Aktuellt datum och tid: 19 02 16, 7:18





Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Krympa plåt som slår sig för att undvika spackelsprickor
InläggPostat: 13 08 01, 9:50 
Offline
Thinnersniffare

Blev medlem: 11 12 11, 11:50
Inlägg: 579
Kön: Kille
Födelsedag: 05 jun 1996
Fordon: volvo 940GL -94
mitt tak på 744 projektet har bynglat till sig som satan i vintras då det låg 2 ton snö på det, funkar detta på det tror ni? eller hur gör man? :P har provat ta en planka och en domkraft men fick inget resultat. (jag lät det stå i nån vecka)

_________________
http://30traktor.egetforum.se/volvo-745-90-seke3-projekt-t23941.html
mina små projekt. hjälp gärna till genom att kommentera!
gasatills detrasa!
fordon: 940-94*nuvarande* 745-90*brann upp* 744-88*rostig och lite brandskadad*


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Krympa plåt som slår sig för att undvika spackelsprickor
InläggPostat: 13 08 01, 10:46 
Offline
Dieselsniffare

Blev medlem: 11 08 15, 9:03
Inlägg: 283
Ort: Örebro, Fjugesta
Kön: Kille
Födelsedag: 18 feb 1998
Fordon: Porsche944 Transit
seke3 skrev:
mitt tak på 744 projektet har bynglat till sig som satan i vintras då det låg 2 ton snö på det, funkar detta på det tror ni? eller hur gör man? :P har provat ta en planka och en domkraft men fick inget resultat. (jag lät det stå i nån vecka)


Om du har knölat till taket så har du också sträckt plåten.
Då måste du rikta och krympa det.

_________________
Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Krympa plåt som slår sig för att undvika spackelsprickor
InläggPostat: 13 08 03, 8:09 
Offline
Thinnersniffare

Blev medlem: 11 12 11, 11:50
Inlägg: 579
Kön: Kille
Födelsedag: 05 jun 1996
Fordon: volvo 940GL -94
Vincent skrev:
seke3 skrev:
mitt tak på 744 projektet har bynglat till sig som satan i vintras då det låg 2 ton snö på det, funkar detta på det tror ni? eller hur gör man? :P har provat ta en planka och en domkraft men fick inget resultat. (jag lät det stå i nån vecka)


Om du har knölat till taket så har du också sträckt plåten.
Då måste du rikta och krympa det.


Hur gör jag för att rikta det då? kapa ett rakt kors över hela taket och sedan slå till?

_________________
http://30traktor.egetforum.se/volvo-745-90-seke3-projekt-t23941.html
mina små projekt. hjälp gärna till genom att kommentera!
gasatills detrasa!
fordon: 940-94*nuvarande* 745-90*brann upp* 744-88*rostig och lite brandskadad*


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Krympa plåt som slår sig för att undvika spackelsprickor
InläggPostat: 13 08 24, 1:19 
Offline
Sladdar runt korvkiosken

Blev medlem: 11 06 16, 4:58
Inlägg: 169
Kön: Man
Födelsedag: 29 mar 1982
Fordon: Skor
Om någon funderar över fysiken bakom att krympa plåt på detta viset så beror det helt enkelt på att metall utvidgas när det värms och krymper när det kallnar. En 1500 grader svetspunkt på plåt krymper en del när den kallnar ner till rumstemperatur, och drar samtidigt ihop plåten närmast runt den. Det är inte nödvändigt att kyla snabbt, krymper gör det ändå men i varierande grad. Det är förresten samma sak som gör att saker slår sig vid svetsning, oavsett hur rakt och fint man riggat upp grejerna krymper svetsfogen och kan dra vissa grejer ganska skeva - å andra sidan kan man rigga upp grejerna "lite fel" i förväg för att ge det utrymme att krympa, så det blir rakt när man svetsat klart, eller svetsa en fog där man behöver lite krympning för att få något rakt igen.

Plåtkrympning med gassvets går till på liknande vis, men där är det lite mer uppenbart hur det går till. Man värmer en punkt och den börjar expandera, men eftersom den är omgiven av "kall" plåt kan den inte expandera åt det hållet, bara på tjockleken (och att den ev. reser sig som en liten bula tillfälligt). När metallen blivit tillräckligt varm blir den mjuk, istället för att försöka expandera ut åt sidorna mot den kalla plåten ökar den bara tjockleken. Man slutar värma, plåten börjar kallna, blir hård och krymper, men nu blir den mindre (eftersom den fortfarande är tjockare än från början). Den försöker dra ihop den kalla plåten runt den värmda punkten, och man har krympt en fläck.
Finns en ännu effektivare variant där man direkt efter värmningen använder hammare och mothåll för att platta till den bula som skapas av uppvärmningen medan metallen fortfarande är mjuk. Tvåmansjobb, eftersom man måste vara snabb. http://www.youtube.com/watch?v=GN4RosIrEPg

Varianter av detta kan användas för att rikta krökta järnbalkar och mycket annat, kanske inte så vanligt idag men på den tiden gassvetsen fanns i alla verkstäder och folk kunde hantera dom var det inget att bli förvånad av.

Att använda en MAG-svets på detta vis har fördelen att det är enkelt, och nackdelen att man får en hård svetspunkt som sedan måste slipas bort (och plåten blir ändå hårdare än den var från början där man svetsat).
Att krympa med gassvets ger mjukare plåt efteråt (särskilt om man inte kyler snabbt med vatten), men det är lite mer risk i att jobba med en flera tusen grader varm gaslåga om man är ovan. Och värmer man för mycket kan man få plåten att slå sig på ett nytt vis, istället för det man försökte fixa... :roll:


Hmm... Hoppas detdär blev begripligt.
Angående seke3s intryckta tak beror det helt på hur det ser ut. Det kan vara så enkelt att lite försiktigt tryck i mitten av bulan och att jämna ut vecken längs bulans kant med hammare och mothåll får den att mestadels ploppa tillbaka till ursprungsformen...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Krympa plåt som slår sig för att undvika spackelsprickor
InläggPostat: 13 08 24, 12:26 
Offline
Thinnersniffare

Blev medlem: 11 12 11, 11:50
Inlägg: 579
Kön: Kille
Födelsedag: 05 jun 1996
Fordon: volvo 940GL -94
G-son skrev:
Om någon funderar över fysiken bakom att krympa plåt på detta viset så beror det helt enkelt på att metall utvidgas när det värms och krymper när det kallnar. En 1500 grader svetspunkt på plåt krymper en del när den kallnar ner till rumstemperatur, och drar samtidigt ihop plåten närmast runt den. Det är inte nödvändigt att kyla snabbt, krymper gör det ändå men i varierande grad. Det är förresten samma sak som gör att saker slår sig vid svetsning, oavsett hur rakt och fint man riggat upp grejerna krymper svetsfogen och kan dra vissa grejer ganska skeva - å andra sidan kan man rigga upp grejerna "lite fel" i förväg för att ge det utrymme att krympa, så det blir rakt när man svetsat klart, eller svetsa en fog där man behöver lite krympning för att få något rakt igen.

Plåtkrympning med gassvets går till på liknande vis, men där är det lite mer uppenbart hur det går till. Man värmer en punkt och den börjar expandera, men eftersom den är omgiven av "kall" plåt kan den inte expandera åt det hållet, bara på tjockleken (och att den ev. reser sig som en liten bula tillfälligt). När metallen blivit tillräckligt varm blir den mjuk, istället för att försöka expandera ut åt sidorna mot den kalla plåten ökar den bara tjockleken. Man slutar värma, plåten börjar kallna, blir hård och krymper, men nu blir den mindre (eftersom den fortfarande är tjockare än från början). Den försöker dra ihop den kalla plåten runt den värmda punkten, och man har krympt en fläck.
Finns en ännu effektivare variant där man direkt efter värmningen använder hammare och mothåll för att platta till den bula som skapas av uppvärmningen medan metallen fortfarande är mjuk. Tvåmansjobb, eftersom man måste vara snabb. http://www.youtube.com/watch?v=GN4RosIrEPg

Varianter av detta kan användas för att rikta krökta järnbalkar och mycket annat, kanske inte så vanligt idag men på den tiden gassvetsen fanns i alla verkstäder och folk kunde hantera dom var det inget att bli förvånad av.

Att använda en MAG-svets på detta vis har fördelen att det är enkelt, och nackdelen att man får en hård svetspunkt som sedan måste slipas bort (och plåten blir ändå hårdare än den var från början där man svetsat).
Att krympa med gassvets ger mjukare plåt efteråt (särskilt om man inte kyler snabbt med vatten), men det är lite mer risk i att jobba med en flera tusen grader varm gaslåga om man är ovan. Och värmer man för mycket kan man få plåten att slå sig på ett nytt vis, istället för det man försökte fixa... :roll:


Hmm... Hoppas detdär blev begripligt.
Angående seke3s intryckta tak beror det helt på hur det ser ut. Det kan vara så enkelt att lite försiktigt tryck i mitten av bulan och att jämna ut vecken längs bulans kant med hammare och mothåll får den att mestadels ploppa tillbaka till ursprungsformen...


Provade för nått år sen att pressa upp en bräda inifrån med en domkraft och sedan ha det så en månad men det vart inget resultat, då hade jag typ 40kg tryck :oops: en 15 åring som jobbar själv måste ju prova sig fram!
då jag har ork så kanske jag börjar på skrothögen igen. annars kan jag ju alltid ta lite tak från donatorn och flytta över.

_________________
http://30traktor.egetforum.se/volvo-745-90-seke3-projekt-t23941.html
mina små projekt. hjälp gärna till genom att kommentera!
gasatills detrasa!
fordon: 940-94*nuvarande* 745-90*brann upp* 744-88*rostig och lite brandskadad*


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Krympa plåt som slår sig för att undvika spackelsprickor
InläggPostat: 13 09 01, 9:45 
Offline
Sladdar runt korvkiosken

Blev medlem: 11 06 16, 4:58
Inlägg: 169
Kön: Man
Födelsedag: 29 mar 1982
Fordon: Skor
http://www.youtube.com/watch?v=2vuGlcbDwKY

En gammal instruktionsfilm som visar en del om metall som krymper och slår sig i samband med svetsning, den handlar egentligen om att undvika att saker slår sig vid (pinn)svetsning men principen är densamma oavsett hur man gör. Kanske kan lära någon nått.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Krympa plåt som slår sig för att undvika spackelsprickor
InläggPostat: 13 09 01, 10:46 
Offline
Thinnersniffare

Blev medlem: 11 12 11, 11:50
Inlägg: 579
Kön: Kille
Födelsedag: 05 jun 1996
Fordon: volvo 940GL -94
måste då säga att det funkar eftersom att epaprojektet har krymt som fasen efter branden

_________________
http://30traktor.egetforum.se/volvo-745-90-seke3-projekt-t23941.html
mina små projekt. hjälp gärna till genom att kommentera!
gasatills detrasa!
fordon: 940-94*nuvarande* 745-90*brann upp* 744-88*rostig och lite brandskadad*


Top
 Profil  
 


Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
subSilver+ theme by Canver Software, sponsor Sanal Modifiye
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008
phpBB SEO
Portal XL 5.0 ~ Plain 0.2
Skapa forum | Våra villkor | Integritet | ForumPortalen | Rapportera forumet