30traktor.egetforum.se

Sveriges största a-traktor/epatraktor forum!
Aktuellt datum och tid: 19 10 20, 12:45

Ny tråd Svara på tråd  [ 104 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Den stora svets tråden.
InläggPostat: 12 07 30, 3:12 
Burnar på skolgården med epan

Kön: Kille
Födelsedag: 22 apr 1994
Fordon: MB w124 250td
du ska inte köpa nå billigare än den där esaben. är bara skräp dom billigare kina svetsarna. riktiga proffssvetsar kostar över 100 tusen så tro inte att man kan få en bra svets för 1500 kr

Mercedes Benz w210 220D (såld)
4 volvo 240
isuzu kb diesel(traktor)såld
polaris rmk 600
polaris rmk 800

InläggPostat: 13 07 09, 1:06 
Rock`n`roll

Kön: Kille
Födelsedag: 05 jun 1996
Fordon: volvo 940GL -94
123456789 skrev:
Hej jag tänkte investera i en riktig svets (som jag kan ha i många år)

Jag ska bygga a traktor och då behöver jag en svets (har svetsat förut)

Och svetsa annan plåt också

Vad ska jag ha för gas? pris? Behöver en gasflaska också
Max pris 7000

kolla på google.se annars.. gasen kostar 500 ifall man har en tub har jag för mig -EDIT- men det finns tråd som har gas i sig.

Inläggsrubrik: Argonmix/Mison vs ren CO2 (kolsyra/koldioxid)?
InläggPostat: 15 12 06, 5:48 
Epamekarn

Kön: k
Födelsedag: 11 jun 1968
Fordon: Inaktiv profil
Tjo! Jag är tveklöst gubbe på detta forum och har som sådan svetsat väldigt mycket med MIG/MAG och även en del med pinne, acetylen och TIG. Har inte haft någon bra svets själv förrän på senare år, en fräsch trefas Kempi proffsmaskin. Det pinsamma är att jag har dålig koll på valet av skyddsgas. På gamla jobbet och i grannens garage var det alltid någon misonmix (argon + CO2) och jag har aldrig haft anledning att fundera över olika gasers egenskaper.

Som snål hemmafuskare har det blivit att jag köper gamla kolsyresläckare, vänder dem uppochner och kopplar på som skyddsgas. Jag tycker det har fungerat ungefär som jag är van vid, kanske att fogarna inte blir lika snygga. Jag har hört om flera andra "hemmafuskare" som kör med ren CO2, främst för att det är så mycket billigare. Någon har påstått att smältan får högre temperatur (MAG alltså, inte MIG) vilket kan vara en fördel när man svetsar skitig bilplåt. Nyligen har jag också läst att koldioxiden påverkar metallen så att fogarna blir sprödare, vilket kanske inte har så stor betydelse på vanlig bilplåt. Ska man däremot svetsa dragkrokar, stötdämparfästen och störtbågar kanske ren CO2 är ett direkt dåligt gasval?

Hos ESAB läste jag nyligen att skyddsgasen står för en klart mindre del av totalkostnaden (tråden är den dyraste delen) när man svetsar MIG/MAG och i så fall är det kanske bara dumsnålt att "gasa på" med gamla brandsläckare?

Är det någon som har ordentliga erfarenheter från skillnaderna mellan argonmix/mison och ren koldioxid som skyddsgas?

InläggPostat: 15 12 18, 10:55 
Epamekarn

Kön: Man
Födelsedag: 29 mar 1982
Fordon: Skor
Inga egna erfarenheter, jag kör klassisk gassvets, men min forskning i CO2 vs. blandgas vid MAG-svetsning har fått fram test där CO2 fungerar nästan lika bra i grövre material, men sämre i tunn plåt (eller snarare, vid lägre spänning, som är en följd av att man svetsar med lägre ström i tunn plåt).
Min tolkning är att det kanske kan vara bra att ha en flaska av rätt blandgas hemma för användning i tunnplåt och kanske i grejer där resultatet måste bli bra, medan CO2 duger fint för all allmän svetsning i något tjockare material.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 104 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11