30traktor.egetforum.se

Sveriges största a-traktor/epatraktor forum!
Aktuellt datum och tid: 20 04 07, 11:13





Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 203 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Okapad 242 d24-Flak byggt
InläggPostat: 15 12 02, 3:56 
Offline
Epa glidare

Blev medlem: 13 07 04, 8:33
Inlägg: 494
Ort: Arvika i värmland
Kön: Grabb
Födelsedag: 09 apr 1999
Fordon: Volvo 242
Hallå gör ett tappert försök att få lite roliga kommentarer på detta ultra aktiva forum ;)
Bild
Motorn Ur 240in
Bild
Bild
Svetsjobb klart
Bild
Bild
Motorn ur lt31an
Bild
motorerna.

_________________
BildModeratorBild
.Okapad 242 -Ombess!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Okapad 242 d24 ombess
InläggPostat: 15 12 02, 4:18 
Offline
Thinnersniffare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 05 20, 5:33
Inlägg: 520
Ort: Kungsbacka
Kön: Kille
Födelsedag: 09 apr 1998
Fordon: s60 T5 -01
gött att de händer nått, fint svetsjobb

_________________
Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Okapad 242 d24-Flak byggt
InläggPostat: 15 12 03, 8:42 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 14 12 22, 12:49
Inlägg: 144
Ort: Stora Skedvi - Dalarna
Kön: Grabb
Födelsedag: 02 jul 1998
Fordon: Kapad 244 D24 Sug
förknasere99 skrev:
Lantifjuel skrev:
Tråkigt med tanke på motorn!
Men kan man räkna med något annat när man turbokonverterar en sug? Antar att du kört med fullt påställd pump och 12i39203402934 bar i ladd? ;) Eller hur mycket har du laddat?

Förövrigt, det är riktigt dött på forumet nu för tiden.... Fattar inte vad som har hänt :S[/quote]
Lite sent svar :P Hehe ja det som är att tänka på är att ha ett kylsystem i bra skick. (jag ladda 0,8 dvs orginal) och motorn gav upp pga för hög temp, så antagligen den hemmamoddade kylaren som gav luft i systemet skulle jag tro. Men grejerna håller ju mer om man sätter på oljekylning och framförallt intercooler. oförbränd diesel=väldigt hög avgastemperatur=sprickor och skev topp samt ringarna blir slappa. så man ska försöka få ner tempen på motorn så mycket som man kan, så oljekylning, intercooler och ett bra kylsystem ökar livslängden. Man ska inte ladda mer än 1 bar( även med intercooler ) på vanliga sugblock med den vanliga packningen, turbomotorerna har stålpackning som håller mycket bättre. Skillnaden mellan turbo och sug motorer: extra kylkanal i toppen, annan kam, stålpackning, högre spridartryck och senare modeller har oljekylning. Så sätter man på en td topp med stålpackning har man alltså byggt en orginal turbo motor.
Svammligt som vanligt men hoppas du fick svar på din fråga [/quote]

Jag har ju en D24 sug just nu, som jag tänkte turbokonvertera. Men tänkte bara ladda 0,6-0,7 typ. Och självklart montera intercooler och oljekyl.
Men hur mycket man byter till turbotoppar eller packingar hit och dit så får man endå aldrig oljekylda kolvar på sugisarna.. Så kolvarna får ju härdsmälta som du säger och kolvringarna blir slappa och repar sönder fodrerna och släpper ut komp tillslut..

_________________
Bild
Grabbar utan hjärna, kör bilar med stjärna!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Okapad 242 d24 ombess
InläggPostat: 15 12 05, 12:42 
Offline
Epa glidare

Blev medlem: 13 07 04, 8:33
Inlägg: 494
Ort: Arvika i värmland
Kön: Grabb
Födelsedag: 09 apr 1999
Fordon: Volvo 242
dillpöjken skrev:
gött att de händer nått, fint svetsjobb


Tackar :)

_________________
BildModeratorBild
.Okapad 242 -Ombess!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Okapad 242 d24-Flak byggt
InläggPostat: 15 12 05, 12:46 
Offline
Epa glidare

Blev medlem: 13 07 04, 8:33
Inlägg: 494
Ort: Arvika i värmland
Kön: Grabb
Födelsedag: 09 apr 1999
Fordon: Volvo 242
Lantifjuel skrev:
förknasere99 skrev:
Lantifjuel skrev:
Tråkigt med tanke på motorn!
Men kan man räkna med något annat när man turbokonverterar en sug? Antar att du kört med fullt påställd pump och 12i39203402934 bar i ladd? ;) Eller hur mycket har du laddat?

Förövrigt, det är riktigt dött på forumet nu för tiden.... Fattar inte vad som har hänt :S

Citera:
Lite sent svar :P Hehe ja det som är att tänka på är att ha ett kylsystem i bra skick. (jag ladda 0,8 dvs orginal) och motorn gav upp pga för hög temp, så antagligen den hemmamoddade kylaren som gav luft i systemet skulle jag tro. Men grejerna håller ju mer om man sätter på oljekylning och framförallt intercooler. oförbränd diesel=väldigt hög avgastemperatur=sprickor och skev topp samt ringarna blir slappa. så man ska försöka få ner tempen på motorn så mycket som man kan, så oljekylning, intercooler och ett bra kylsystem ökar livslängden. Man ska inte ladda mer än 1 bar( även med intercooler ) på vanliga sugblock med den vanliga packningen, turbomotorerna har stålpackning som håller mycket bättre. Skillnaden mellan turbo och sug motorer: extra kylkanal i toppen, annan kam, stålpackning, högre spridartryck och senare modeller har oljekylning. Så sätter man på en td topp med stålpackning har man alltså byggt en orginal turbo motor.
Svammligt som vanligt men hoppas du fick svar på din fråga


Jag har ju en D24 sug just nu, som jag tänkte turbokonvertera. Men tänkte bara ladda 0,6-0,7 typ. Och självklart montera intercooler och oljekyl.
Men hur mycket man byter till turbotoppar eller packingar hit och dit så får man endå aldrig oljekylda kolvar på sugisarna.. Så kolvarna får ju härdsmälta som du säger och kolvringarna blir slappa och repar sönder fodrerna och släpper ut komp tillslut..[/quote]
Japp man får ju inte oljekylning till kolvarna som sagt , men vare liten del hjälper :)




Upptäckte även idag att det av nån jävla konstig anledning satt turbotopp o stålpackning på sugisen jag köpte, kan säga att jag blev rätt paff hehe

_________________
BildModeratorBild
.Okapad 242 -Ombess!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Okapad 242 d24-Flak byggt
InläggPostat: 15 12 05, 6:15 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 14 12 22, 12:49
Inlägg: 144
Ort: Stora Skedvi - Dalarna
Kön: Grabb
Födelsedag: 02 jul 1998
Fordon: Kapad 244 D24 Sug
förknasere99 skrev:
Lantifjuel skrev:
förknasere99 skrev:
Lantifjuel skrev:
Tråkigt med tanke på motorn!
Men kan man räkna med något annat när man turbokonverterar en sug? Antar att du kört med fullt påställd pump och 12i39203402934 bar i ladd? ;) Eller hur mycket har du laddat?

Förövrigt, det är riktigt dött på forumet nu för tiden.... Fattar inte vad som har hänt :S

Citera:
Lite sent svar :P Hehe ja det som är att tänka på är att ha ett kylsystem i bra skick. (jag ladda 0,8 dvs orginal) och motorn gav upp pga för hög temp, så antagligen den hemmamoddade kylaren som gav luft i systemet skulle jag tro. Men grejerna håller ju mer om man sätter på oljekylning och framförallt intercooler. oförbränd diesel=väldigt hög avgastemperatur=sprickor och skev topp samt ringarna blir slappa. så man ska försöka få ner tempen på motorn så mycket som man kan, så oljekylning, intercooler och ett bra kylsystem ökar livslängden. Man ska inte ladda mer än 1 bar( även med intercooler ) på vanliga sugblock med den vanliga packningen, turbomotorerna har stålpackning som håller mycket bättre. Skillnaden mellan turbo och sug motorer: extra kylkanal i toppen, annan kam, stålpackning, högre spridartryck och senare modeller har oljekylning. Så sätter man på en td topp med stålpackning har man alltså byggt en orginal turbo motor.
Svammligt som vanligt men hoppas du fick svar på din fråga


Jag har ju en D24 sug just nu, som jag tänkte turbokonvertera. Men tänkte bara ladda 0,6-0,7 typ. Och självklart montera intercooler och oljekyl.
Men hur mycket man byter till turbotoppar eller packingar hit och dit så får man endå aldrig oljekylda kolvar på sugisarna.. Så kolvarna får ju härdsmälta som du säger och kolvringarna blir slappa och repar sönder fodrerna och släpper ut komp tillslut..

Japp man får ju inte oljekylning till kolvarna som sagt , men vare liten del hjälper :)




Upptäckte även idag att det av nån jävla konstig anledning satt turbotopp o stålpackning på sugisen jag köpte, kan säga att jag blev rätt paff hehe[/quote]

Haha, sprickfri? ;)

Iallafall, när blir det bess då? :)

_________________
Bild
Grabbar utan hjärna, kör bilar med stjärna!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Okapad 242 d24 ombess
InläggPostat: 15 12 05, 11:24 
Offline
Epa glidare

Blev medlem: 13 07 04, 8:33
Inlägg: 494
Ort: Arvika i värmland
Kön: Grabb
Födelsedag: 09 apr 1999
Fordon: Volvo 242
Japp snorfräsch :D
Bess blir troligtvis på jullovet när man är i skog(bor annars där typ 2 helger i månaden)

Idag har den 100 mil gamla kamremmen o vattenpumpen från den gamla motorn samt generatorfäste,motorfäste,servopumpsfäste,240 tråg,gasstag,remhjul,svänghjul,vattenledningar och volvo koppling hittat sig till den nya motorn,som åker i imorgon om allt går som det ska. Har oxå fått tag på det rätta dieselfästet, den rätta kylaren, expansionskärlsfäste och spolarvätskebehållare för montage på högra sidan :)
Bild
Bild

_________________
BildModeratorBild
.Okapad 242 -Ombess!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Okapad 242 d24 ombess
InläggPostat: 15 12 06, 12:35 
Offline
Amatör

Blev medlem: 14 10 17, 5:32
Inlägg: 68
Kön: Kille
Födelsedag: 15 maj 1999
Fordon: Volvo 945 FTT/V90, Volvo 245 A-traktor, Volvo 245 GLT, Artic Cat 365
Bra jobbat, fortsätt så :) ska bli kul att se resultatet, har alltid varit kär i 242:or.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Okapad 242 d24 ombess
InläggPostat: 15 12 06, 2:09 
Offline
Epa glidare

Blev medlem: 13 07 04, 8:33
Inlägg: 494
Ort: Arvika i värmland
Kön: Grabb
Födelsedag: 09 apr 1999
Fordon: Volvo 242
TheFreakiezT skrev:
Bra jobbat, fortsätt så :) ska bli kul att se resultatet, har alltid varit kär i 242:or.

Tackar tackar :) ja den ska allt bli klar någon gång iallafall ;)

_________________
BildModeratorBild
.Okapad 242 -Ombess!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Okapad 242 d24 ombess
InläggPostat: 15 12 08, 11:38 
Offline
Epa glidare

Blev medlem: 13 07 04, 8:33
Inlägg: 494
Ort: Arvika i värmland
Kön: Grabb
Födelsedag: 09 apr 1999
Fordon: Volvo 242
Hallå fick i motor och låda i helgen. Sätte dit servostyrväxel och servopump. bytt till den stora batterihyllan och fått dit orginal fäste i balken.
Bilderna är helt värdelösa men man ser något iallafall
Bild
Bild
Bild

_________________
BildModeratorBild
.Okapad 242 -Ombess!


Top
 Profil  
 


Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 203 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
subSilver+ theme by Canver Software, sponsor Sanal Modifiye
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008
phpBB SEO
Portal XL 5.0 ~ Plain 0.2
Skapa forum | Våra villkor | Integritet | ForumPortalen | Rapportera forumet