Epatraktor.org

Sveriges största forum för bilintresserade ungdomar!
Aktuellt datum och tid: 12 05 22, 11:35

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Pappra en -74 med -72 papper
InläggPostat: 11 12 13, 11:29 
Nybörjare

Födelsedag: 09 apr 1995
Fordon: King
Tjenna tjenna, Vet att jag ska söka, jag har sökt och jag hittar inget.. så till frågan,
Då är det så att jag kan fixa papper på en 142 -72 okapad atrakor... Jag kan även fixa en 142 -74 bil. Det jag undrar är då om jag måste fixa en 72 för att pappra eller om det lungt, Vet att jag måste byta ramnummer och följa papprena och allt det.. Men just årsmodellen, blire något större problem?
Får be om ursäkt om det redan finns liknande tråd..

Edit: go i hövve som man är så glömmer man att säga att jag får med karossen av traktorn och är bara ute efter att byta kaross eftersom att den är rostig och allmänt saboterad. Sen är det väl inte någon direkt skillnad på -72an och -74an eller? går det inte bara att kapa loss ramnummrena och sätta i dom i den andre karossen? det är ombess på pappret btw.. Vart sitter ramnumrena på 142an?

Inläggsrubrik: Re: Pappra en -74 med -72 papper
InläggPostat: 11 12 14, 2:50 
Spränger däck

Minns jag rätt så har du en bricka i kofferten med chassinummer, sen har du en bricka i motorrummet, det stansade sitter på höger A-stolpe.

Det är ganska stor skillnad på en 140 från 1972 jämfört med en 1974 så det är inte det klokaste man kan göra.
Annan tankplacering, helt annan bakdel, annan instrumentpanel, annan torpedvägg, med mera, med mera.

Jag personligen skulle då börja misstänka det.

Dom tar dina skor och slår dig på fingrarna med en påse skumtomtar.

InläggPostat: 11 12 14, 3:25 
Nybörjare

Födelsedag: 09 apr 1995
Fordon: King
Jag slog en signal till han som har papperna och han säger att det står -74.. bra att han ger mig felaktig info.. men men...
Sitter ramnummerna i 74an på samma ställe som du beskrev?
Men är det inte så att jag bara behöver kapa eller bara plocka ut brickorna från traktorn och sätta i dom i bilen och göra det så att det ser identiskt ut? Och sen kapa av den högra A-stolpen på båda och sätta in stolpen från traktorn i bilen, hänga på rätt nummerplåt och bygga som det står i papperna..

Det ska tydligen va så att flaket går under taket och ut till bagage luckan, bakrutan ska va också va borta.. Om jag skulle sätta på en baklucka och sätta dit ett fönster efter bess.. va säger farbror blå/bessbussen om det? :roll:

Edit: jag har suttit å läst en del om pappning nu.. hur exakt sitter brickorna fast? läste något om popnit.. man kan ju borra bort popniten och ta bort den gamla brickan och popnita dit den nya och på a-stolpen kan man väl svetsa fast, slipa ner, möjligtvis spackla och göra det jämnt och fint och sen lägga på lite färg och klä inredningen med något.. vill ju helst inte råka ut för urkundsförfalskning...

InläggPostat: 11 12 15, 2:42 
Nybörjare

Födelsedag: 19 sep 1995
Fordon: många
Jag är inte säker men.. 73an ser väl lika dan ut som 74an eller? motor möjligtvis.. men det är väl bara te att säga att du bytt motor eller?

edit; oops läste inte riktigt att du kunde fixa en 74a.. blev lite förvirrad... men ändå är inte 74an och 73an nästan identiska? om jag inte är helt ute å cyklar så är det väl 73 faceliften kom?

InläggPostat: 11 12 15, 2:54 
Spränger däck

De största ändringarna på 140-serien som är svårast att snacka bort kommer egentligen 1974 - då större delen av bakpartiet ändras pga de nya stötfångarna, men också tankplaceringen ändras till 240ns modell. Tror även att det skiljer lite innanför fronten pga. stötfångarna.
Annars kommer många av ändringarna redan 1973.

Dom tar dina skor och slår dig på fingrarna med en påse skumtomtar.

InläggPostat: 11 12 17, 12:03 
Bitter

Födelsedag: 15 okt 1993
Fordon: Volvo 145 -73 Kapad
Det som skiljer på 73 74 som man kanske först lägger märke till är väl tanklocket?
74an har ju som 240in en lucka. Medans 73an har tanklocket helt öppet, blev lite svårförklarat men det e bara o kolla på bilder på 73 74or

Cpt Tuttle skrev:
Om ditt mål är att "sänka mig så hårt" för att jag inte har ett altare där jag offrar 10 getter om året till en bajsbrun 245 DL 81as ära, så är du lite fel ute skall jag säga, och bör lägga energin på någonting annat. :roll:

InläggPostat: 11 12 30, 12:23 
EPAGUD
Användarvisningsbild

Födelsedag: 17 jul 1992
Fordon: Flera fordon
Stämmer bra de om tanklocket.

Cpt Tuttle skrev:
Tror även att det skiljer lite innanför fronten pga. stötfångarna.

Japp. 1974 då kom krockdämparna bakom stötfångarna, samma som på 240, vilket innebär att fästena i balkarna vart annorlunda.

Vindrutetorkarmotorn också en skillnad, från 73- då sitter den innanför huven, upp till -72 då sitter den bakom instrumentbrädan vid värmepaketet.

Jippen: mitt råd till dig gör inte detta då det finns massa detaljer som e typiska för bara årsmodell 1974, folket på bilprovningen e inte helt dumma dom kommer garanterat genomskåda detta direkt.
Ska man lyckas då får karossen inte vara nyare än årsmodell 1972!

InläggPostat: 12 01 06, 7:41 
Milf hunter
Användarvisningsbild

Födelsedag: 23 jan 1996
Fordon: 1 Duett
Lina skrev:
Stämmer bra de om tanklocket.

Cpt Tuttle skrev:
Tror även att det skiljer lite innanför fronten pga. stötfångarna.

Japp. 1974 då kom krockdämparna bakom stötfångarna, samma som på 240, vilket innebär att fästena i balkarna vart annorlunda.

Vindrutetorkarmotorn också en skillnad, från 73- då sitter den innanför huven, upp till -72 då sitter den bakom instrumentbrädan vid värmepaketet.

Jippen: mitt råd till dig gör inte detta då det finns massa detaljer som e typiska för bara årsmodell 1974, folket på bilprovningen e inte helt dumma dom kommer garanterat genomskåda detta direkt.
Ska man lyckas då får karossen inte vara nyare än årsmodell 1972!

men han skrev ju att de var 74ans papper? i en senare kommentar

InläggPostat: 12 01 08, 11:54 
EPAGUD
Användarvisningsbild

Födelsedag: 17 jul 1992
Fordon: Flera fordon
Matteus skrev:
men han skrev ju att de var 74ans papper? i en senare kommentar

Missat de kan varit trött när skrev de inlägget, då funkar de.
När bytt stolpe då gäller de sopa igen spåren, skall ju inte vara olika färger.

Jippen: Ja dom sitter på samma ställe.
Den i bagaget sitter monterat på ett stag på bagageutrymmets bakre vägg. Popnitad, bara att borra ur nitarna.
Den i motorutrymmet sitter med skruvar.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ]