Tjena tänkte nu göra ett projekt och hoppas att många kan följa det och ge mig lite tips om ni tycker något är fel

Märke &
modell: Volvo 740 GLE
Årsmodell: 1988
Historia om EPA/A-traktorn/bilen: Köpte bilen av en kompis för 2500:- nere i Halmstads trakterna.
Framtidsplaner: Skall ej köra med den, bygger och sen säljer den. Skall försöka göra det så seriöst som möjligt och inte använda så mycket spackel osv.
Övrigt: Jobbar i ett jäkligt trångt garage så det är lite svårt att ta bilder från vissa vinklar men den ska rullas ut med jämna mellan rum så jag ska göra så gott jag kan! Nästan ingen rost alls! Taklucka.
Dum som jag var hade jag bråttom att få ner den i garaget och påbörja projektet så hann inte ta någon bild när jag precis hade hämtat den :/

Skuff luckan avplockad.

Inredningen utriven

Måtten där det skall kapas är utsatta

Vi hade tänkt att kapa i bak kanten på den främre tejp biten. Vad tror ni? Och i framkanten av den bakersta tejpen.

Flyglarna skall kapas i framkanten av tejp markeringen

Och en bild på motorrummet, inte mycket att se. Väldigt smutsigt och lite nergånget men även här skall de putsas upp när traktorn är färdig byggd. För övrigt så är de 130 pollar, bytte generatorn idag 19/2.

Det var allt för denna gången! Nästa update kommer nog imorgon 20/2. Peace out!
Morsning korsning! Det har hänt en jävla massa gerjor idag! Först fick vi fram bilen och började svetsa ena dörren sen tog gasen slut.. sen kapade vi av skiten

Var lite halt för 740in att komma upp så fick hämta traktorn

Lite översikt, har tonad reflexramp och till de har jag självklart tonade baklysen men dom kommer på efter bess

slipat dörrarna

Började svetsa, dock var det pytte lite gas kvar så den tog slut..

Sen satte vi vinkelslipen i taket och började skära

Bilderna får tala för sig själva, det blev hyffsat bra

Testade att sätta ihop de

Jävligt nöjd!

Tycker ni att hytten blir alldeles för stor? jag tycker den är jävligt lagom, om man tänker så här att vi har en taklucka som vi vill kunna öppna lite iallafall så känns de rätt bra

Annars är det att kapa bakdelen bakom tejpen som sitter kvar? KOMMENTERA VAD NI TYCKER! =)
Då var det dags för en liten update igen, inte hänt så mycket då det har varit väldigt dåligt väder. Men iallafall så har jag svetsat ihop taket nu i eftermiddags 23/2

Update 24/2! Idag har jag mekat med sidoplåtarna och svetsat in dom. Har även gjort iordning takluckan. Skall givetvis göra en del finlir innan det blir helt klart men så här ser det ut nu!

Blir hyffsat rakt

Liten överblick

Kapade takluckan och bockade upp ytterkanten, springorna som blir när man bockar upp den tätar jag med silikon.

Den går inte att öppna så mycket :/ men å andra sidan är det fräck när man öppnar den så bakänden står upp lite i luften!

UPDATE 27/2. Godmorgon folket. Nu kommer bygget stå still under veckan, men arbetskraften träder in i helgen igen. På fredag tar jag med mig ett par flyglar hem, samt nya däck på fälg, fjädrar, m40lamell och fyrkants profiler kommer också till helgen så vi kan bygga hatthylla och flakram. Även kanske lite tyg till inredningen kommer. Om ni inte har kommenterat så gör de, alltid kul att se vad folk tycker. Peace out
Allt för idag många kommentarer nu! =)
UPDATE 2 MARS!
I veckan har jag inhandlat massor av saker, B.la kardanaxlar, m40 växellåda, nya däck på fälg, flyglarna hämtade och mycker mer. Så idag började vi lägga i flyglarna och svetsa hatthyllan men på hatthyllan har jag tyvärr inga bilder på än.
Första flygeln på plats!

Blev rätt bra

Svetsarna är bortslipade nu så bli inte oroliga

Båda på plats!

Slängde på baguttluckan för att se hur de blev, kanske ska kapa mer i mitten på luckan så flaket blir längre. Flaket ska vara öppningsbart med el öppning, alltså är orginal låset borta.

Liten bonus bild på de som ska på. I och med att traktorn bara byggs och sedan ska säljas har vi bara vanliga plåtfälgar som skall bli svarta och sen ska snobb ringarna på

Allt för stunden, kanske kommer mer imorgon

UPDATE 3 MARS!
Idag har varit jävligt soligt och skönt väder så jag rullade ut leif och svetsade ''färdigt'' hatthyllan, finnes säkert någon liten loppa eller nått stag kvar som ska sättas. Bilderna talar för sig själva!

Tror ni det räcker att svetsa stag så? Kanske något mer i mitten alltså innanför det jag har svetsat nu sedan sätta klädd playwood skiva? eller måste man verkligen ha en svetsad plåt?
för övrigt är ni kassa på att kommentera, peace out.
Update 10 Mars. Pga av skolan är jag bara hemma och jobbar på traktor på helgerna. (Går grävmaskins utbildning för den som ville veta) Anyway så har de inte hänt så mycket, vart och hämtat plåtar till bagageluckan som nu är svetsade. Flak ramen är påbörjad men kommer inte bilder på det försen imorgon

Bonus bild på leksakerna vi har på skolan!

Hörs imorgon

UPDATE 16MARS!
Tjena fan! inte hänt så mycket nu heller pga skolan.. men idag (fredag) har vi fått en donator bil som kommer sponsra med lite goda saker till 740 leifen (h) Har även införskaffat spackel m.m. Vi ska försöka ta oss an flaket men gasen börjar tryta på svetsen så vi vet inte hur långt vi kommer.. Aja här kommer ett par bilder

Bonus bild på nytvättade epan. Till salu för övrigt hör av er om ni är intresserade!

tack o hej!
Update 18 mars.
Tråkigt väder, regn hela dagen! Så de fick bli spackling istället

Vi har lagt glasfiber spackel i alla skarvar nu så nästa helg kan vi börja slipa ner de och lägga första lagret pp100

Vi har även satt in takluckan men tyvärr inte mycket att se ännu. Förövrigt är gasen slut men till nästa helg har vi ny så det blir även att försöka göra klart flaket nästa helg.
Slipat innan så spacklet får lite grepp.

Sen fick vi på spacklet, syns kanske inte jätte mycket på bilderna men jaja de kommer bättre bilder när de är fint väder ute för då ska leif ut i solskenet!

Update 1 aprill. Tyvärr blanda vi i för mycket härdare i spacklet så de blev så varmt att det tog fyr.. Aprill aprill eller nått! De va ju inte ens kul, anyway så har vi spacklat ena sidan nästan färdig. Vi jobbar så gått det går men tyvärr hinns det inte med mycket nu pga skola jobb m.m Bilderna talar för sig själva och ah det ser värre ut på bilderna än vad det är i verkligheten

Tack så länge