30traktor.egetforum.se

Sveriges största a-traktor/epatraktor forum!
Aktuellt datum och tid: 19 10 17, 8:03

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Danita 2000 Multi, kul grej? :)
InläggPostat: 15 02 21, 10:59 
Thinnersniffare

Kön: Kille
Födelsedag: 10 aug 1998
Fordon: Suzuki sj 410
Tjo! Någon som har testat Danita 2000 Multi på kjell? http://www.kjell.com/sortiment/telefoni ... lti-p33209
Eller någon som har testat en annan komradio, undrar om det finns några som använder dem i dag? Vet att det var populärt förr men hur är det i dag?
Mvh :)

Inläggsrubrik: Re: Danita 2000 Multi, kul grej? :)
InläggPostat: 15 02 21, 3:21 
Thinnersniffare

Kön: Grabb
Födelsedag: 09 apr 1999
Fordon: Volvo 242
Haha, som i "ingen kan älska som vi" något opraktiskt och onödigt enligt mig men en frän detalj helt klart. Finns ju en massa appar till android och ios som har exakt samma funktion fast de funkar avsevärt mycke bättre och är en aning mer privat.

InläggPostat: 15 02 22, 5:02 
Admin
Användarvisningsbild

Födelsedag: 09 okt 1994
Fordon: Volvo 740 + andra mä
Var fränt förr. Nu helt onödigt då alla har mobiltelefon.

Bild

InläggPostat: 15 02 22, 11:57 
Thinnersniffare

Födelsedag: 10 aug 1998
Fordon: Suzuki sj 410
Ok! Tack för svar! :=)

InläggPostat: 15 07 17, 11:22 
Dieselsniffare

Kön: kille
Födelsedag: 02 aug 2001
Fordon: Alfa Romeo 75 (projekt), ez go Threeweeler, Sach Madass
Men det kan ju vara bra om man kör i en grupp och vill kommunicera med varandra samtidigt.

Alfa Romeo 75 A-traktor (Projekt) - Fiat Uno 45 I.E (Skrotad) - Sach Madass 50 (Krockad)

InläggPostat: 15 12 30, 8:38 
Novis

Kön: Man
Födelsedag: 22 dec 1970
Fordon: Volvo S80
Satt på google o klicka runt planlöst och hitta dessa citat i den här tråden:
förknasere99 skrev:
Finns ju en massa appar till android och ios som har exakt samma funktion fast de funkar avsevärt mycke bättre och är en aning mer privat.

Ghost Rider skrev:
Var fränt förr. Nu helt onödigt då alla har mobiltelefon.

Att regga sej bara för att få kommentera dessa vilsna inlägg skulle nog anses vara overkill ..om man inte vore radionörd som jag^^
Att komma igång på 27 MHz komradio är ganska enkelt och billigt !

Tar itu med första citatet:
förknasere99 skrev:
Finns ju en massa appar till android och ios som har exakt samma funktion fast de funkar avsevärt mycke bättre och är en aning mer privat.

Med 27 MHz komradio, benämns även pr-radio eller cb-radio..kör man kommunikation med närområdet typ ngn mil eller så. Till skillnad mot telefon, är det inga 'privata' samtal som förs, utan alla kan lyssna och alla kan prata - med alla.
Med telefon så ringer man ju inte upp ngn om man inte har ngt eg. att komma med. Med komradio är det enkelt att bidra med spontana utrop (då man ju vet att alla lyssnar) t.ex '- Ta det lugnt på indistrigatan, halt som sjutton där' eller kanske '-snuten står vid Donken..'

Med komradio kan en sån kommentar avlyssnas av hur många som helst - samtidigt och i realtid. Den som ropar behöver inte göra mer handpåläggning än att greppa micken till radion(som kan va påslagen alltid, på tändningen eller vad som) och trycka in sändarknappen och säga sitt.

Personligen har jag hållit på med radiokommunikation i 25 år och har lärt mej mer & mer att den som endast är lite nyfiken och snacksalig....tycker det är kul med komradio ngt halvår...sen läggs det ner till förmån för andra projekt.

Den som däremot även tycker tekniken verkar kul, gillar att löda och modda elektronik själv, ofta skaffar sej livslång hobby med radio.

Man köper sej en avdankad komradio ur en loppislåda för en 50-lapp, skaffar en ny antenn för ett par, tre hundra, sen är man igång :)
Man sitter inte i knät på ngn nätoperatör man skall betala ngn månadsavgift till...vid strömavbrott funkar prylarna lika bra ändå sålänge man har kräm kvar i bilbatteriet osv.

Hur väl det fungerar är man själv helt ansvarig för. Rätt sorts antenn monterad på rätt sätt brukar vara det knepigaste för nybörjarna att få till. Vilken radio man väljer kvittar i stort sett om det bara är lokala kompisgänget man skall köra mot.
Sen är såklart omgivande terräng av avgörande betydelse. Närhet till vattendrag eller om man kan köra upp på ngn höjd förbättrar räckvidden väldigt osv.

Jag är ingen epa-nisse själv...har aldrig varit heller men har haft kompisar förr med såna man hängde med. Gillar era byggen starkt och brukar ligga bakom och beundra era åk några sekunder innan jag sakta kör om er och drömmer mej bort . . .

Somliga av er ser vettskrämda ut i synen när ni ser mej komma i blankpolerad(nåja) volvo med antenner på taket ...man ser er tänka '..-shit, SNUTEN..' , f'låt men jag e bara södden där antennb*g.

Kan hända jag skriver detta för dövöron men jag gör ett försök iaf. Fråga gärna vad som helst om ämnet...jag brinner för hobbyn och kommer hålla på länge än :)

Edit: Ser att tråden ligger under 'styling' :/. Detta är i högsta grad teknik och borde kanske ligga under mer passande rubrik.
Bild

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ]