Epatraktor.org

Sveriges största forum för bilintresserade ungdomar!
Aktuellt datum och tid: 12 05 22, 5:02

Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 07 10 27, 9:24 
Milf hunter
Användarvisningsbild

Jeeens skrev:
Duett_svensk skrev:
Jeeens skrev:
Sen såg jag en till sak när jag kollade lite bättre på dina bilder, såg att du skrev att man kunde seriekoppla vissa å parallelkoppla en bas eller tvärt om. Men de jag fått lära mig när jag frågat å läst om sånt är att man aldrig ska blanda serie å paralellkoppling sådär. En annan sak är om man har 2st basar me dubbla talspolar å paralell kopplar basarnas talspolar å sen eriekopplar de två basarna på ett steg. De går bra. Men man ska aldrig göra som du visat i vissa bilder.

//Jens

du menar bild 4?? för den vart lite könstig., blir det att de spelar ojämt då lr? kan det vare på grund av spänningsskillnaderna mellan basera tro isåfall?? men bild 5 och 6 ska väll gå bra för de blir väll som 2 baser med dubble talspolar? ja vet inte om man ska koppla baser så för å få bästa ljudkvaliteen men visar hur man kan räkna ut motståndet i motstånd så jag tog baser eftersom det är ett ''motstånd'' som ä lätt att räkna på när de ä så låga ohm-tal

Ja, de va mest bild 4 jag tänkte på bild 5 å 6 borde ju ändå kunna fungera bra.
Men bild 4 så borde de bli en ganska rejäl spännings skillnad. Så tror inte att de skule spaela så bra då, eftersom de blir helt knäppt om man har 2 likadana steg å basar å gainen på ena steget inte e exakt som på det andra steget. Man måste t.o.m. mäta effekten steget lämmnar om man ska ha ett steg per spole.
Så de e riktigt känsligt att hålla på å leka me såna saker.

//Jens

mjo., de blir nog inte så bra om man köppler som på 4,an. såg att ja glömt köpple minusen på en bas på bild 6 å :P förresten vet du vad man bruker bränna i stegen? om de ä en transistor, kondensator lr va de nu kan va? har ett trasigt steg som ja försökt laga ett tag nu men har inte funne felet än.,

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 07 10 28, 1:24 
Amatör

Duett_svensk skrev:
Jeeens skrev:
Duett_svensk skrev:
Jeeens skrev:
Sen såg jag en till sak när jag kollade lite bättre på dina bilder, såg att du skrev att man kunde seriekoppla vissa å parallelkoppla en bas eller tvärt om. Men de jag fått lära mig när jag frågat å läst om sånt är att man aldrig ska blanda serie å paralellkoppling sådär. En annan sak är om man har 2st basar me dubbla talspolar å paralell kopplar basarnas talspolar å sen eriekopplar de två basarna på ett steg. De går bra. Men man ska aldrig göra som du visat i vissa bilder.

//Jens

du menar bild 4?? för den vart lite könstig., blir det att de spelar ojämt då lr? kan det vare på grund av spänningsskillnaderna mellan basera tro isåfall?? men bild 5 och 6 ska väll gå bra för de blir väll som 2 baser med dubble talspolar? ja vet inte om man ska koppla baser så för å få bästa ljudkvaliteen men visar hur man kan räkna ut motståndet i motstånd så jag tog baser eftersom det är ett ''motstånd'' som ä lätt att räkna på när de ä så låga ohm-tal

Ja, de va mest bild 4 jag tänkte på bild 5 å 6 borde ju ändå kunna fungera bra.
Men bild 4 så borde de bli en ganska rejäl spännings skillnad. Så tror inte att de skule spaela så bra då, eftersom de blir helt knäppt om man har 2 likadana steg å basar å gainen på ena steget inte e exakt som på det andra steget. Man måste t.o.m. mäta effekten steget lämmnar om man ska ha ett steg per spole.
Så de e riktigt känsligt att hålla på å leka me såna saker.

//Jens

mjo., de blir nog inte så bra om man köppler som på 4,an. såg att ja glömt köpple minusen på en bas på bild 6 å :P förresten vet du vad man bruker bränna i stegen? om de ä en transistor, kondensator lr va de nu kan va? har ett trasigt steg som ja försökt laga ett tag nu men har inte funne felet än.,

Nepps, haha men nog har väll alla fattat ändå hur du menar.
Nja, vet inte vad som brukar gå sönder först. Men kolla efter komponenter som ser extra mörka ut. Å kolla om du hittar nå lödningar som gått av:P Å sen kan du ju fråga på det här forumet
http://forum.lazzat.se/ å på Emma avdelningen längst ner. Där finns de riktigt kunningt folk som hållt på med bilstereo längre än vi levt :lol:

//Jens

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 07 10 28, 3:12 
Milf hunter
Användarvisningsbild

sånt har jag redan kollat efter sen har jag försökt mätt efter kortslutningar å sånt men de ä så svårt å mäta när det finns kondensatorer, transistorer å sånt i kretsen försökte mäta med ström på de också men hittar inget fel, protectionlampan lyser eller blinkar rött å inget ljud kommer genom steget. har prova skicka ett inlägg där nu så de spörs om ja får svar.,

Inläggsrubrik: Re: hur man räkner ihop ohm, bildförklaring med nu.
InläggPostat: 12 01 13, 11:14 
Nybörjare

Födelsedag: 04 maj 1998
Fordon: A-traktor
Tjena! Jag har haft lite problem med att koppla basarna så det blir rätt ohm osv. Många länkar sidan till rockford fosgate! Men dem basarna har ju 4 "uttag"(elr vad det heter) och min har två! Då funkar det inte att koppla som dem visar väll? :roll:
Mvh Hugge! :P

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2