Sveriges största a-traktor/epatraktor forum!
Aktuellt datum och tid: 19 12 10, 3:27





Ny tråd Svara på tråd  [ 146 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Växellådsintyg till a-traktorbyggen, Excelfil med intyg
InläggPostat: 14 03 22, 10:29 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 10 11 07, 6:46
Inlägg: 108
Ort: klippan
Kön: Kille
Födelsedag: 01 okt 1996
Fordon: tillräkligt många:P
finns ett intyg för den som håller på att bygga eller funderar på att bygga på en volvo valp, årsmod 1961-1970.




Bilmodell: Volvo 3314 Valp
Reg nr :
Chassi nr :

Växellåds nr M40 :
fördelningslåda nr ZF VG50 :

Motor : b20a
Maxvarv : 4700 v/m
2/3 maxvarv : 3132 v/m


Främre låda :
Utväxling på 1:an på m40 : 3,13
Utväxling på 2:an på m40 : 1,99
Utväxling på 3:an på m40 : 1,36

Fördelningslåda:
Utväxling lågväxel : 3,45
Utväxling axlar : 5,48
Rulldiameter däck : 2,67 m

Formel:

1 :a växel : 3132/3,13/3,45/5,48*2,67*0,06 = 8,47 km/h
2 :a växel : 4700/1,99/3,45/5,48*2,67*0,06 = 20,0 km/h
3 :a växel : 4700/1,36/3,45/5,48*2,67*0,06 = 29,2 km/h
Hastighet på 1 :an vid 2/3 av motorns maxvarv : 8,47 km/h

Hastighet på 3 :an vid maxvarv : 29,2 km/h

Spärrar:

Främre växellåda : (volvo M40 4-Växlad)
nedslipade drev på 4 :an, växelförare spärrad med hylsor, för att förhindra skador i växellådan om man skulle flytta på växelföraren.




Fördelningslåda : (ZF VG50 Hög/låg 2 växlar)
Nedslipade drev, växelföraren spärrad med hylsor för att ej skador ska uppstå i växellådan.



Uppgifterna är tagna ur Volvos reparation/handbok.

Företag:______________________________________________

Organisationsnummer:_________________________________

Telefon nr:____________________________ Datum:_________

Företagschef:__________________________________________

Företagsstämpel


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Växellådsintyg till a-traktorbyggen, Excelfil med intyg
InläggPostat: 14 03 22, 7:19 
Offline
Thinnersniffare

Blev medlem: 13 07 04, 8:33
Inlägg: 500
Ort: Arvika i värmland
Kön: Grabb
Födelsedag: 09 apr 1999
Fordon: Volvo 242
Det dära 3 växlade intyget går tyvärr inte då traktorn måste gå 10kmh vid 2/3 av motorns maxvarv på 1an.

_________________
BildModeratorBild
.Okapad 242 -Ombess!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Växellådsintyg till a-traktorbyggen, Excelfil med intyg
InläggPostat: 14 03 23, 9:28 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 10 11 07, 6:46
Inlägg: 108
Ort: klippan
Kön: Kille
Födelsedag: 01 okt 1996
Fordon: tillräkligt många:P
förknasere99 skrev:
Det dära 3 växlade intyget går tyvärr inte då traktorn måste gå 10kmh vid 2/3 av motorns maxvarv på 1an.


Sök på reglerna för ombygnadtion på bilprovningens hemsida.
Då kan du läsa att den får göra högst 10km/h på lägsta växlen på 2/3 maxvarv ;)

Gjorde en edit så du slipper söka på de;)
Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Växellådsintyg till a-traktorbyggen, Excelfil med intyg
InläggPostat: 14 04 05, 2:43 
Offline
Dieselsniffare

Blev medlem: 11 07 12, 11:15
Inlägg: 295
Kön: Kille
Födelsedag: 12 feb 1998
Fordon: Duett Äkta epa, M.Go, 740 Tdic kapad projekt
Finns det någon anledning till varför ni skriver motorvarv, hastighet osv... När det står i reglerna att:

Intyg
Vid registreringsbesiktningen kommer det att krävas ett intyg från en välkänd verkstad. I intyget ska det finnas med:
• fordonets registreringsnummer och identifieringsmärkning(chassinummer)
• typ av växellådor och tillverkningsnummer
• en beskrivning av vidtagna åtgärder(spärrning av växlar mm)
• uppgifter om verkstaden (organisationsnummer, namn, adress, telefonnummer)
• underskrift namnförtydligande från verkstadschef

Det borde alltså räcka med att bara skriva hur den är spärrad och utväxlingen då om jag har fattat det rätt?

T.ex:
Intyg för spärrning av växellådor vid ombyggnation av bil till a-traktor.

Bilmodell : Volvo 740 -87
Regnr :
Chassinummer:

Motor : Volvo D24t

Utväxling

1:a växeln på främre växellåda (volvo m45): 4,03:1

1:a växeln på bakre växellåda (volvo m40): 3,41:1
2:a växeln på bakre växellåda (volvo m40): 1,99:1
3:e växeln på bakre växellåda (volvo m40): 1,36:1

Bakaxel: 3,54 :1

Fälgdiameter: 14'
Rullomkrets: 1.93 m

Spärrning av växellådor

Främmre(volvo m45) svetsade drev 2, 3 och 4:an. Svetsad växelförare så endast 1,2 och R kan fås i för att undvika växellåds ras ifall ett svetsat drev skulle fås i.

Bakre(volvo m40) Svetsat drev 4:an. Svetsade växelförare så endast 1, 2, 3 och R kan fås i för att undvika växellåds ras ifall det svetsade drevet skulle fås i.

Företag:________________________________________________
Adress:_________________________________________________
Telefonnr:____________________________Datum:_____________
Underskrift:______________________________________________
Namnförtydligande:_______________________________________

Företagsstämpel:


(Ursäkta fulingen)

Kom igen nu grabbar! Vad tror ni?

_________________
Bild Bild

Alltid FFF! (funktion före finnish)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Växellådsintyg till a-traktorbyggen, Excelfil med intyg
InläggPostat: 14 04 07, 9:58 
Offline
Thinnersniffare

Blev medlem: 13 07 04, 8:33
Inlägg: 500
Ort: Arvika i värmland
Kön: Grabb
Födelsedag: 09 apr 1999
Fordon: Volvo 242
Åfan, då har jag fattat det hela fel, tack för rättningen! :)

_________________
BildModeratorBild
.Okapad 242 -Ombess!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Växellådsintyg till a-traktorbyggen, Excelfil med intyg
InläggPostat: 14 05 01, 10:57 
Offline
Novis

Blev medlem: 14 05 01, 10:54
Inlägg: 3
Kön: Kille
Födelsedag: 05 maj 1997
Fordon: Kapad 740
Någon som har utväxlingar å sånt till 740 kombi b230f? dubbla m45or? Och en till fråga om någon vet. Kollar dem på besiktningen om man har några spärrar om man har fått ombess? tack å bock


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Växellådsintyg till a-traktorbyggen, Excelfil med intyg
InläggPostat: 14 05 02, 2:02 
Offline
Skiftnyckels proffs

Blev medlem: 12 03 17, 3:09
Inlägg: 339
Kön: Kille
Födelsedag: 16 okt 1996
Fordon: 245 -93 å 944- 92
Johnlindbergtrio skrev:
Någon som har utväxlingar å sånt till 740 kombi b230f? dubbla m45or? Och en till fråga om någon vet. Kollar dem på besiktningen om man har några spärrar om man har fått ombess? tack å bock


Det är väll 3,73:1 som är standard har jag för mig?:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Växellådsintyg till a-traktorbyggen, Excelfil med intyg
InläggPostat: 15 05 24, 2:11 
Offline
Novis

Blev medlem: 15 05 24, 2:08
Inlägg: 3
Kön: Kille
Födelsedag: 29 jan 1996
Fordon: volvo 945
Tjenare!

Har en fråga ang intyget.

För det första varför skriver alla med sina uträkningar? De behövs ju ändå inte, detta är vad som skall vara med i intyget enligt reglerna.

• fordonets registreringsnummer och identifieringsmärkning(chassinummer)
• typ av växellådor och tillverkningsnummer
• en beskrivning av vidtagna åtgärder(spärrning av växlar mm)
• uppgifter om verkstaden (organisationsnummer, namn, adress, telefonnummer)
• underskrift namnförtydligande från verkstadschef

De kommer ju räkna om allting inne på bessen ändå.

Men det jag funderar på är hur man ska skriva att man spärrad lådorna? Går det tex att svetsa dreven på en m47 lr m40? Är det inte så att vissa drev används på både växel 2 och 4 tex? Så vad ska man skriva så de inte fattar att det är bluff?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Växellådsintyg till a-traktorbyggen, Excelfil med intyg
InläggPostat: 15 05 24, 9:38 
Offline
Dieselsniffare

Blev medlem: 11 07 12, 11:15
Inlägg: 295
Kön: Kille
Födelsedag: 12 feb 1998
Fordon: Duett Äkta epa, M.Go, 740 Tdic kapad projekt
För mig räckte det att svetsa hylsor(rörbitar) på växelförarstagen.

_________________
Bild Bild

Alltid FFF! (funktion före finnish)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Växellådsintyg till a-traktorbyggen, Excelfil med intyg
InläggPostat: 15 05 24, 8:01 
Offline
Novis

Blev medlem: 15 05 24, 2:08
Inlägg: 3
Kön: Kille
Födelsedag: 29 jan 1996
Fordon: volvo 945
Bananafr0g skrev:
För mig räckte det att svetsa hylsor(rörbitar) på växelförarstagen.


Skrev du det på båda lådorna (m47+m40)?


Top
 Profil  
 


Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 146 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
subSilver+ theme by Canver Software, sponsor Sanal Modifiye
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008
phpBB SEO
Portal XL 5.0 ~ Plain 0.2
Skapa forum | Våra villkor | Integritet | ForumPortalen | Rapportera forumet

 

Endurogalicia.com no se hace responsable de los comentarios enviados por sus usuarios. Las imágenes y artículos pertenecen a www.Endurogalicia.com, las marcas registradas pertenecen a sus respectivos dueños. Si algún articulo te es ofensivo, o no quieres que aparezca, ponte en contacto con Endurogalicia@Gmail.com