30traktor.egetforum.se

Sveriges största a-traktor/epatraktor forum!
Aktuellt datum och tid: 19 10 18, 7:04

Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Opel rekord renovering
InläggPostat: 12 07 24, 11:54 
Novis

Kön: Kille
Födelsedag: 25 dec 2012
Fordon: opel rekord A.trakto
Märke & modell: Opel rekord caravan

Årsmodell: slutet av 70 talet

Historia om EPA/A-traktorn/bilen:köpt för 9000

Framtidsplaner:soffa på flaket

Övrigt:2,3 diesel :P
Tjenare!ny här på forumet och tänkte dela med mig av en renovering av en Opel rekord :P
Bild

Bild

Här har vi skönheten:P

Inläggsrubrik: Re: Opel rekord renovering
InläggPostat: 12 07 24, 4:44 
Novis

extra arbete som igentligen inte behövs kolla om nu vill ^^
Bild

Bild

Bild
högtalarna är klädda med samma bilmatta som jag klätt golvet med

Bild
Sätseskydden är köpta på biltema för 300 spänn och mattorna är från hjula och kostade 199

Bild
Neon!o_0

InläggPostat: 12 07 24, 4:54 
Novis

Bild
Bild
skulle koppla in sterio till steget var tanken...
Bild
men istället blev det aux direkt in,bryggade hörlurar sladden till honkontakterna så att jag fick 2 st kontakter på varje kabel
Bild
och nog dunkar det allt :P
Bild

InläggPostat: 12 07 24, 5:03 
Epamekarn

Födelsedag: 17 okt 1993
Fordon: Volvo 245-gl
Ser bra ut! Film på när de dunkar :)?

InläggPostat: 12 07 24, 5:31 
Novis

Okej,det var insidan det! :D
nu till lacken :twisted:
Bild
lite lackskola nu nästan hehe(är inget proffs så finns äkert bättre sätt att göra detta på,men jag blev iallafall henöjd med resultatet :D),tog vinkelslipen och tog bort all rost,varenda liten por av rost måste bort annars kommer det tillbaka efter några år(inte för att det spelar någon roll för mig men är inte så roligt för nästa ägare)även all färg som är lös måste bort svetsa på ny plåt om den är rötten,sen så slipar man ner hela epan med 150 papper,sedan tar du och tvättar allt som ska spacklas med lacknafta eller likande.spackla lite större buklor mm med glasfiberspackel(finns på biltema 1,5 kg för 99 kr härdare måste köpas separat där för typ 25 spänn)sen när du känner att du fyllt ut de grövsta med glasfiberspacklet så slipar du med 60 papper ENDAST på glasfiberspacklet (annars blir det mycket slipande med finare papper för att få bort de hehe)detta behövs bara göras om spacklet sticker utanför själva karrosen.sedan är det dax för finspackling,har du slipat så tvätta igen med lacknafta på de ställen som ska spacklas,jag använde zinkspackel till finspacklingen(1,5 kg på biltema för 99 kr samma härdare som glasfiberspacklet)ös nu inte på mängder utan satsa på minst 2 lager,slipa dessa med kloss,är det mycket som ska slipas så slipa BARA på spacklet med 60 papper och gå sedan över till 100 papper,fyll ut med mer spackel om det finns ojämnheterslipa med 100 igen med kloss tills det är helt plant,sedan går man över till 150,målet är att få hela epan till 150.
Nu när allt är nere i 150 är det dax att gå ner till 240,gå över hela bilen med 240 så att alla repor är borta.
Sedan tvättar du allt med lacknafta,och går över allt spackel och plåtrena ytor en extra gång,sedan sprutar du på grundfärg(finns på sprayburk för typ 70 spänn på biltema)på alla plåtrena ytor och spackel ställen. Detta gör du för att sprutspacklet ska fästa bra.sedan är det bara till att sprutspackla alla spacklade ytor.sen slipar du allt sprutspackel JÄTTE försiktigt tills det är plant med 240,torka sedan av hela epan med lacknafta och grunda allt sprutspackel (samma grund som du använde innan du la på sprutspacklet) sedan kommer vi till det sista "våtslipa allt" hela bilen ska våtslipas med lägst 800 våtslipapper,och var nu jätteförsiktig så att du inte slipar igenom grundfärgen! efter våtslip så är det bara att torka av allt med lacknafta enda tills trasorna är helt rena.Glömde nämna att man inte behöver grunda den gamla lacken då det är som en grundlack,men slipa inte igenom den när du slipar med 150.

Och nu mina damer och herrar är den klar för lack! :D

InläggPostat: 12 07 24, 6:02 
Novis

Nu till färgen,jag anser inte att det är lönt att lägga 15 hundra på en riktig bilack till en bruks epa,istället går jag på ett billigt alternativ som jag rekommenderar starkt till er andra!Färgen heter FUTURA 90 HÖGBLANK och är en maskinlack som man har till traktorer mm du kan få den blandad i nästan vilken frärg du vill,
Bild
Och till vilket pris? ynka 240 kr litern på Lantmännen(tror de heter granngården numera)men du behöver också förtunning till färgen fråga i kassan så tar de fram den åt dig ,kostar under 100 lappen och 1 liter räcker gott och väl.sen r det bara till att spa ut förgen och spruta på,glöm inte blöta golvet i garaget,om möjligt väggar med.

/Det som är bra med denna fär är att om du nu skulle vilja pensla eller rolla epan så blir det inga penseldrag med denna färg då den flyter ut men du måste spä ut den lite med förtunningen och efter en polering så blir den görfin :D
även skador i lack mm r denna färg förlåtande mot,går at fylla i och polera så att det blir skitbra./

nu till lite bilder på lackeringen :)
Bild

Bild
uppmaskerad och våtslipad
Ett tipps som jag glömde nämna är att skaffa tjock tvättlina och trycka in under listerna på fram/bakrutan på så sätt kommer det in färg under de.
Bild

Man lackerar inte huven och resten av bilen på samma gång då allt färgdam för att det inte blir bra,så lacka antingen bilen eller huven ena dan sen maskerar du upp det du lackat och sprutar det andra
dax för ränderna <3
Bild

Bild

Bild

InläggPostat: 12 07 24, 6:10 
Novis

Nu till den färdiga lacken :P

Bild

Hard mans epa :D
Kommer bygga en soffa inom snar framtid på flaket så kommer komma bilder på hur jag gjorde det :D

InläggPostat: 12 07 24, 6:11 
Novis

och nu,kommentera och ställ frågor :P

InläggPostat: 12 07 24, 6:14 
Novis

Znoke skrev:
Ser bra ut! Film på när de dunkar :)?

då brusar det bara har försökt :lol:

InläggPostat: 12 07 24, 6:32 
Epa glidare

Födelsedag: 01 apr 1996
Fordon: volvo 142
ser ju riktigt bra ut,tufft med ränder ;) men du får inte göra 7 inlägg på rad , lägg alla bilder i ett inlägg istället!!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa