Aktuellt datum och tid: 19 02 24, 1:20

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bygga dubbla växellådor & Utväxling!
InläggPostat: 07 11 24, 6:15 
Amatör

Kön: Man
Fordon: ...
Kopierar från teknik!

För det första så ska en a-traktor gå i 30 km/h med felmarginal på 10% (max 33).
En a-traktor ska vara byggd så att den går i 30( +10%) på motorns maximala varvtal.
Ett exempel på en duett: Vi spärrar första lådan (M40), då går den i ca 100 på tvåan vid maximalt varvtal. Då hänger vi dit en låda till (M40), den spärrar vi så att endast ettan går att ha i. Genom enkel matematik så kan vi räkna ut att duetten går i 100/3.13=31.9 nästan 32, vilket är okey (3.13 är M40ns utväxling på ettan).
Sen så ska en a-traktor gå i max 10 km/h på lägsta växeln med 2/3 av motorns maximala varvtal, med dom lådorna jag precis beskrev, är det okey. Vilket kort sagt är 15 km/h på maxvarv.

vägverkets regler skrev:
32 § Bil ombyggd till motorredskap klass II skall vara så ombyggd att dess högsta konstruktiva hastighet uppgår till högst 30 km/h på horisontell väg. Ombyggnaden skall vara så konstruerad och utförd att det endast med stor svårighet går att öka fordonets högsta konstruktiva hastighet.

Fordonets hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal

Obs! Den får inte gå fortare än 30 på pappret,men när dom provkör den får den gå 10% snabbare än på papperet

Man måste inte ha 2 växlar, det går bra med 5 om man vill det, men då blir det krångligare. Ni får gärna berätta mer om detta :arrow:

Hur sätter man ihop lådorna då?
Du måste fixa en sk medbringare på andra lådan, på den axeln som man vanligtvis sticker in i lamellcentrumet. Det går att svarva till en medbringare från ett lamellcentrum och lite tjock plåt om man vill det. Men det finns sådana att få tag i som passar.
Sen när du skaffat den medbringaren är de dags att skruva ihop dom, det finns det 100 olika sätt att göra. Här är ett exempel på m45+m40;
Bild
Med dom lådorna växlar men med den bakre lådan, m40n. Men det går lika bra med den främre.

Hur hänger jag upp den andra lådan då?
Du kan bygga en till växellådsbalk under den andra och skruva upp i karossen, svetsa på en bult på lådan och skruva fast den i karossen med gummidistanser emellan på båda sidor, eller om du bara ska ha lådorna till att besiktiga så går det att köra utan upphägning ett litet tag.

Vilka "spärrar" är tillåtna då?
Borttagning av drev (växlarna), igensvetsning av drev eller ned slipning av drev är de enda tillåtna. Inga "ryckspärrar" är tillåtna.

Men kan jag inte bara spärra lådan med ryckspärr och skaffa en varvtalsregulator?
Absolut inte, då blir det för lätt att reglera hastigheten så att den går mycket fortare är 33 km/h.

Så varvtalsregulator får inte användas alls?
Jo, men som ett övervarvskydd, inställd på varvtalet där maxeffekt tas ut, enligt uppgift från tillverkare.

Kan man inte sänka varvtalet på andra sätt?
Jo, 10% innan motorns maxieffetk tas ut, ca 4400 rpm på b20, det gör man tex genom att svetsa fast pluggar i topplocket ( i insugskanalerna). Men det finns många andra metoder också.

Men kardanen är ju för lång för att få plats med mina dubbla lådor?
Du får såklart kapa ner denna till passande längd. Men var väldigt noga annars kan du få vibrationer i din a-traktor. Mät alltid två gånger och ev. svarva kardanen efter kapning för att eliminera vibrationer. Endast svetsningarna ska du svarva ner!

Men jag har ju automat i min bil, hur gör jag då?
Precis på samma sätt fast du sätter upp 2 lådor istället, vis äger att bilen toppar 200 vid maxvarv. Vi sätter upp en m40 bakom automaten och spärrar den på ettan. Enligt mina kalkylationer borde den gå i 66.6. För fort alltså. Vi sätter upp ytterligare en och spärrar den på tvåan, ettan blir för högt. Då kommer bilen gå i 33.5. Men detta problem kan lösas med ett övervarvningskydd som du ställer in på lämpligt varvtal, mer om övervarvningskydd finns högre upp.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 08 09 23, 7:05 
riceburner

Kön: Kille
Födelsedag: 18 dec 1993
Fordon: Mazda b2200 -95
hur är formeln för att räkna ut hastighet? om jag har alla utväxlingar o sånt?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 08 09 23, 8:07 
Dieselkåt
Användarvisningsbild

Kön: Kille
Födelsedag: 14 aug 1993
Fordon: För många
jappsen skrev:
hur är formeln för att räkna ut hastighet? om jag har alla utväxlingar o sånt?

varvtal/1 lådans utväxling/2 lådansutväxling/bakaxelnsutväxling*däcketsomkrets*0,06= din hastighet :P

/=delat
*=gånger

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ]