Tjena, nu var det ett nytt projekt på gång då jag ska sälja 245an!
Märke &
modell: Volvo 244 tic
Årsmodell: 81a men ombyggd till 84a
Historia om EPA/A-traktorn/bilen: En i släkten körde den här som en bil, dvs besiktade regplåtar på en 240 och baksäte. Men då han fick ombes så har den bara stått. Så då passade jag på att köpa den

Framtidsplaner: Plocka ihop motorn, besikta in den, rostlaga förargolvet, ny lack.
Övrigt: Det här kommer bli en redigt fin
ÄKTA okapad a-traktor ^^
Lite info om den: b21et med k-jetronic, större turbo, 405 topp, intercooler, näbbhuv, lackade insatser i lyktorna, vita blinkers runt om, röd/vita baklysen, elöppningsbar baklucka, tonade rutor, skinndamask till växelspaken, turbo inredning (gråa dörrsidor, mattor, plastdetaljer, säten och r-sportklädsel), elhissar runt om, original extramätare, sport ratt, ny framruta, taklucka, r-vinge med bromsljus, riktig sänkningssats runt om, bilstein dämpare runt om, 2" från turbon till simons dämpare, vindavvisare. Det vart lite ^^

Enda helhetsbilden. Blir fler då jag har plockat hem den från farbror min

Kontoret. Oljetryck, oljetemp, volt och turbomätare ^^
Enda negativa är opelmärket i ratten

Ombyggd hatthylla.

Takluckan, man skådar även r-sportklädseln

Elhissar var de ja

Avslutar detta första inlägg med hjärtat på bilen. Rörigt som fan nu, men det ska fixas till
Hoppas vi på lite komments på det här då
Update 08.02.12Tjena, tjena. Fick hem lite grejer igår, KL-racing is the shit!

Fan vilka schysta lärare man har iaf. Idag så hade vi bara en lektion på hela dagen, så jag och en kompis (Tim) åkte fram på skolan och gick på verkstan och fixade en och en annan grej

Han tog med sig sitt turbo-extraktorggrenrör och fixade det sista på det innan det åker ut på blocket. (hör av vid intresse).
Och jag tog med mig mitt grenrör, turbo och oljekylare och fixa lite smått och gott

Tar någon helhetsbild nu på engång ^^

The sida!

The front!

Baklysen och vingen, lägg märket till att det inte finns nå lås på bakluckan
Började på morron med att klippa till lite 2mm plåt för att fixa fästet till oljekylaren. Klippte, borrade och tiggade ihop den så var den klar alldeles tills vi började 10 i 11

Sen hade vi lunch, och efter det så skulle hela skolan ha dans. Men då tog jag upp telefonen och ringde mentorn våran och frågade om vi fick vara på verkstan och greja istället. "Såklart ni får de, kom hit till 1 så är vi här".
Så då tog jag och fixade till fästet för wastegaten. Fick hålla på att dona lite innan man fick till det men sen då det väl var klart vart det fint som fan

Kommer lite bilder på färdigt resultat

Väldigt simpel men funktionellt duglig. Dock ej grundad och lackad!

Så blire!

Klart! LILLA wastegaten

Fler bilder

Tyckte det vart dugligt

Jofan

Till sist så kommer en på turbokåpan på insuget som vi tog och blästrade som kommer få sig en redigt fin lack sen
Blir lite fler bilder på epan och grejerna då man kan hålla på, måste ju ta och bli frisk först
Komments?
Update 16.02.12Tjena tjena, då var grenröret, turbon, bränsleledningarna, oljereturn, oljetillförseln, tändspolen o tändkablarna ditsatta då
Lite jobbigt att det inte verkar som att soppapumpen går. Provade byta relä då det som satt i var paj, men händer fortfarande inge
De blir att kolla upp det imorrn om jag har orken, annars blire på lördag

Vi tar lite bilder till er som är lite sugen på att se hur de går ^^

En liten bild på hur man får stå och jobba

Man tager vad man haver. Ni kanske ser min arbetsbelysning till vänster på bilden
Ett extraljus som är kopplat på batteriet

Lite kablar, inte ens hälften behövs...

Bild bakifrån

Drog fram och handlade lite grejs till spisen

Packning till oljereturen, slang till oljereturen, slang till kallstartsvetilen med kopplingar o aluminiumbrickor

Kostar att ligga på topp. Småsaker som drar iväg på en gång

Stötte på ett problem då jag satte dit oljereturen bakanför wastegaten
Lätt fixat, tog bara bort den nedre pinnen så slipper det ligga och skava hål på slangen ^^

Vad tycker ni? Reflex ramp.. (sitter inte som den ska på denna bild)

...eller ingen refexramp?
Komments!Update 19.02.12Hallå ^^
Då har man hålle på med lite el och rive ut lite inredning då
Slänger in bilder på en gång då jag inte orkar skriva så mkt. Många bilder eftersom flickvännen fick tag i kameran

Börjar väl med en bild på paparazzin. Tror fan att det bara är mina kläder alltihop

Har snöat lite. Kom en decimeter till idag...

Måste ta och sätta fast reflex rampen tror jag

Ännu en spex bild

Där hamnade även jag med på bild. Lite profilrör att palla upp domkraften med.

Ett måste!

Bilstein-dämpare och sänkningsfjädrar i bakaxeln

Fina rosthålet i reservdelsbilen xD

The dark side! Fan va skön nya björnfittan var xD

Att man aldrig får sitta ner o tat lugnt

Bilstein-dämpare och sänkningsfjädrar i framvagn

Tur att man alltid ser så jävla bra ut då

Reservdelsbilen i garaget ^^

Baken

Bonusbild på pappas nyinköp. Men inte fan har han en krona som han kan slinka åt mig till mitt epabygge inte
Får stå för allt själv ja
Imorrn blire att kolla upp varför plusen till bränslepumpen inte vill komma fram.
Komments på detta då?Update 29.02.12Hallå, nu har man slite och hållt på som vanligt.
Har fått igång motorn, men den går väldigt illa då det inte sitter någon termotidgivare på den, så kallstartsventilen funkar inte.
Ska ta och åka upp till stugan för att skruva av den som jag har sittandes på b230e motorn där uppe. För en ny termotidgivare till b21et gick på 1489kr...
Så jag kommer inte hinna klart tills vecka 10. Hatar då man inte får med allt vid ett köp...
Har iaf kopplat in hela motorn förutom termogivaren. All el och allt mekaniskt är klart förutom den.
Slänger in lite bilder på vad man gör medans man inte kan göra den man vill.

Mätarhuset

Tryckslangar och kylare där

Kommer bli finare eldragning då jag har fått till så att den går rent

Fick
modda om fästena till kylaren och intercoolern. Behöver inte vara snyggt för det blir en plåt över dom sen

Tur att det inte behöver vara snyggt ^^

Men där behöver det vara snyggt ^^
Komments!Update 02.03.12Tjena, har hållt på och kopplat in lite grejer och haft lite roliga uppdrag här nu då jag går och väntar på att volvoyamha ska komma hit med termotidgivaren till helgen

Ja, det sitter ju vindavvisare på den.

Men jag stör mig på att det inte finns till bakdörrarna och rutorna bak till 240..
Så jag fixade lite homemade

Tog och kapade ett par vindavvisare jag hade. Tror att den kommer bli en aning fetare ^^

Bitarna som blir kvar kommer jag fixa ihop sen så jag får på bakdörren också

Blir nåt sånt på bakdörren

Var tvungen att plocka bort tutan :/

Tog och lackade fästet till oljekylaren.

Lackade även fästet till expantionskärlet. Tur man har lite delar till 240 så man kan använda dom lite hur som helst ^^

Magic rings i positionsljusen.

Fint ^^

Fick
modda om fläktkåpan så att jag kunde ha den. Vart lite tajt då man har intercooler och kylare. Men den måste vara där så man slipper se den där jävla fula höfläkten... Bytte även fläkten idag men ingen bild.

Intercooler

Här vare tomt ^^

Så där fick oljekylaren sitta

Lite mörk bild, men jag vart klar så sent så. Oljekylare, kamremskåpa, intercooler, kylare, kylarslangar, tryckslangar, fläktkåpa ditsatta.
Tror jag ska fixa en plåt som jag kan ha över kylaren och intercoolern idag om jag hinner klart med dubbla växellådorna
Komments!Update 02.03.12Tjena, kör en dubbelupdate idag då, bara för att man har fått sportlov nu ^^
Slänger in lite bilder på vad jag har hunne med på skolan idag

Börjar väl med flyglarna då

Bara att höra av sig om ngn vill köpa flyglar till 744 ^^

Ett stycke täcklock till m40

Tog och skruvade lös och vände på tutan så fick den plats där också

Bockade till en plåt i kantpressen. Måttade lite snabbt efter vinklar och mått. Vart precis! Man ska gå på magkänslan

Vart sprayburken då jag kom hem ^^
Vart 4 lager på ovansidan och ett lager på undersidan. Även fästena och bultarna fick sig en omgång ^^

Som det såg ut innan...

Efter

Vart ju dugligt iaf ^^
Dock ser det mycket bättre ut i verkligheten då man ser dekalen mkt bättre
Kommentera nu annars kommer dom fan snart stänga ner denna tråd pga att det bara är jag som kommenterar