Sveriges största a-traktor/epatraktor forum!
Aktuellt datum och tid: 19 11 14, 10:57

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Billig lack? ni som letar kan kika in här!
InläggPostat: 11 02 11, 11:28 
Dieselsniffare

Kön: Kille
Födelsedag: 03 aug 1994
Fordon: volvo duett
tjena. som många andra så letade jag länge efter billig lack till duetten. men har inte råd till riktig billack. så jag tänkte ju då göra en hederlig garagelack(många känner nog igen sig i detta)
jag skulle lacka den själv, men ville få bästa resultat.

jag frågde överallt, även här och fick svaren: ahh, bara rolla skiten, pensla den! nä, lacka med sprayburkar, billigt billigt, eller nä du ska ju måla med färgspruta och kompressor.
och jag fick tipps till billig förgsom takplåtsfärg, biltema enamel färg, industriförg, mekanlack, metalllack från becker/flygger, visst det mästa funkar nog bra, men sen var jag inne på skogenracing å titta, kopierat därifrån, all respekt till golden boy som gjorde guiden:

jag har lackat ett antal bilar nu med biltemas båt lack som kallas för topcoat och det är en 2 komponent lack med härdare och bas precis som riktig bil lack. resultatet blir faktiskt riktigt bra om man blandar i rätt mängd thinner. för lite thinner så blir det grov yta och för mycket thinner så blir det små blåsor i lacken när den torkar. det är svårt att säga exakt hur mycket thinner som är lagomt men jag skulle gissa på mellan 10-20% man måste använda special 2komp thinner som står på samma hylla och kostar runt 100kr. hållbarheten är minst lika bra som riktig bil lack och blankheten ser man ingen större skillnad på. färgen kostar 209kr för 1liter färdig färg och om man jämför det med riktig bil lack som kanske ligger runt 500-600kr/L (rätta mig om jag har fel) så är det väldigt överkomligt pris. normalt brukar det gå åt ca 2L på en mindre bil och då blir kostnaden ca 500kr för en hel lack.

dom här olika nyanserna finns

här kommer några bilder på bilar som jag lackat med Biltema båt färg

här en blandning med svart och vit färg

okej fick inte med bilder, men länkar till tråden :arrow: http://skogenracing.editboard.com/t6913 ... hover-veta

mvh ALEX, ska själv köra den färgen, tror jag tar röd 8)

Inläggsrubrik: Re: Billig lack? ni som letar kan kika in här!
InläggPostat: 11 02 11, 12:24 
Sladdar runt korvkiosken

Födelsedag: 24 jan 2010
Fordon: Volvo 740 -90
Klart den inte e exakt lika bra som en vanlig billack, blir nog inte samma djup, man måste nog vara en bra lakerare för att få den riktigt blank men de e ju som sagt en a traktor, å tycker detta verkar vara en bra budget lack för de syftet :)

InläggPostat: 11 02 11, 1:12 
Dieselkåt
Användarvisningsbild

Födelsedag: 14 aug 1993
Fordon: För många
man kan få alla lacker att bli blanka, frågar är ju hur länge det håller! här är en bild på en moped jag lacka för några år sen i beckers utomhusfärg, rätt dålig färg som inte håller sin blankhet länge alls men den vart ju blank och fin i början. industrifärg är nog det bästa även om biltemas 2k duger, för industrierna får ju ha mer miljöfarligare lacker än billackerarna då dom ska ha färgen på skåp/traktoredskap osv som har högt slitage.

Bild

men helt klart duger biltemas 2k även om jag aldrig använt den.

// Åslund

InläggPostat: 11 02 11, 3:16 
Dieselsniffare

för blankhet kan la man slänga på klarlacken som är anpassad för den lacken.

men det jag undrar är var man fårtag i industrilack? för det måste ju va det tåligaste. jaG har ju inte målat du1en än, men tänkte först ta beckers metallack, tyckte den värka bra, men de va kanske inte så då?

InläggPostat: 11 02 11, 3:33 
Dieselkåt
Användarvisningsbild

Födelsedag: 14 aug 1993
Fordon: För många
blästrare har oftast massa gosaker som epoxygrunder och industrilacker, dom får ju egentligen inte sälja till vanligt folk då det endast får användas av industrier men här går det fint att köpa iaf. så hör med nån blästrare eller nån annan som har tillgång till industrilacker, brukar oftast bli bra priser då dom köper in hinkvis(30liter) med lack och härdare/thinner. passa dig för att slänga på 1k lack, blir bara problem i framtiden om nån annan skulle lacka om traktorn, kör på 2k iaf det är det bästa!

// Åslund

InläggPostat: 11 02 12, 4:25 
Dieselsniffare

okey,fick inte pipaz ngt problem med 1k?

epoxygrund, är det samma som biltemas epoxiprimer? :arrow: http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... oxiprimer/

hade tänkt ha den först på plåten, sedan lägga spackel över, sedan epoxin som grunfärg dedan slutlack. låter det okey att änvända?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ]