Aktuellt datum och tid: 19 04 21, 3:13

Ny tråd Svara på tråd  [ 106 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Den stora svets tråden.
InläggPostat: 11 11 29, 4:55 
Tittar på porrfilm i epan

Kön: Kille
Födelsedag: 19 jun 1995
Fordon: Mazda B1800
har tig svetsen som jag snackat om tidigare här i tråden men funderar på om man skulle ta o köpa eller byta till sig en vanlig mig istället.
va Tror ni ska jag bara ta å träna lite extra och lära mig svetsa med tigen eller är det lika bra att köpa en mig som är lättare att använda?

InläggPostat: 11 11 29, 8:05 
Sladdar runt korvkiosken

Kön: Man
Födelsedag: 29 mar 1982
Fordon: Skor
Beror ju på vad du ska svetsa. TIG är fantastiskt om man vill göra svetsning av hög kvalité och jobbar med ren frisk metall, eventuellt rostfritt, aluminium (om svetsen klarar det) och andra lite mer krävande jobb. Lackad oljig rostig bilplåt och TIG är däremot inte det smidigaste, minsta lilla orenhet ställer till problem och kan nog få vem som helst att bli gråhårig i förtid...

Lär dig använda TIGen, den är svår att slå på de jobb den är bra till. Om du har råd, skaffa sedan en annan svets till de jobb den inte är så bra. Var inte snål, en billig dålig MIG är inte bättre än ingen alls när man redan har en TIG - finns ingen anledning att kasta pengar på grejer som inte ger bra resultat. :roll:

InläggPostat: 11 11 29, 9:13 

G-son skrev:
Beror ju på vad du ska svetsa. TIG är fantastiskt om man vill göra svetsning av hög kvalité och jobbar med ren frisk metall, eventuellt rostfritt, aluminium (om svetsen klarar det) och andra lite mer krävande jobb. Lackad oljig rostig bilplåt och TIG är däremot inte det smidigaste, minsta lilla orenhet ställer till problem och kan nog få vem som helst att bli gråhårig i förtid...

Lär dig använda TIGen, den är svår att slå på de jobb den är bra till. Om du har råd, skaffa sedan en annan svets till de jobb den inte är så bra. Var inte snål, en billig dålig MIG är inte bättre än ingen alls när man redan har en TIG - finns ingen anledning att kasta pengar på grejer som inte ger bra resultat. :roll:

hmm tack för rådet vet ju att allt blir bäst med tig men köppte den dyrt och kommer nog inte hålla på med särskillt mycket "fin" plåt så funderade på att kanske försöka byta den mot en riktig mig för att kunna laga rost osv är det rätt tänkt?

InläggPostat: 11 11 29, 11:00 
Sladdar runt korvkiosken

Mja, allt blir inte alls bäst med TIG, men vissa jobb blir det i alla fall. Olika svetsar passar olika bra för olika svetsjobb, det svåra är att välja den svetstypen som är tillräckligt bra för att klara av det man gör oftast med bra resultat, och helst även går använda till andra jobb som dyker upp då och då.

Det låter som att MIG kan vara det mest lämpliga för dig om du mest ska pyssla med bilplåt och liknande. Försök få låna en bra MIG och testsvetsa lite, se hur du trivs med det och vad du tycker om resultaten.

InläggPostat: 11 11 30, 12:15 

G-son skrev:
Mja, allt blir inte alls bäst med TIG, men vissa jobb blir det i alla fall. Olika svetsar passar olika bra för olika svetsjobb, det svåra är att välja den svetstypen som är tillräckligt bra för att klara av det man gör oftast med bra resultat, och helst även går använda till andra jobb som dyker upp då och då.

Det låter som att MIG kan vara det mest lämpliga för dig om du mest ska pyssla med bilplåt och liknande. Försök få låna en bra MIG och testsvetsa lite, se hur du trivs med det och vad du tycker om resultaten.

ska försöka låna min kompis mig nästa gång ja ska svetsa något, dum fråga men säg att man svetsar bilplåt å avgasrör då är väll mig:en bäst men om jag svetsar finplåt kardan eller balk så är väll tig:en bäst ?
eller kan man lika gärna ta kardan och balkar med pinsvetsen, har inte särskilt mycke erfarenhet av att svetsa så :)

InläggPostat: 11 11 30, 4:05 
Sladdar runt korvkiosken

Pinnsvets passar till tjockare metall, med andra ord är det vad man oftast hittar hos en bonde som behöver laga traktorer och andra tunga maskiner. Man har begränsad användning av såna svetsar om det är en bil man jobbar med, funkar inget vidare för tunn metall.

MIG/MAG är nog det som är enklast att lära sig "bränna ihop" grejer med (och då menar jag inte svetsa bra, utan att bara få skiten att hänga ihop), de MIG/MAGsvetsar normalt folk brukar ha råd med är väl lämpliga för tjocklek från bilplåt upp till ett antal millimeters tjocklek.

TIG är fina grejer när man har rent material och vill ha bra kontroll över vad som verkligen händer - eftersom man kan justera ström (därmed värmen) och hela tiden väljer hur mycket tillsatsmaterial man tillsätter eftersom man håller i det med andra handen kan man ha utmärkt kontroll på hur metallen smälter i fogen, och därmed få en mycket bra fog - OM man kan använda prylarna. Nackdelen är att den som sagt inte gillar skitig metall, och medelsvensson ställer sig bara och kliar sig i skallen när dom får se alla justerrattar på svetsen - det är mycket man behöver förstå hur det fungerar. Rätt TIG i händerna på rätt person med rätt utrustning klarar att svetsa ihop ölburkar eller aluminiumfolie... men man har en lång väg till att låra sig att vara en bråkdel av så bra.

Sista någorlunda vanliga alternativet är gassvets, där man använder en låga av acetylen och syrgas för att smälta metallen - i övrigt är den ganska lik TIG, eftersom man håller i tillsatsmaterialet och för in det i lågan när det behövs. Enklare att justera eftersom man bara har två rattar att vrida på - vill man ha en större låga öppnar man båda kranarna så man får fram mer gas, och ser till att man får rätt blandning så man inte har för mycket av den ena gasen. Omständigare att dra igång (tända, justera låga) så den är inte praktisk för att punkta ihop plåt här och där när man måste rikta upp plåtarna mellan varje punktning (stressande att ha lågan tänd medan man pysslar med sånt), värmer upp ett större område än en MIG/MAG vilket både har nackdelen att plåt kan slå sig mer och fördelen att svetsen inte blir spröd och sprickbenägen som MIG/MAG. Andra grejer i närheten kan ta skada av värmen, man bör inte svetsa nära t.ex. kabelhärvan, bilklädsel eller annat utan att veta vad man gör...
När det gäller fördelar så är gassvetsen förmodligen den mest mångsidiga av alla svetsar, inte bara för vad den klarar att svetsa utan för allt annat den klarar också. Man kan värma metall för att böja eller på annat vis forma den, man kan värma loss fastrostade skruvar, oftast har man en skärbrännartillsats så man kan skära tjockt stål lika lätt som att skära i smör, man kan hårdlöda...
Det finns många olika gasbrännare till gassvetsar, dom är olika bra på att koncentrera värmen där man vill ha den, att hålla nere gasförbrukningen, ge en lätt kontrollerad smälta o.s.v. Ett billigt alternativ är en gammal begagnad AGA X11, kostar inte så mycket att köpa men använder mycket gas så den blir dyr i drift - lite svår att jobba med i tunn plåt också. Ett modernare alternativ är Dillon, kostar mer men det sparar man in med tiden eftersom den är betydligt snålare med gas. Lättare att svetsa med i tunt material, tydligen händer det att säljare som demonstrerar hur dessa fungerar först smälter isär en ölburk och sedan svetsar ihop den igen... men det lär krävas mycket träning innan man gör nått sånt.

InläggPostat: 11 11 30, 6:57 
Vinpimplare

Födelsedag: 22 apr 1994
Fordon: MB w124 250td
men att använda gas svets till bilplåt skulle jag heller inte göra, slår sig så förbannat, sen är det bara svårare än tig enligt mig eftersom det blir så varmt långt ifrån där du svetsar och då kan man inte hålla så nära med tillsats materialet och då fladdrar man mycket eftersom man måste hålla så långt bort.

med en ac/dc tig så kan du göra allt, svetsa avgasrör, bilplåt till grövre saker och samtidigt kunna svetsa aluminium. så träna ett tag till och tycker du inte att det går nå bra så är det ju bara byta till en fin mig av känt märke typ esab eller kemppi

Mercedes Benz w210 220D (såld)
4 volvo 240
isuzu kb diesel(traktor)såld
polaris rmk 600
polaris rmk 800

InläggPostat: 11 12 01, 3:08 
Sladdar runt korvkiosken

Gassvets är inte helt smidigt för "utvändig" bilplåt där det blir fult om det slår sig. Angående värme i övrigt har jag själv en Dillon gassvets, och har inte märkt några som helst problem med att hålla i tillsatsmaterialet nära fogen när jag svetsar tunnplåt. Är det möjligtvis nån vanlig AGA X11 eller liknande som du har använt? Dom sprider värme betydligt mer...

InläggPostat: 11 12 01, 7:16 
Vinpimplare

Födelsedag: 22 apr 1994
Fordon: MB w124 250td
är ju bara gammalt hederligt gas handtag jag kört med, dillon verkar ju vara fina men hutlöst dyra. men de är klart, dillon sprider ju ingen värme runt ikring lågan utan du kan ju hålla handen bara nån cm från lågan utan att den ens är varm, och att man sen kan svetsa alu är ju bra med. men kan man inte svetsa bra med tig så blir det ju ändå inte lättare om man börjar med dillon eller vanligt gas handtag

Mercedes Benz w210 220D (såld)
4 volvo 240
isuzu kb diesel(traktor)såld
polaris rmk 600
polaris rmk 800

InläggPostat: 11 12 01, 11:19 

har inte svetsat nå bilplåt med tigen men när jag testat att svetsa så har jag fått för mycket genombräning svetsade dåfast en plåtbit stående på mitten av en annan så tror jag ska försöka få tag på en mig faktiskt, just för att slippa få genombrännig på bilen när man ska svetsa

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 106 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa