Aktuellt datum och tid: 19 02 16, 7:17

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur funkar det där med basar och vilken är bäst för mig
InläggPostat: 14 03 28, 6:25 
Novis

Kön: Kille
Födelsedag: 21 mar 2000
Fordon: Två fiddy
Vill veta hur allt hur basar funkar så jag skriver punkter med allt jag inte fattar och hoppas ni kan hjälpa mig att fatta skiten. Undrar också vad som passar mig. :)

Vad är t.ex 400w.
Vad är Hertz.
Vad har volymen för nytta.
Hur räknar jag ut volymen.
Hur sätter jag fast lådan i traktorn (okapad).
Hur funkar ett slutsteg och vad gör den.
Hur vet jag vilket slutsteg och basar mm som passar ihop.
Hur kopplar man ihop allt och vad är det man ska ha för att koppla.(basar, slutsteg och allt där imellan). Har någon ett koppling schema.
Vilken stereo funkar.

Och så vad som passar mig då som jag undrar. Jag vill inte ha värsting saker utan något som spelar bra, högt och ett klart ljud utan massa missljud. Jag vill ha kvalitets saker från bra märken. Jag vill liga på en så liten pris lapp som möjligt. Vet inte hur mycket sånt här kostar men betalar max 1,8k för en bas och vill då ha 2 st 12", resten får kosta vad det vill bara det funkar ihop med basarna.
Har tittat på denna, vad tycker ni om den, funkar den bra och länka gärna slutsteg och stereo mm till den som funkar.http://www.brl.se/sv/artiklar/cvr122-co ... 2-tum.html

Hoppas ni fattar denna krångliga texten:)

Inläggsrubrik: Re: Hur funkar det där med basar och vilken är bäst för mig
InläggPostat: 14 03 29, 7:40 
Ligger i 20 km/h framför bussen

Födelsedag: 12 feb 1998
Fordon: Duett Äkta epa, M.Go, 740 Tdic kapad projekt
Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan :)

Vad är t.ex 400w? Det är effekten. Om du har en högtalare som har en peak-effekt(maxeffekt) på 500w så behöver du ett slutsteg som klarar att leverera minst 500w.

Vad är Hertz? Det är frekvensen på ljudvågorna. 1 hertz = 1 svängning per sekund. Djupbas 16 - 35 Hz. Bas 35 - 120 Hz, Här finns det som upplevs som "bas". Lågt mellanregister 120 - 400 Hz. Grundtonerna hos röster och många instrument finns i det här området. Mellanregister 400 - 2000 Hz. Här finns elgitarrer, trummor och mycket av rösters artikulation. Högt mellanregister 2 - 5 kHz. Diskant 5 - 20 kHz.

Vad har volymen för nytta? Vad menar du, lådvolym? volym på HU?

Hur räknar jag ut volymen? Här antar jag att du menar lådvolym. Kör då med winisd http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd som finns gratis och är nästan lika som de dyra programmen, bra om det enbart är en sublåda du ska räkna på.

Hur sätter jag fast lådan i traktorn (okapad)? Då skulle bilder vara till stor hjälp för jag vet inte hur just din okapade ser ut. inte ens vad det är för bilmodell. Men mitt tips är att kapa ur en "flik" i hatthyllan som du sedan viker ner bakåt, förstärker och ställer lådan på.

Hur funkar ett slutsteg och vad gör den? Den förstärker ljudsignalen från din huvudenhet till högtalaren/högtalarna. Från huvudenheten får du en väldigt svag ström(lågnivå) med en spänning på ca 3-4V som du vill förstärka så att den kan driva en högtalare med hjälp av ett slutsteg.

Hur vet jag vilket slutsteg och basar mm som passar ihop? Kolla första frågan.

Hur kopplar man ihop allt och vad är det man ska ha för att koppla.(basar, slutsteg och allt där imellan). Har någon ett koppling schema.
Vilken stereo funkar? Om du ska köra med externt slutsteg så fungerar vilken stereo som helst som har en lågnivå-utgång. Du behöver en + kabel från batteriet till slutsteget som är avsäkrad med en säkring som max får sitta 3dm från batteripolen. Du behöver en jordkabel i samma grovlek från karossen till slutsteget. Du behöver en liten remote kabel från stereon till slutsteget(tillslag). Du behöver lågnivå kabel/kablar från stereon till slutsteget(RCA). Sen behöver du + och - från varje kanal på slutsteget till varje högtalare.

Det är nog det mesta, säkert något jag har glömt.
Vad du än gör, SNÅLA INTE PÅ KABELAREA! Det värsta som kan hända är kabelbrand!

Hoppas att detta har varit till lite hjälp iallafall och du är välkommen att fråga vidare :)

Alltid FFF! (funktion före finnish)

InläggPostat: 14 03 30, 3:58 
Novis

Födelsedag: 21 mar 2000
Fordon: Två fiddy
Det var det jag behövde så nu borde jag kunna sätta i det själv. Jag menade volymen i lådan. Tack så mycket:)

InläggPostat: 14 04 02, 9:44 
Novis

Kön: Man
Födelsedag: 23 apr 1973
Fordon: Vw 1500S
Tobias?,7! skrev:
Vill veta hur allt hur basar funkar så jag skriver punkter med allt jag inte fattar och hoppas ni kan hjälpa mig att fatta skiten. Undrar också vad som passar mig. :)

Vad är t.ex 400w.
Vad är Hertz.
Vad har volymen för nytta.
Hur räknar jag ut volymen.
Hur sätter jag fast lådan i traktorn (okapad).
Hur funkar ett slutsteg och vad gör den.
Hur vet jag vilket slutsteg och basar mm som passar ihop.
Vilken stereo funkar.

Och så vad som passar mig då som jag undrar. Jag vill inte ha värsting saker utan något som spelar bra, högt och ett klart ljud utan massa missljud. Jag vill ha kvalitets saker från bra märken. Jag vill liga på en så liten pris lapp som möjligt. Vet inte hur mycket sånt här kostar men betalar max 1,8k för en bas och vill då ha 2 st 12", resten får kosta vad det vill bara det funkar ihop med basarna.
Har tittat på denna, vad tycker ni om den, funkar den bra och länka gärna slutsteg och stereo mm till den som funkar.http://www.brl.se/sv/artiklar/cvr122-co ... 2-tum.html

Hoppas ni fattar denna krångliga texten:)

Här har du ett schysst paket som rockar på bra ihop!
Slutsteg:
http://www.pmshopen.se/ground-zero-tita ... 0dx/1547-0
2st Basar:
http://www.pmshopen.se/ground-zero-irid ... 00x/1512-0

Då får du 2st basar under 1800:- och dessutom ett bra paket.

Mvh Putte på PM-Shopen

Billjud 25år i branschen http://www.pmshopen.se/ Billjud 25år i branschen

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ]