Aktuellt datum och tid: 17 09 23, 9:58





Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: How to: Elektrolys - ta bort rosten utan jobb!
InläggPostat: 09 07 19, 11:03 
Offline
riceburner

Blev medlem: 07 12 16, 8:16
Inlägg: 641
Ort: Tanumshede!
Kön: Kille
Födelsedag: 18 dec 1993
Fordon: Mazda b2200 -95
Denna guide är tagen från Bilsport nummer 25 och skriven av Gustaf Ulander. Vill ni ha den med ut i garaget, så tycker jag ni ska köpa tidningen! :)


Vad sägs om ett sätt att ta bort rost på gamla bidelar utan att sitta och nöta i timmar med stålborste? Utan att grisa ner hela garaget med blästersand? Visst låter det det nästan för bra för att vara sant. Men elektrolys är inget annat än lite gymnasiekemi i garaget.
Det här är förstås inga nyheter. Elektrokys har använts länge och det är kanske inte något nytt att man kan göra det själv, hemma. Men det fungerar och tipset är värt att upprepa. Med några enkla prylar kan du själv göra ett elektrolysbad som nästan automatiskt tar bort rost, medans du gör något viktigare.- Som att läsa bilsport!
Vi ska förklara exakt hur du gör men först är det läge för lite repetition i kemi. Ordet elektrolys består ju av två delar, "elektro" och "lys". Att "elektro" har något med el att göra är ju rätt självklart, och "lys" betyder bryta ner eller bryta loss. Vi använder alltså el för att bryta ned. Det vi är sugna på att bryta ned är förstås rost - rost, som egentligen är järnoxid. Oxid är en variant av syre, kan man säga, reducerad som det heter. Det är en syre atom som fått två extra elektroner, och när den fått låna de elektronerna från järn, så bildas rost, järnoxid, tillsammans. På kemispråk kallas det FE203-det är två järnatomer som sitter ihop med tre syreatomer.
Bryta loss syre
För att få tillbaka vårt järn ska vi alltså bryta loss syret. För att göra det det genom elektrolys behöver vi elektroder som vi kan stoppa ner i en vätska som kan leda ström. Vanligt vatten funkar sådär men om vi blandar det något som leder ström bättre blir det bra.
Målarsoda är receptet. Elektroderna ska vi köra ström igenom och därför kommer en av av dom vara plus, den andra minus. Plus-elektroden kallas anod och minus-elektroden kallas katod. I skolan lärde man sig PANK - Posetiv Anod Negativ Katod. Plussidan är den som tar emot elektroner, och dår är det förstås minussidan som ger bort dem. Det var ju oxiden vi vill bli av med. Alltså kopplar vi vår rostiga pryl till katoden. Pluspolen måste vi koppla till något som kan offra sig och ta emot elektronerna och bilda ny rost. En järnbit alltså. Eftersom vi kör ström genom kretsen pumpar vi hela tiden in nya elektroner i pluspolen - anoden.
Men det är inte bara rosten som reagerar vid pluspolen, även vattnet tar emot elektroner. Då bryts vattnet ner och det är de som bubblar. Vatten består ju av väte o syre, så bubblorna innehåller vätgas.
Svart gegga kvar
Det som blir kvar på grejen vi tar bort rosten ifrån är en svart gegga - en annans sorts järnoxid, FE304, eller magnetit. Den geggan sitter bara löst och är bara att borsta bort. Kvar har vi en orostig pryl.
Hur gör man då rent praktiskt? Börja med att skaffa rätt prylar. Man behöver en vanlig batteriladdare (helst en som går på 6 volt och med låg laddningström), en plastbalja där saken ska avrostas får plats, enn offeranod, vatten och målarsoda. Gummihandskar är bra också. Dessutom en bra ventilerad plats att vara på. Ventilerad? Ja för det kommer ju att bubbla vätgas och när det blandas med luft blir det ju knallgas. Nu är det ju rätt små koncentrationer så länge du avrostar en bakaxel eller så, men var försiktig! Gör inte detta där folk röker, svetsar eller eldar på annan sätt.
Inte rostfritt!
Batteriladdaren ska bara driva en liten försiktig ström genom kretsen så det ska inte vara en "smart" batteriladdare. En vanlig standard laddare är vad vi vill ha. Offer anoden ska vara en bit järn eller järnplåt, helst ungefär lika stor som grejen vi vill avrosta. Det är bra om vi kan forma biten så den passar baljan o liksom omsluter vårt objekt. Armeringsjärn eller liknande fungerar bra.
Men det får absolut inte vara rostfritt stål! Använder man det kommer krom att lösas ut i vätskan och det är mycket giftigt. Små mängder skadar huden och kan ge cancer.
Målarsoda finns att köpa på de flesta ställen där de säljer färg. Den är snällare än kaustiksoda som man inte ska använda! Får man soda i ögonen är det riktigt elakt och därför ska man vara försiktig. Även den "snälla" målarsodan kräver försiktighet, spill inte på händrna eller i ögonen. Om du gör det skölj genast med massor av vatten. Börja med att lägga din rostiga pryl i baljan. Försök sedan få till offeranoden så den omsluter deler, men utan att de rör varandra (då blire kortslutning). Det finns många kreativa sätt att ordna detta. Man kan tillexempel använda en gammal bromskiva som offeranod i botten og lägga sin pryl på en tegelsten eller något som inte leder ström ovanpå skivan.
Plus till prylen
När du vet hur grejerna passar i baljan, kan du plocka ut dem och fylla på med vatten. jag brukar ta 2-3 liter vatten först och sen blanda med några matskedar målarsoda. Rör sedan om så det löser sig och lägg din offeranod och rostiga pryl. Vattnet måste täcka hela prylen så fyll på om det behövs.
Sedan kopplas pluspolen från batteriladdaren till oferanoden och minus till den vi ska avrosta. Det är viktigt att koppla rätt, annars blir föremålet bara rostigare. ställ in batteriladdaren på 6 volt och låg laddnings ström, och sätt i sladden. snart kommer du se bubblorna som gör rostborttagningsjobbet åt dig. Nu är det bara att låta processen gå. Jag brukar köra ett dygn eller två, och efter typ halva tiden kan man stänga av laddaren och skrapa bort beläggningen som bildats på offeranoden. Då kan man också se hur grejen man ska avrosta ser ut, är det bara en svart gegga på så är den klar.
På med gummihandskarna nu! Stäng av batterladdaren och plocka upp prylen. Nu är det dags för lite mekaniskt jobb trotsallt. Den svarta geggan tvättas bort med vatten och en borste, kanske kan man behöva skrapa lite på envisa fläckar.
Marigt med hjullager
Torka, och så har d en avrostad pryl och klar pryl! Men den kommer börja ytrosta ganksa fort, så olja in eller grundmåla direkt. Vätskan som blir kvar kan du använda igen. Att den är brun gör inget. Vill du göra dig av med den bör du kolla med din kommun vad dom säger om hur avfallet ska hanteras. att lämna till återvinningscentralel som farligt avfall är säkrast - men då kan man ju låta större delen av vättnet dunsta först.
Metall som itne är rostigt (bulthål och liknande) påverkas inte av processen. Men det tar inte heller bort färg så det funkar bäst på ordentligt rostiga grejer.
Även om elektrolysen inte påverkar ren metall, är det klokt att vara försiktig med lager och liknande. Ett hjullager som legat i sodalösning ett par dagear är inte att lita på. Kör man hela bromsok bör kolven och tätningarna tas ut först. Kanske är det läge att hona loppen efteråt. Sedan sätter man förstås ihop det med fräscha packningar!

Bilder som ajg själv tagit! :)
innan:
Bild
efter:
Bild
före vs efter, här är även dom överkörda med stålborste:
Bild
även bil på partybubblet:
Bild

Hoppas ni får användning för denna guide! den var ganska drygt att skriva av från bilsport :P

Lycka till!

detta tackar vi mycket för jappsen 8) flyttad till FAQ nu! :D //subw000fer

_________________
Mazdan : jappsen-mazda-b2200-04-11-sidan-24-lite-smatt-o-gott-t3804-360.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
subSilver+ theme by Canver Software, sponsor Sanal Modifiye
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008
phpBB SEO
Portal XL 5.0 ~ Plain 0.2
Skapa forum | Våra villkor | Integritet | ForumPortalen | Rapportera forumet