Här tar vi upp alla enklare frågor angående ljud, tex; Varför startar inte mitt steg? Hur kopplar jag in min stereo? Hur grova kablar bör jag ha?
Givetvis ska ni fylla på era frågor med all relevant fakta för att ni ska kunna få svar. Tex till exempel ovan; vad är det för steg, hur är det kopplat, har du mätt på nånting? vad är det för stereo, vad ska du koppla in för högtalare, vilka kablar är fördragna? Hur stor effekt ska du ta ut? osv osv
Börjar med en guide vi redan hade här på forumet, men bra att samla det mesta här.
TAGET FRÅN http://www.brl.seb+ = Där ska du koppla in ström
REM = Remoten kan finnas ihop med lågnivå ananrs får du dra en egen kabel
GND = Jord
Inkoppling av slutsteg
När man kopplar in slutsteg i bilen finns det viktiga detaljer man måste ta hänsyn till för att få ett bra resultat. Förutom dåligt ljud kan en felaktig installation orsaka skada på ljudutrustningen, batteriet och elsystemet i bilen - i värsta fall med brand som resultat.
Planera installationen först och se till att välja lämplig strömkabel, efter slutstegets specifikationer. Tänk på att inte dra ström- och signalkablarna tillsammans då detta med stor säkerhet orsakar störningar.

Strömkabeln måste avsäkras max 30 cm från batteriet. Säkringens storlek avgörs av längd- och grovlek på strömkabeln, inte hur kraftigt slutsteg som skall användas. Undvik värme som kan skada strömkabeln, använd gärna skyddshölje på strömkabeln i motorrummet.
Slutsteget skall vara ordentligt fastmonterat men inte direkt mot plåt.
Jordningen är mycket viktig för ett rent ljud utan störningar. Ett vinande missljud som följer motorvaret beror ofta på dålig jordning av slutsteget.
Lågnivåkabeln skall dras så långt från strömkabeln som möjligt, för att inte störningar skall uppkomma. Dra helst strömkabel och lågnivåkabel vid varsin tröskel.
Lågnivåkabeln består av två signalkablar (höger- och vänstersignal) och vanligtvis en remotekabel. Finns inte remotekabel i lågnivåkabeln måste en separat monteras i bilen, tillsammans med lågnivåkabeln. Remotekabelns uppgift är att starta slutsteget när bilstereon startas och stänga av slutsteget då bilstereon stängs av.