30traktor.egetforum.se

Sveriges största a-traktor/epatraktor forum!
Aktuellt datum och tid: 20 09 18, 10:47

Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Perssons fordonshistoria
InläggPostat: 10 11 17, 6:16 
Dieselsniffare

Födelsedag: 22 jul 1994
Fordon: plyma volare 76
det här var spännande (:

InläggPostat: 10 11 17, 11:25 
Epa glidare
Användarvisningsbild

Kön: Kille
Födelsedag: 11 aug 1995
Fordon: Inget med LGF längre
kommer del 2 snart eller? :D

InläggPostat: 10 11 18, 3:29 
Forumsveteran
Användarvisningsbild

Kön: Man
Födelsedag: 05 feb 1990
Fordon: 1st BMW 4st Volvo
steel-740 skrev:
roligt att läsa :D

Tackar. Va de som var meningen :wink:

volvo244gl skrev:
när kommer nästa del? väntar med spänning på dom eftersom allt du gör med dina fordon blir så helvetes bra!

Haha man får tacka för dem orden.
Den nya kommer här

Lina skrev:
Kul med fordonshistoria. :)
Kommer ihåg när du la ut annons på Duetten var sugen köpa den då den har potential att bli en fin rod.
En av mina idéer var taksänkning då med tak & dörrar från en Pv.
Ångrar att jag inte köpte den & gjorde verklighet av mina idéer. :?

Varför hade du idé först om 740 bakljus?

Aha. Hade vart fint. Hade jag ahft kvar den hade de blivit en mindre taksänkning på kanske 2" och sen som Raggar_Sunne gör med den nu.

Bakljusena tyckte jag var fräna och skulle passa till version ett. Sen blev de version 2 av bakljus och hade jag fått som jag ville så hade de suttit ett par bmw runda bakljus eller cortina

atrallakillen skrev:
SNYGG Duett och tack nu gav du mej tips till min duett

Tackar. Du kan följa projektet som nu ägs av Raggar_Sunne här på forumet.
Varsego :wink:

Subban skrev:
Fränt med lite fordonshistoria ;)

Men är det bara jag som inte hittar ditt Duett-projekt? :( Såg redigt grymt ut å vill gärna kika igenom det, så länka gärna den åt mig :)

Har redan länkats. Den riktiga projekttråden hade jag på epatraktor.se så de mesta försvann ju tyvärr. Tror dock att de var en 30-40 sidor iaf. Jim eller nån annan som var med på den tiden får rätta mig omjag har fel.

Transitepa skrev:
Gött med lite historia, kul o läsa :D

Jo det är ju det. Glädjer mig att du tycker om de

duett_simon skrev:
riktigt kul att läsa :D väntar på del 2 nu ;) :)

Tackar. Del 2 kommer nu

140tic skrev:
Fint med lite historia och trevligt att läsa :D

Tackar :D Kommer mer nu

jimmywa94 skrev:
Sånt här är alltid spännande att läsa :D

Tackar. Värmer när man får läsa sånt här :D

Lundin racing skrev:
Kul idé :D Roligt att läsa :D

Tackar
Ja. Ganska jobbig också nu när jag lovat er en massa också... Nädå men ska spara allt jag skrivit osv. Kan ju va kul att ha i framtiden :wink:

amazon-93 skrev:
förbannat fränt! kul läsning 8)

Tackar 8)

PipaZ skrev:
Den duetten, satan va tuff!
O Moppen, vilket arbete du gör:) Väntar på Del 2 !

Jodå och inte lär den bli sämre iaf. Moppen blev RIKTIGT grym faktiskt. Var nog en av sveriges fräschaste DTR just då.
Del 2 kommer nu :wink:

robinpedersen skrev:
Vääldigt intressant läsning :)

Tackar

Anndre skrev:
Roligt och läsa!. Epan var riktigt snyggt byggd!. Flaket och skärmarna!

Tackar. Lär inte bli sämre heller. Bara att kolla in den i projektdelen

Erik skrev:
Detta var roligt att lässa moppen såg fin ut också och duetten kommer bli frän hos nya ägaren riktigt roligt att lässa väntar på del 2. :D

Jajjemän. De får vi hoppa på.
Del 2 kommer ja :wink:

Gåzen skrev:
Kul att läsa om hur du hade det, riktigt intressant faktiskt! Speciellt eftersom du är mycket äldre och har varit med om mer.
Väntar på fortsättning! :)

Jo när du säger de så. Va bättre förr :wink:
Kommer fortsättning nu

VOLVO 740 johan skrev:
det här var spännande (:

Jo visst. Och mer kommer de

Swebooy skrev:
kommer del 2 snart eller? :D

Men ja :roll:

:lol:

Nu får alla medlemmar här på sidan förstå att jag gör 2 inlägg efter varandra men i detta fall blir de bara rörigt om de ligger ihop. Men har ni något emot de så får jag väl ändra...

InläggPostat: 10 11 18, 3:31 
Forumsveteran
Användarvisningsbild

Kön: Man
Födelsedag: 05 feb 1990
Fordon: 1st BMW 4st Volvo
Perssons fordonshistoria DEL 2

Eftersom duetten inte blev klar sommaren 2006 så började jag leta efter en ny traktor som jag skulle ha som BRUKIS (detta ord har inte samma mening för mig som de har för er andra...) och jag letade ett tag och till slut hittade jag en okapad volvo 142. Var en tjej i Nora som skulle sälja.

Åkte och kollade på den och den såg väl bra ut osv så vi bestämde oss för att hämta den dagen efter. Så nästa dag hyrde vi ett bilsläp och åkte ända till Nora och hämtade den.
När vi kom hem så kollade vi Nr på bilen och de stämde ju tyvärr inte. Så vi ringde till den förra ägaren och han hade papprat den och karossen hade han kvar.

Happ ännu en resa dit så hamtade alltså en "reservdelsbil". Men inte ens denna hade rätt nr så den har vart papprad minst 2 gånger. Men förr så var inte nån så kunnig och petig som man är idag så de kvittade ju.

Vi fick tag i stansar och stansade in nya rätta nr med stjärna osv.

Sen använde jag den som brukis ett tag. Men ville ha alufälgar till den så åkte och köpte 4st halvskabbiga JP fälgar utanför karlstad. Men då var de bara 2st som hade däck så de åkte ju inte på ändå och sen kom snön.

Körde hela vintern utan några större missöden. Tog en snövall med fronten då de gick rakt och sladdade i diket när jag hämtade vinterdäcken ironsiskt nog. Blixthalka pga underkyld dimma/regn. Körde i 30km/h och kommer in i en s-kurva och där får jag sladd och retur och hänger mig med fronten ner i diket och bakhjulen 1cm ovanför asfalten.

Som tur va kom de en 4WD pickup som hjälpte mig upp och de blev inte en skråma.

Sen när vintern var över så hade chokewiren börjat kärva så kunde inte använa den. Så jag skulle flytta på 140in och startade den. Den gick på 3 och sen körde jag frammåt. Sen höll den på att dö så gasa lite mer och då skutta den in i våran 745a... Blinkersglaset gick åt helvete annars blev de inte ens en buckla.

Men då bestämde jag mig för att svetsa igen blinkershålen men de blev "LITE" mer än de :roll:

Tog av skärmarna och fick se lite rost bakom dem så började lappa där och sen fortsatte de bara. Till slut hade jag rivit ur allt utom kabelhärvan och instrumentpanel.
Rostlagade den överallt.
Byggde ny hatthylla
2,5" avgas
Allt renoverades förutom motorn. En b20sport som gick skitbra. Dock var de bara en fögge men d-kam och hårdare fjädrar var de iaf. Ventilsläpp låg en liten bit över 7200 :roll:
Slipade ner bilen med 40 papper då de va en mekanlack på den. Sen gick jag från 60-400 innna jag började spackla osv.
Sen blev de lite ljud.
Ny inredning
Nya stolar
osv osv.

Bättre att ni får se lite bilder istället

De här kom att bli en lite utmaning för mig. Försa gången jag fick göra allt plåtarbete osv själv. Fick bara hjälp med inredningen och spackling/slipning typ. Men visst en del kompisar hjälpte ju till osv men de gick bra iaf. Blev nöjd över och var så stolt. Tills jag fick se blocketannonsen på den. I sämre skick än när jag köpte den. Då blir man ledsen. :cry:

När jag precis hade fått hem den
Bild

Bild

Bild

Efter lite småfix
Bild

Sen på vintern då. Farsan hade legat på sjukhus i 5 dagar eller vad de var då han hade haft en blodpropp i benet som lossnat och sedan följt med upp till lungorna. Nu har han bara 75% av lungkapaciteten kvar. Och hade proppen följt med till hjärta eller hjärna så hade han nog inte levt idag :( Nu äter han blodförtunnande då han får proppar igen om han slutar. Inge roligt att ha de så men man får väl kämpa. Både han och resten av familjen för de tär värkligen på en :cry:

Men som sag minns denna dagen så väl. Bestämde mig för att sänka den då den såg så hög ut och sen skulle farsan få komma hem. Så medans jag höll på att sänka den kom han hem. Var riktigt glad då kan jag lova. Men sänkt blev den iaf. Fick rycka fjädrarna bak för att den skulle vara jämnhög... Körde absolut inte så utan testade bara. Blev fint stukad sen.
Bild

Bild

Sen började själva renoveringen pga av den lilla "krocken"

Rostigt...
Bild

Bild

Utan höger skärm på pallbock

Bild

Bild

Bild

Bild

Framvagnen ska fixas lite också
Bild

74ans dörrar med helruta skulle på såklart.
Bild

Ser ut som en gammal bmw
Bild

Lite delar här och där
Bild

Lagat lite. Helsvetsade sen
Bild

Börjat här också
Bild

Kapat bort en bit av innerskärmen för att sedan sätta dit en fräsch
Bild

Bild

Nyrenoverat bromsok. Blev totalt renovering av alla ok och huvudcylindern
Bild

Lackat lite detaljer
Bild

Svetsat igen skärmen
Bild

Rostlagat en massa i motorrummet. Fick ta bort batteriplåten och svetsa under. Men blev bra till slut
Bild

Finliret innan lack

Lackat
Bild

Finspackel från 4CR. Det och standox var de bästa spackel jag någonsin använt.
Bild

Bild

Monterat lite
Bild

Avgaset tog ju i första gången så fick bygga om. Blev riktigt bra ändå 8)
Bild

Bild

Hatthyllebygge och ljudbygge på G
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Toyota Corolla GTI? Stolar. Redigt goa att sitta i
Bild

Dammade av härken
Bild

Baken
Bild

Stolsfästen
Bild

Nu är de SISTA bilden innan lack på traktorn.
Bild

Men under tiden traktorn va på lack. (tog en vecka totalt) så grejade man med lite annat.

Renoverad 72 DL grill med en grillbrud. Porrigt värre 8)
Bild

Kofångaren polerade. Började med 80 och körde finare och finare innan de slutade med 2000 eller 4000 vårslip. Var iaf SPEGELBLANK
Bild

Draget fick också en uppfräschning
Bild

Lite emblem passade bra.
Bild

Äntligen hemma från lack. Dock hade han huven kvar då den lackades blanksvart
Bild

Bild

Bild

Huven på plats
Bild

Började isollera lite
Bild

Här jävlar ligger de några timmar. Speglarna kommer från en VW 411 och har anpassats för att passa i 140ins dörr. Lite tänkande blev de men skam den som ger sig :roll:
BTW den finaste spegeln som någonsin gjorts enligt mig. Kan inte passa bättre på en en 142a iaf
Bild

Stereobygget.
DLS CA23 steg som driver JBL 12an
Gassteget driver 4st gas alpha 6x9
Bild

Lite mer godis som skulle komma på
Bild

Bild

Fälgarna renoverades även och de blev skitbra 8)
Under 8 månader. Dryga as. Blev ca 15 timmar per fälg. då de skulle vara spegelblanka. Körde på samma sätt som på kofångaren.
Liten före och efterbild
Bild

Klar
Bild

Nu kommer de finare bilderna

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Morsan sydde ett par kuddar som man kunde ha till passagerarna bakom stolarna
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen hann jag inte med att ta mer bilder då den såldes pga att jag fick ett sånt bud att jag INTE kunde tacka nej. Fick bud på 31k och de var riktigt mycke pengar för en a-traktor på den tiden. Men men sålde den till en kompis som sedan bytte den med en annan kompis till mig.
Sen kördes den ett år här i säffle innan den såldes till Micke_Yamaha eller vad han heter här på forumet.

Sen fick jag höra av en av kompisarna som ägde den efter mig att den gick i arvika då de hade sett den där på arvikafestivalen. Tydligen gick den i torsby och sen krockades den och blev ASET som hade den rollade den tydligen mattsvart istället för att lägga 5000kr på att fixa krockskadorna och lacka den i rätt kulör... Hoppas han dör en smärtsam död :shock:

Bild på hur den ser ut idag
Bild

Men den här traktorn och duetten har betytt VÄLDIGT mycke för mig.

Duetten för att jag och farsan arbetade med den nästan hela tiden så kom ju honom närmare men även mina farbröder som hjälpte till. Så hoppas nu att du Raggar_Sunne gör iordning den ordentligt fin så den inte säljs till nån idiot som rollar den.

142an var ju den bilen/traktorn jag gjorde nästan allt själv på. Visst fick ja ju hjälp men det var här jag lärde mig en jävla massa saker som att klura ut problem, svetsa rost och mycke mer.

TOTALT tog renoveringen på 142an 3 månader på dagen. Så jag låg i som bara fan. Gick inte i skola då heller för att jag hade hoppat av el och skulle börja fordonsprogrammet nästa höst.
Hade noll i självförtroendeoch vågade knappt visa mig på stan men med 142an så åkte man ner och man träffade nya personer (sebbe) mfl. Självförtroendet blev bättre och bättre.

Men Nu orkar jag inte med mer skrivande. Är trött och ska lägga mig och sova. Tog ju fan 2 timmar att skriva allt detta och ladda upp bilder.

Del 3 kommer att handla om 240in och kanske min förstabil

Inläggsrubrik: Re: Perssons fordonshistoria Del 2 sid2 73 BILDER:O
InläggPostat: 10 11 18, 7:27 
Sladdar runt korvkiosken

Födelsedag: 15 feb 1994
Fordon: Mercedes 220D W115
Roligt att läsa din fordons historia, men tråkigt åå läsa vad som hände med 142:an :( Hoppas han får vad han förtjänar :evil:

InläggPostat: 10 11 18, 10:45 
Epamekarn

Födelsedag: 30 maj 1994
Fordon: Dutt, 743 projekt
Fy fan vad fin du gjorde den :) synd på han som rollade den... Borde ha gjort i ordning den som den va :)

InläggPostat: 10 11 18, 11:26 
Däcksvarvare
Användarvisningsbild

Födelsedag: 30 maj 1994
Fordon: volvo 244gl 92a
142an roligt att se lite renoverings bilder synd som fan att det som hänt har hänt med den men finns folk som har tummen mitt ihanden tyvär längtar redan efter del 3 är roligt att du lägger ner tid på det här då vi medlemar får lässa är ju ett jäklans jobb du lägger ner på bara det här.

Får man fråga hur gammal du är?

InläggPostat: 10 11 18, 11:47 
Tittar på porrfilm i epan

Födelsedag: 11 nov 1992
Fordon: 244 -79, golf bilar!
det syns verkligen hur du lärt dig svetsa på 142an :D älskar verkligen hur snygg du lyckades göra göra den. synd på hur den ser ut nu dock :(

InläggPostat: 10 11 18, 2:50 
garageråtta
Användarvisningsbild

Kön: Grabb
Födelsedag: 25 mar 1998
Fordon: Volvo Duett 68,Rieju
ojojoj detta är sjukt rolugt att läsa=)

InläggPostat: 10 11 18, 5:24 
Epa glidare

Födelsedag: 14 aug 1992
Fordon: Volvo 760 Turbo
Kul som tusan att läsa :D
Fan vilken fin 142 :D
Men hur lyckas man få en så fin bil se ut som ett as :(

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa