30traktor.egetforum.se

Sveriges största a-traktor/epatraktor forum!
Aktuellt datum och tid: 19 12 15, 7:21





Ny tråd Svara på tråd  [ 287 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 29  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Frågetråden Dubbla växellådor
InläggPostat: 10 10 19, 11:22 
Offline
Dieselkåt
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07 07 04, 3:06
Inlägg: 1182
Ort: Sverige
Kön: Kille
Födelsedag: 14 aug 1993
Fordon: För många
lamellcetrum från m40 (du får skrota en m40 lamell) och triangeln tar du från en vanlig m47/m46 låda, du vet utgående axeln från lådan från den kapar du av triangeln och slänger upp i svarven och snyggar till och svarvar ut ett hål i mitten som du sedan kan lägga centrumet från m40in i, och ja du lär såklart också svarva lamellcentrumet så det passar i hålet i triangeln :P

visst skulle du kunna ta en vanlig "plåtbit" förutsatt att den är minst 10mm tjock som centrumbiten från lamellen är, sen måste du måtta och få ut alla hål EXAXT annars blir det obalans, så jag ser inte varför du skulle göra trianglen själv när man snubblar över 47er och 46er efter gatan :lol:

_________________
Är du inte rädd att åka dit? -Nej, Varken dit eller hem!

// Åslund


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågetråden Dubbla växellådor
InläggPostat: 10 10 20, 8:40 
Offline
Dieselkåt
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07 07 04, 3:06
Inlägg: 1182
Ort: Sverige
Kön: Kille
Födelsedag: 14 aug 1993
Fordon: För många
lagret sitter ju i vanliga fall på motorn som ingående axeln från lådan går in i och styr så axeln är centrerad, har du ingen så glappar ju axeln lite och då kan man fixa en lagring på lådan som styr axeln så den hålls still så att säga. men ska jag vara ärlig så fixade jag aldrig nått lager till nån av mina dubbla låder och är man väldigt noga med inpassningen av låderna så behövs det inte, kört över 1000mil med mina låder nu och mina gammla låder går än idag utan lagrad axel :P MEN har man obalans så axeln blir att vinda så skär lådan rätt fort utan lagrad axel!

_________________
Är du inte rädd att åka dit? -Nej, Varken dit eller hem!

// Åslund


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågetråden Dubbla växellådor
InläggPostat: 10 10 20, 11:26 
Offline
Dieselkåt
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07 07 04, 3:06
Inlägg: 1182
Ort: Sverige
Kön: Kille
Födelsedag: 14 aug 1993
Fordon: För många
melainen: jepp det som sitter i svänghjulet. du kan köpa det för säkerhets skull men som sagt, det håller endå om man bygger rätt :P

torvik: det framgår ej i papprerna, alla a-traktorer är besiktade med dubbla låder eller nån annan form av neddrevning tex drevat om lådan eller bakaxeln. rent SKITSNACK från alla ägare till a-traktorer som skriver "besiktad med enkellåda och varvreg" för det är dom inte, och har den enkellåda så ska den varva 6000v på 2:an för att den ska vara laglig så man vinner inget på det. sett nån enstaka som byggt om dieselpumpen men då framgår det i papprerna att nya maxvarvet är tex 2300v etc.

_________________
Är du inte rädd att åka dit? -Nej, Varken dit eller hem!

// Åslund


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågetråden Dubbla växellådor
InläggPostat: 10 10 21, 9:48 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 10 09 10, 8:38
Inlägg: 126
Kön: Kille
Födelsedag: 22 dec 1994
Fordon: Strax740Tralle
Som jag fattade så är det bara till att kapa kardanen till lagom längd svetsa ihop den sen använder man org på främre lådan sen svetsar man den på den bakre eller ? :D :D :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågetråden Dubbla växellådor
InläggPostat: 10 10 26, 12:09 
Offline
Skiftnyckels proffs

Blev medlem: 10 09 13, 6:51
Inlägg: 336
Ort: Borlänge
Kön: Kille
Födelsedag: 07 aug 1994
Fordon: 740 - Duett
Volvo-Duett65 skrev:
Tjenare, tänkte bara fråga fall någon som kan berätta hur man bygger någon smart spärr till dubbla lådor ? Är rätt ny på det här men fattar lite iallafall :D


Så du kan växla på båda lådorna, sen när aina kommer så växlar du bara ner till ettan på bakre lådan (så har jag iaf) och drar ur växelspaken. det är bra att ha tex teddytyg så inte hålet till bakre lådan syns där växelspaken typ ska sitta. :D Förlåt om jag inte förklarar så bra men är sjukt trött -.-


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågetråden Dubbla växellådor
InläggPostat: 10 10 26, 12:13 
Offline
Forumsveteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07 11 01, 10:39
Inlägg: 1199
Ort: Säffle
Kön: Man
Födelsedag: 05 feb 1990
Fordon: 1st BMW 4st Volvo
Spärrar har inget och göra i denna tråden. Ta de i mer passande trådar som ni hittar om ni söker...


BTW rensade tråden lite.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågetråden Dubbla växellådor
InläggPostat: 10 11 01, 10:37 
Offline
Novis

Blev medlem: 10 10 14, 12:15
Inlägg: 35
Kön: Kille
Födelsedag: 31 jan 1995
Fordon: amazon,740
Tjena . om man sätter hylsor på växelförarna så dom blir stumma . är de en godkänd spärrning ? lådan måste ju demonteras för att kunna ta bort dom så .

_________________
Varför ha ett sexpack , När man kan ha en hel öltunna

Köp Ford då har ni bil för livet . för de går inte bli av med dom ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågetråden Dubbla växellådor
InläggPostat: 10 11 03, 12:52 
Offline
Forumsveteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07 11 01, 10:39
Inlägg: 1199
Ort: Säffle
Kön: Man
Födelsedag: 05 feb 1990
Fordon: 1st BMW 4st Volvo
PeterStockholm skrev:
Har just köpt en 740 med dubbla lådor, helt plötsligt så slutade den att driva. Växlarna 1,2 och R känns som de går i precis som vanligt men inget händer. Det finns vad jag vet ingen ryckspärr eller liknande. Är detta något "vanligt" fel med dubbla lådor, kan det vara så att växeln hoppat ur på den bakre lådan? Då måste förstås lådorna tas ner för att lägga i växeln igen?
Någon som har tips på någon verkstad eller liknande i Stockholmstrakten som kan ordna med en eventuell reparation av lådorna, antar att vanliga verkstäder inte gör sådant.

/Peter

Kan va dåligt svetsade medbringare så de kan ju ha lossnat från axeln.
Annars kan de vart dåligt spärrade lådor så den andra hoppat till friläge. Hissa upp den och kolla om båda medbringarna snurrar när du vrider på kardan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågetråden Dubbla växellådor
InläggPostat: 10 11 12, 11:01 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 10 09 10, 8:38
Inlägg: 126
Kön: Kille
Födelsedag: 22 dec 1994
Fordon: Strax740Tralle
Har kollat genom tråden nu och även perssons tråd och som jag fattade är det "ända" man behöver är ett lamellcentrum från M46/47 eller 40 och triangelen från M46/47 helst 46 och en svarv eller är det mer förutom skruv och sånt självklart :?:

Tack på förhand :D :D :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frågetråden Dubbla växellådor
InläggPostat: 10 11 13, 3:14 
Offline
Skiftnyckels proffs

Blev medlem: 10 09 13, 6:51
Inlägg: 336
Ort: Borlänge
Kön: Kille
Födelsedag: 07 aug 1994
Fordon: 740 - Duett
Mr:L skrev:
Har kollat genom tråden nu och även perssons tråd och som jag fattade är det "ända" man behöver är ett lamellcentrum från M46/47 eller 40 och triangelen från M46/47 helst 46 och en svarv eller är det mer förutom skruv och sånt självklart :?:

Tack på förhand :D :D :D

jag kör med ett lamellcentrum och en drivknut bara


Top
 Profil  
 


Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 287 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 29  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
subSilver+ theme by Canver Software, sponsor Sanal Modifiye
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008
phpBB SEO
Portal XL 5.0 ~ Plain 0.2
Skapa forum | Våra villkor | Integritet | ForumPortalen | Rapportera forumet