Aktuellt datum och tid: 18 12 16, 3:17





Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Koppla in elhissar
InläggPostat: 08 06 17, 3:02 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 07 05 17, 7:59
Inlägg: 145
Ort: Brämhult
Skrev den här på Svenska 7/900 klubbens forum, men kan väl likagärna slänga in den här också.. :P

--------------------------------------

Har läst igenom här, och alla verkar krångla till det med original kabelhärvor, reläer, blå/gula kablar och grå/gröna hit och dit och massa onödigt pill.. Och likaväl om du, som jag, bara har motorer att tillgå och inga original kablar. Eller är färgblind :roll:

Har kopplat elhissar på min förra 740, samt en polares igår. Och såhär gör jag (Ska ta bilder när vi kopplar in på förarsidan, så kanske det blir en liten FAQ av det hela). Går att tillämpa samma princip på bakdörrarna. Och knappar kan du ta både från 7/940 och 850 osv. De har samma funktion och utseende undertill.

Jag har använt mig av knappar som kommer från bakdörrarna, för att förenkla det ytterligare. De har 5 stift. Så beskriver först passagerarsidan, ska luska vidare, för original dubbel knappsatsen fram har fyra stift, men antar att det går att ta bort någon jord eller så. Ska prova mer i eftermiddag.

1,2,3,4,5. Numrerade alltså.

Du börjar med att dra en kabel från batteriet in i kupén, SÄKRA AV med 15A 10-15cm från batteriet!!!!!, sen skarvar du upp den kabeln till två. Sen drar du från ena skarven ut i dörren fram till elhissmotorn som du förhoppningsvis satt in där. (Kan ta bilder på hur du gör detta också, om önskemål finns.). Då har vi kommit så långt då. Här tar du och skruvar fast en kabelsko med en jordkabel någonstans i ett ledigt hål nära elhissmotorn.

När du kommit såhär långt ska du (i dörren) ha:
1 röd kabel från motor
1 svart kabel från motor
1 röd kabel från batteri
1 svart kabel från jordpunkt

Nu tar du och skarvar upp den från jordpunkten du nyss drog, så att den blir två kablar. Och förlänger alla kablar så dom lätt och smidigt går upp dit du vill ha knappen. Därefter sätter du någon form av skarvhylsa som bara är att "pluppa" på stiften. "Snabbhylsa" som går att dra isär och sätta ihop. Finns att köpa i närmsta butik som säljer elgrejer.

På stift 5 och 3 sätter du kablarna från din jordpunkt.
På stift 4 pluskabeln från batteriet
På de två återstående stiften, 1 och 2, ska du sätta kablarna till motorn, spelar ingen roll vilken du sätter på vilket stift, det beror på vilket håll du vill att knappen ska vara "upp" eller "ner" :P

Och vips, så funkar allting jättefint.

Sen gjorde jag så att jag gjorde exakt samma sak på förarsidan i min gamle 740, dock har man inte funktionen med att kunna styra passagerarsidan samt inte original knappsats. Men jag tillverkade en egen knappsats för bak-knappar av originalet. Antar att det bara är att dra över två kablar från motorn på passagerarsidan, och sätta dem på en knapp på förarsidan, så koppla plus och jord likadant. Så ska det nog funka. Men ska experimentera mer med detta på polarens sevenforty :P

En sån här beskrivning letade jag efter länge när jag skulle få funktion i mina elhissar, men var tillslut en polares farsa som löste allt.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
subSilver+ theme by Canver Software, sponsor Sanal Modifiye
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008
phpBB SEO
Portal XL 5.0 ~ Plain 0.2
Skapa forum | Våra villkor | Integritet | ForumPortalen | Rapportera forumet