Epatraktor.org

Sveriges största forum för bilintresserade ungdomar!
Aktuellt datum och tid: 12 05 23, 2:48

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Problem med stereo/slutsteg
InläggPostat: 11 09 05, 10:43 
Nybörjare

Födelsedag: 07 jul 1996
Fordon: Kapad 244 -86
Tjenare! Idag körde jag till skolan och dunkade på som vanligt på ganska hög volym. Men när jag skulle köra hem så satte jag på stereon och det kom bara ett kort ljud från högtalarna bak och sen spaleda bara högtalarna fram och slutstaget vill inte starta. :( Så jag stannade och kollade om det var glapp i någon kontakt eller något men hittade inget som gjorde någon skillnad så jag åkte hem med bara framhögtalarna som funkade. Sen jobba jag lite på avgasröret och bestämde mig för att testa att starta stereon igen så jag satte igång den och då spelade det ur alla högtalarna i ca en halv sekund sen var det bara framhögtalarna som spelade (antar att det är för att dom nog inte är anslutna till slutsteget). Efter det så testade jag några fler gånger men dom startade inte och inte slutsteget heller.

Så jag undrar om det är någon här som kanske vat vad problemet kan vara. Stereon är en gas ga400x (eller något liknande) slutsteget gick under namnet gas slutsteg när jag köpte epan men ser ingen gas logga på den utan istället så står det ALPHA med lysande vit text. Har just nu en 12' bas, 2st 6,9 och två st 5,25or i dörrarna. Hoppas att någon vet vad det kan vara för fel. :)

Inläggsrubrik: Re: Problem med stereo/slutsteg
InläggPostat: 11 09 06, 2:00 
Nybörjare

Födelsedag: 28 jun 1994
Fordon: Kapad 240 kapad 740
En kompis hade liknande problem och de visade sig att sterion hade gått sönder för när dom bytte den så fungerade de. :)

InläggPostat: 11 09 06, 5:00 
garageråtta

Födelsedag: 25 mar 1998
Fordon: Volvo Duett 68
Det kan ju vara remote kabeln från stereon om du ahr en sådan från stereon till slutsteget. remote kabeln gör så att den startaar slutsteget när stereon startas.
Kolla om det kan varta den , kan ev. vara glappt i den.

InläggPostat: 11 09 06, 5:43 
Däcksvarvare
Användarvisningsbild

Födelsedag: 07 aug 1997
Fordon: Jadu...
atrallakillen skrev:
Det kan ju vara remote kabeln från stereon om du ahr en sådan från stereon till slutsteget. remote kabeln gör så att den startaar slutsteget när stereon startas.

Om jag har fattat rätt när jag har läst så låter det som han har switch till steget.

Lyssnar på massa dubstep 99% av tiden.. dock inte skrillex och de andra populära artisterna.

O fy fan... Må du brinna i helvetet!

InläggPostat: 11 09 06, 9:50 
Nybörjare

Bamse skrev:
atrallakillen skrev:

Om jag har fattat rätt när jag har läst så låter det som han har switch till steget.

Då har du tyvärr uppfattat fel :( Det var bara ''avstängt'' för att det inte funkade.

Hann inte kolla på det idag men jag tänkte åka förbi BRL imorgon och fråga om dom kan hjälpa mig.

InläggPostat: 11 09 07, 9:03 
Brudmagneten nr.1
Användarvisningsbild

Födelsedag: 24 jan 2010
Fordon: Volvo 740 -90
Låna en sterio av en kompis å testa är väl de lättaste för att utesluta om det är stereon, kolla så det är 12V i remoten på steget, om det är det så kolla så det finns Jord och 12V i steget, om det finns de kan du kolla säkringarna, finns på steget och förhoppningsvis minst 30 cm från batteriet. Kolla upp dessa saker till att börja med

Inläggsrubrik: Re: Problem med stereo/slutsteg [FIXAT]
InläggPostat: 11 09 07, 9:45 
Nybörjare

Var förbi BRL idag, dom sa att dom kunde kolla om det var trasigt eller ej, gratis! :) Så jag åkte hem och skulle skruva ur slutsteget då märkte jag att remote kabeln var väldigt dålig så jag fixade till den lite och testade om det startade och det gjorde det men bara någon sekund och det lät konstigt i högtalarna. Så jag började kolla runt lite och efter någon timme så märkte jag att det va fel på jordkabeln, den fungerade inte som den skulle så jag drog en ny (den gamla gick in under mellanväggen och jag hade ingen lust att ta ut säterna och allt annat). Så det är fixat nu :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ]