Epatraktor.org

Sveriges största forum för bilintresserade ungdomar!
Aktuellt datum och tid: 12 05 18, 12:56

Ny tråd Svara på tråd  [ 125 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: am-kort är det verkligen sunt?
InläggPostat: 10 08 05, 7:58 
skiftnyckels proffs

Födelsedag: 08 mar 1996
Fordon: Enduro...
Krabbz skrev:
FotoMannen skrev:
Krabbz skrev:
men trafikregler lär man sig på am kort kursen
första dagen jag hade min epa så skulle dra till kompisens garage
aldrig kört en bil förut och bakade ut den från en smal garage uppfart ut på en smal gata utan problem.
man lär sig fort lite svårt med koplingen först

Blev de kanel-bullar med grus eller? :lol:

kanelbullar me grus?
gick bra som fan bara ovant att koppla me foten, kör cross å då e de koppling me handen som gäller :)

Syftade att du skrev "bakade" . ;)

Äsch. Två olika saker ju! :D

InläggPostat: 10 08 05, 8:52 
skiftnyckels proffs

Födelsedag: 19 jun 1995
Fordon: Mazda B1800
FotoMannen skrev:
Krabbz skrev:
FotoMannen skrev:
Krabbz skrev:
men trafikregler lär man sig på am kort kursen
första dagen jag hade min epa så skulle dra till kompisens garage
aldrig kört en bil förut och bakade ut den från en smal garage uppfart ut på en smal gata utan problem.
man lär sig fort lite svårt med koplingen först

Blev de kanel-bullar med grus eller? :lol:

kanelbullar me grus?
gick bra som fan bara ovant att koppla me foten, kör cross å då e de koppling me handen som gäller :)

Syftade att du skrev "bakade" . ;)

Äsch. Två olika saker ju! :D

men ååååå e de skolan eller sveriges största forum för motorinterserade ungdommar jag är inne på ?
fast asså jag fattar inte vad alla snackar om de e inte svårt man måste bara lärra sig göra rätt.
om jag hade gjort fel så hade jag rullat in i våran sprinter så hade inget anat val än att göra rätt
(glömde skriva att jag backade uppför)

InläggPostat: 10 08 20, 12:13 
Nybörjare

Födelsedag: 12 aug 1996
Fordon: Vråltrimmad cykel ;)
Jag tkr de e rätt bra, iallafall för dom som faktiskt är intresserade av det, tyvärr kmr väl många fjortisar skaffa tralla o glida runt i bara för dom kan och för att dom har farsans plånbok.
Men för min skull, och alla andra som hade tänkt ta traktor kort i vilket fall som, så är de skönt att nt behöva söka dispens hos nån av grannarna ;)

InläggPostat: 10 08 21, 8:21 
Nybörjare

Födelsedag: 20 apr 1995
Fordon: Mooped
När jag läser inläggen i den här tråden (iallafall på den första sidan, hehe) så blir jag nästan lite förvånad om hur lite ni vet om det såkallade Am-kortet. Att ta Am-kortet kostar runt 3000-6000 kr (Priset varierar från körskola till körskola.) och har runt 5-6 veckors teori samt "uppkörning" på stads och landsvägs-körning. Och när du är klar med teorin så är det dags för att göra provet. Provet kan jämföras med motorcykelkörkortets prov förutom att det inte kommer frågor om motorvägen. (På samma sätt kan traktorkortet jämföras med det vanliga B-körkortet, ungefär samma frågor förutom att det inte kommer frågor om motorvägen och att det kommer några frågor om jordbruk.)
Dock så läste jag något om att du kunde byta in ditt gamla förarbevis för Eu-moped klass 1 för 190 kr och få am-kortet, stämmer det?

InläggPostat: 10 08 21, 9:39 
Kopplingsjuckar
Användarvisningsbild

Födelsedag: 24 jun 1994
Fordon: Alfa Romeo GTV TS-97
rockfarmor skrev:
När jag läser inläggen i den här tråden (iallafall på den första sidan, hehe) så blir jag nästan lite förvånad om hur lite ni vet om det såkallade Am-kortet. Att ta Am-kortet kostar runt 3000-6000 kr (Priset varierar från körskola till körskola.) och har runt 5-6 veckors teori samt "uppkörning" på stads och landsvägs-körning. Och när du är klar med teorin så är det dags för att göra provet. Provet kan jämföras med motorcykelkörkortets prov förutom att det inte kommer frågor om motorvägen. (På samma sätt kan traktorkortet jämföras med det vanliga B-körkortet, ungefär samma frågor förutom att det inte kommer frågor om motorvägen och att det kommer några frågor om jordbruk.)
Dock så läste jag något om att du kunde byta in ditt gamla förarbevis för Eu-moped klass 1 för 190 kr och få am-kortet, stämmer det?

japp du kan byta in det och få am

InläggPostat: 10 08 22, 4:09 
Amatör
Användarvisningsbild

Födelsedag: 26 jan 2010
Fordon: Duett,Dodge
Själv så tycker jag am kortet var bra och dåligt men det sämsta var att dom ändra det 1 oktober (jag fyller 23 oktober) och hade tänkte åka gammal veteran moppe men nej då ska du behöva ta körkort för den skiten med. (Blir väl lagom till att när jag fyller 18 ändrar dom väl körkort åldern till 19 år 1 oktober med :evil: ) Am-kortet på gott och ont alltså för mig var det bra eftersom jag kört endel bil,lastmaskin,traktor förrut och så . Så kunde jag ju ändå köra . Men då till det dålig ää ju att dom som hade vanligt eu-kort fick byta in det och att det inte handlar nåt om a-traktor eller traktor på körkortet det är ungefär som dom skulle ändra att dom som tog ett vanligt bilkörkort fick köra en 60 tons lastbil ? Idotiskt helt enkelt så fattar inte vad politiker tänker med ändra ett körkort mitt i ett år och ge dom som tar am-kort tillstånd att kör nåt dom inte vet nånting om. Det är iallfall enligt mej så korkat att en 6 åring kunde fatta bättre beslut om detta !

Bild
re-raggarn-s-masvinge-duett-19-augusti-sid-11-motor-fix-t10172-150.html

Fullt ställ med öppna spjäll

InläggPostat: 10 10 13, 1:02 
Nybörjare

Födelsedag: 08 mar 1994
Fordon: ja
Jag är am:are. Men dom ändrade lagen någon månad innan jag skulle ta det riktiga traktor kortet. Så jag hade ju pluggat i drygt ett halvår till traktorkortet. Och efter som jag bor ute på landet har jag kört traktor innan och började köra Atraktor på vägen när jag var 13-14. :D Mvh Andy

InläggPostat: 10 10 18, 8:31 
Garageråtta
Användarvisningsbild

Födelsedag: 01 okt 1995
Fordon: volvo 245, och 4 til
scrymmpy skrev:
i så fall e jag också jävligt gnällig! tycker att det är rena skiten, jag menar va fan får de nu köra traktor när de är 15 och vi andra utan dispans måste vänta tills vi är 16!? dessutom har de inte gjort lika mycket mycket teori så de kan ju typ hälften så mycket, och de som får am-kortet gratis, jag menar va fan!?!?!?!?!?
DE har ju bara läst typ en litet häfte!!!! också vips så får de am-kort!!! De kan ju ingenting som traktorboken handlar om...jag menar jag har svårt att tro att last kommer in på am-kortet.

NER MED AM!!!NER MED AM!!!NER MED AM!!!NER MED AM!!!NER MED AM!!!NER MED AM!!!NER MED AM!!!NER MED AM!!!NER MED AM!!!NER MED AM!!!NER MED AM!!! :evil:

Håller med fullständigt!! man lär sig inget om traktorkörning när man läser am-teorin, och för en som aldrig har kört bil förr och den kan ju bara gå och sätta sig i en traktor och bara köra iväg ut på lansvägen med tunga lass texempel!! HELT VANSINNE, Man ska ha traktor kort så man lär sig .. jag tar traktorkort för att jag vill lära mig lite i trafiken , för bdåde min och andras säkerhet och , hur jag ska klara situationer som kan uppkomma på vägarna...

Nej fy fan säger jag för am,

InläggPostat: 10 10 19, 8:18 
Spränger däck
Användarvisningsbild

Födelsedag: 09 dec 2011
Fordon: MÅNGA
har hederligt traktorkort , men hade jag fått byta in mitt moppe kort mot am när det var dags att börja köra tralla hade man ju inte tvekat :P

InläggPostat: 10 10 19, 1:34 
Garageråtta
Användarvisningsbild

RaggeR skrev:
har hederligt traktorkort , men hade jag fått byta in mitt moppe kort mot am när det var dags att börja köra tralla hade man ju inte tvekat :P

ja såklat om man fick byta in det till am och jag hade moppe klass ett kort , då skulle jag också gjort som du , inte skulle jag tagit traktorkort då... men annars är jag emot am ..

InläggPostat: 10 10 19, 1:43 
Kopplingsjuckar
Användarvisningsbild

Födelsedag: 06 sep 1992
Fordon: Okap Pv snart bilreg
Gangsson_epa skrev:
RaggeR skrev:

ja såklat om man fick byta in det till am och jag hade moppe klass ett kort , då skulle jag också gjort som du , inte skulle jag tagit traktorkort då... men annars är jag emot am ..

D dåliga med am, inga traktorfrågor. Själv hade traktorkort. :P

InläggPostat: 10 10 19, 1:47 
Garageråtta
Användarvisningsbild

Racing_Brud skrev:
Gangsson_epa skrev:
RaggeR skrev:

D dåliga med am, inga traktorfrågor. Själv hade traktorkort. :P

Ja exakt

InläggPostat: 10 10 19, 5:35 
Spränger däck
Användarvisningsbild

Födelsedag: 09 dec 2011
Fordon: MÅNGA
dåligt för oss som ska vara på vägen med okunnigt folk , men för personerna som får ett AM kort gratis är de ju bra :P

InläggPostat: 10 10 19, 8:41 
Garageråtta
Användarvisningsbild

RaggeR skrev:
dåligt för oss som ska vara på vägen med okunnigt folk , men för personerna som får ett AM kort gratis är de ju bra :P

Japp såklart att det är bra för dom som får det gratis då , men dom har inga kunskaper om traktorkörning och det är inte så rolig för dom längre om dom skulle råka ut för en olycka , för att dom inte vet hur man ska bära sig åt i trafiken vid diverse sityationer som kan upkomma;).. är det nån som kan skriva lite mer i dispans tråden , för det är inte många som skriver i den längre

InläggPostat: 10 10 26, 2:48 
garageråtta

Födelsedag: 25 mar 1998
Fordon: Volvo Duett 68
jag kommar nog kör AM eftersom annars vänta tills 16 ELLER dispans :?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 125 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa