30traktor.egetforum.se

Sveriges största a-traktor/epatraktor forum!
Aktuellt datum och tid: 19 11 20, 8:17





Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Saab 96 V4 - JohnA - Supersnål framhjulsdriven A-traktor
InläggPostat: 16 01 21, 3:13 
Offline
Amatör

Blev medlem: 14 10 17, 5:32
Inlägg: 68
Kön: Kille
Födelsedag: 15 maj 1999
Fordon: Volvo 945 FTT/V90, Volvo 245 A-traktor, Volvo 245 GLT, Artic Cat 365
Kul projekt, angående avgasrör så tror jag att det får gå framför förardörr, med tanke på att hood pipe med ljuddämpare är lagligt. Men det fräckaste hade varit om du gjorde så att avgasröret gick vid tröskeln av passagerarsätet och sedan som sidepipe ut framför bakdörren.
Typ såhär på passagerarsida eller båda sidor :)
Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 96 V4 - JohnA - Supersnål framhjulsdriven A-traktor
InläggPostat: 16 02 13, 10:23 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 14 02 11, 9:34
Inlägg: 148
Ort: Inaktiv profil
Kön: k
Födelsedag: 11 jun 1968
Fordon: Inaktiv profil
Fräck rördragning TheFreakiezT, och kanske det funka ihop med Saabens lite lustiga trösklar eftersom de ligger längre in än på de flesta andra bilar. Saabgurkornas dörrar ligger alltså UTANFÖR trösklarna och jag har sett att en del custombyggare skarvar på plåt under dörrarna så det blir som det brukar se ut, med en dörrspringa i underkant. Gör vi så kan avgasröret gömmas innanför den påskarvade plåten samtidigt som det är helt öppet undertill. Rördragning GENOM tröskellåda eller kupe' vore ingen höjdare, men det slipper man på Saabarna!
Så tack för den idén! Får se hur det kan se ut i slutänden. Ljuddämparen får nog INTE plats under dörrarna, så låg som traktorn blir. Att ha dämparen sist i systemet brukar rädda fordon från det där tråkigt bröliga "plåtljudet" man lätt får med någon meter rör eller mer efter dämparen. Röret kommer sannolikt hamna på förarsidan, eftersom det då får prutta ut rakt åt sidan. Avgasrör på höger sida måste riktas ner mot gatan.

Personligen tycker jag det är oerhört coolt när rökrör går rakt upp med en regnskyddande vippa på mynningen som öppnar när man gasar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 96 V4 - JohnA - Supersnål framhjulsdriven A-traktor
InläggPostat: 16 02 13, 10:38 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 14 02 11, 9:34
Inlägg: 148
Ort: Inaktiv profil
Kön: k
Födelsedag: 11 jun 1968
Fordon: Inaktiv profil
Idag blev det ändligen tid för byggande värt namnet! Sedan trådstarten har det mest varit däcksparkande, måttande och svårt grubblande om hur i h------e det ska gå att få ihop bakänden stadigt efter att jag kapat bort i stort sett alla bärande karossprofiler. Idag kom inspirationen och nu är bakänden extremt stabil med bara några få vinkeljärn och rörprofiler.

Krafterna från bakfjädrarna leds nu upp av snedställda fyrkantrör som fäster i "vecket" mellan den nya bakväggen och det sluttande "locket" nedanför denna. Bakväggen leder i sin tur krafterna vidare upp i taket så som den ursprungliga bilen hanterade krafterna. Samma snedställda rörprofiler bär också upp dragkrokens tvärbalk som nu är svetsad mot original bakaxelbalk där bakaxelns centrumfäste sitter.
Stötdämparna fäster mot den tvärliggande rörprofilen i "lockets" bakkant som i sin tur hålls ihop mot dragbalken med två vertikala vinkeljärn. Fackverkstänkande med rörprofiler till exakt rätt punkter har styvat upp bakänden rejält!

Eftersom vi bygger lååågt måste fjädringsrörelsen bli kort/hård. Vi kapade en framfjäder på mitten och satte en halva på vardera sidan men det blev nog i stummaste laget. Vi ska prova samma trick med en bakfjäder senare. Den stora sänkningen har ställt bakaxeln i ett lite lustigt läge så att fjädringrörelsen går ganska mycket framåt. Den stela bakaxeln uppför sig ganska likt svingarmen på en motorcykel och nu pekar de normalt horisontella armarna uppåt i 45 grader. Inget som skulle tillåtas på en personbil men till traktor duger det säkert fint. Av den anledningen lutar fjädrarna ganska mycket framåt. Stötdämparna var vi tvungna att montera nästan vertikalt och vinkelskillnaden gör att rörelsen egentligen blir för kort. Eftersom dämparna är dimensionerade för en mycket högre vikt är "misstaget" enbart bra.

Nu ska jag ladda upp bilder!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 96 V4 - JohnA - Supersnål framhjulsdriven A-traktor
InläggPostat: 16 02 13, 11:02 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 14 02 11, 9:34
Inlägg: 148
Ort: Inaktiv profil
Kön: k
Födelsedag: 11 jun 1968
Fordon: Inaktiv profil
Det råkade bli svartvitt vid bildkonverteringen så det är svårare att se vad som är vad... :(

Bild

Bild

Vi återanvände Saab 96 original övre fjäderfäste med gummiupphängning och en pinne inuti med genomslagsgummi. Vinklarna och fjädringsrörelsen är lite lustiga och sneda, men med bara fem centimeters rörelse duger det fint. De vertikala stagen som skymtar mellan fjädrar och stötdämpare än de grova vinkeljärnen som binder ihop dragkroksbalken med "locket". Eftersom karossen är sänkt mer än 15cm hade original dragkrok nästan skrapat i gatan så det fick bli ett fyrkantigt hål rakt genom karossens tvärbalk ovanför bakaxelröret.

Den fyrkantiga ytan mellan fjädrarna, locket och dragbalken ska täckas med en demonterbar lucka av 3mm plåt. Innanför luckan ska original bränsletank sitta och kommer då nästan helt blockera öppningen så det blir omöjligt att stoppa in bagage i utrymmet utan att riva ur hela tanken. För säkerhets skull drar vi i ganska många bultar i luckan.


Bild

Vi kommer sannolikt skära ur bakväggen för en större och helt symmetrisk bakruta och sätta LGF-skylten centrerat precis ovanför dragkroken. Från början hade vi tänkt ha skylten till vänster på bakväggen, därav det lilla förskjutna fönsterhålet. Troligen sätter vi baklysena på bakväggen. Att ha både LGF-skylt och baklysena högt placerade är annars en väldigt vettig sak när en lååååg traktor lusar sig fram gömt efter ett backkrön. -Att blådårar i hög fart snabbt fattar att det är något framför dem och att det rör sig väldigt sakta KAN vara en livförsäkring. Nu blir det nog ändå en lågt placerad LGF-skylt av estetiska skäl.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 96 V4 - JohnA - Supersnål framhjulsdriven A-traktor
InläggPostat: 16 02 13, 11:14 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 14 02 11, 9:34
Inlägg: 148
Ort: Inaktiv profil
Kön: k
Födelsedag: 11 jun 1968
Fordon: Inaktiv profil
BildBild

Här syns bättre hur mycket både bakfjädrar och bakaxelrörets svängarmsliknande del lutar framåt till följd av den stora sänkningen. Den ena sidans stötta av fyrkantrör som går snett uppåt/framåt och förmedlar krafterna till taket syns också tydligt. Stöttorna kommer inte synas när vi mot slutet av byggandet svetsar fast den inre mellanväggen bakom stolarna. När väggen är på plats kommer det fortfarande gå att komma åt det slutna utrymmet för inspektion och reparation via luckan över bakaxeln. För att kunna krypa in den vägen måste man dessutom lossa stötdämparna och tanken, så det ska allt till en bra jäkla tjurig besiktningsman för att klaga på den lösningen.

De feta däcken höjer utseendet rejält jämfört med original 155-165 R 15. Troligen kommer vi i stället för "fläskdäcken" experimentera med tvillingmontage av dubbla originalhjul, för att få det både ännu bredare och ge en starkare känsla av tufft nyttofordon. Framtill blir det förmodligen däck med samma diameter som de smala originaldäcken, fast bredare lågprofilare på de breddade originalfälgar bakdäcken nu sitter på.

Bild
Under en massa bråte väntar den lilla Kubotan tålmodigt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 96 V4 - JohnA - Supersnål framhjulsdriven A-traktor
InläggPostat: 16 02 18, 7:03 
Offline
Skiftnyckels proffs

Blev medlem: 14 07 06, 4:39
Inlägg: 309
Ort: Värnamo,Småland
Kön: Pajk
Födelsedag: 20 okt 1999
Fordon: Volvo duett x 2, Yamaha dt x 3, Rex Comet cross+Dt 50 x
Ser bra ut så långt! Tycker det är riktigt fräckt med de här mer udda byggena


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 96 V4 - JohnA - Supersnål framhjulsdriven A-traktor
InläggPostat: 16 02 19, 8:49 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 14 02 11, 9:34
Inlägg: 148
Ort: Inaktiv profil
Kön: k
Födelsedag: 11 jun 1968
Fordon: Inaktiv profil
Vill gärna tro att detta ska bli lika udda som fräckt, men jag dras med en störrande association till
en baklängesversion av Batmans Tumbler... :-D
Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 96 V4 - JohnA - Supersnål framhjulsdriven A-traktor
InläggPostat: 16 02 19, 8:54 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 14 02 11, 9:34
Inlägg: 148
Ort: Inaktiv profil
Kön: k
Födelsedag: 11 jun 1968
Fordon: Inaktiv profil
Det är tråkigt trångt i vårt garage så det blir svårt att se helheten. Kamerorna ger också en ganska dålig känsla av verkligheten. En hel del folk kommer förmodligen tycka att vårt bygge blir direkt skitfult, andra kommer nog att älska den. Jag HOPPAS få höra till den senare gruppen! :-) Nu fokuserar vi helt på bakänden men försöker att inte helt glömma hur hytten ser ut och att den "lirar" ihop med de Saab 96 originaldelar vi tänker använda till fronten. Hur det faktiskt blir i slutänden är inte helt lätt att föreställa sig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 96 V4 - JohnA - Supersnål framhjulsdriven A-traktor
InläggPostat: 16 02 21, 7:49 
Offline
Thinnersniffare

Blev medlem: 13 07 04, 8:33
Inlägg: 500
Ort: Arvika i värmland
Kön: Grabb
Födelsedag: 09 apr 1999
Fordon: Volvo 242
Mycket fränt och udda projekt som jag hoppas blir ett fränt och udda resultat! lycka till

_________________
BildModeratorBild
.Okapad 242 -Ombess!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 96 V4 - JohnA - Supersnål framhjulsdriven A-traktor
InläggPostat: 16 04 15, 10:53 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 14 02 11, 9:34
Inlägg: 148
Ort: Inaktiv profil
Kön: k
Födelsedag: 11 jun 1968
Fordon: Inaktiv profil
Händer inte mycket nu, pga tidsbrist och strul med svetsen. Hur bakänden ska styvas upp och täppas till framför bakhjulen är åtminstone utklurat och påbörjat. Fronten funderar vi fortfarande över, men vi är nu i alla fall överens om en helig grundprincip för hela bygget för att någon slags sammanhängande design eller "story":

Vi tänker oss att vi har en originalbil gjord av en stor klump kallt smör! Som redskap har vi bara en het stekspade som kan skära i raka snitt. Vi skapar alltså den grova formen enbart genom att ta bort material. Sedan är det tillåtet att sätta fast mindre detaljer, både på snittytorna och på originalformerna. Hela bygget kommer alltså handla om brutala kontraster mellan mjukt rundat original och skarpa kanter.

Eftersom motorn är liten och platt med sina två liggande cylindrar och kylaren monterad stående ovanpå blocket hoppas vi få plats med den ovanpå växellådan. Vi kan i så fall klippa/skära fronten så kort att framhjulen sticker ut i framkant. Den lilla kylaren kommer då sticka upp genom ett scoop i den avkortade originalhuven och kan med hjälp av spjäll dubbla som kupevärme.


Top
 Profil  
 


Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
subSilver+ theme by Canver Software, sponsor Sanal Modifiye
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008
phpBB SEO
Portal XL 5.0 ~ Plain 0.2
Skapa forum | Våra villkor | Integritet | ForumPortalen | Rapportera forumet