30traktor.egetforum.se

Sveriges största a-traktor/epatraktor forum!
Aktuellt datum och tid: 19 11 14, 6:53

Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: simonn's Volvo 245
InläggPostat: 13 09 30, 11:37 
Novis

Kön: Kille
Födelsedag: 31 okt 1997
Fordon: Volvo 245
Hej! Jag heter Simon och är 15 år. Hade velat haft en a-traktor länge men inte hittat någon intressant. Så hittade jag denna på blocket. Jag åkte och tittade på den och 2 dagar efter köpte jag den.

Märke & modell: Volvo 245

Årsmodell: 1984

Historia om EPA/A-traktorn/bilen: Den var rostig när den byggdes men det lagade förra ägaren (Kunde varit finare rostlagningar) och motorn är bytt från en B21A till en B230A (från en 740) pga att gamla motorn blev komplös enligt förra ägaren.

Framtidsplaner: Svetsa igen bakdörrarna, bygga om flaket (ingen dränering nu), svetsa igen sidorutor, ny inredning, lacka om, mm.

Övrigt: Dubbla lådor M45+M40 (inga vibrationer) Kommer bli ganska mycket småfix men även lite större grejer kanske!

Har redan gjort en del på den men när jag köpte den var den laglig. Inte kul att köra typ 10 för att man inte vill förstöra motorn.. Men iaf. Första dagen jag hade den skulle jag köra till några kompisar 1 mil bort fortfarande laglig. Så tryckte jag in kopplingen i en backe så de skulle gå fortare ;) Helt plötsligt låste sig bakhjulen och jag tvärnita och fatta ingenting. tänkte att bakre lådan rasat men det visade sig att kopplingsvajern behövde sträckas. Men kopplingen tog ganska dåligt.

Ville kunna köra fortare utan att varva sönder motorn. Så jag kontaktade förra ägaren och frågade om de gick spärra om bakre lådan men de gick inte. (svetsad i dreven typ) så jag fick tag i en likadan m40 av en kompis för 400 kr. Skitbilligt tycker jag. Kosta över 1000 på skroten.

Ja sedan hände de vi alla vänta på. Kopplingsraset. Blev till att hissa upp epan IGEN och plocka ner lådorna för hand denna gång (2 pers). tungt som fan. Det var inge lamell på ena sidan av skivan utan de hade blivit pulver och resten låg utspritt över kopplingen.

Blev sån jävla skillnad efter. Oj oj oj säger jag bara. Nu slapp ajg slå i backen osv. Och alla blev avundsjuk på min koppling på skolan :p

Men nu i helgen vecka 2 fick jag nog av att den ska dra typ 3 liter milen så jag och några kompisar plockade ner lådorna för tredje gången och la 4:an på bakre
Kommer mer imorgon där jag berättar lite mer om vad som hänt och vad jag gjort. Orkar inte skriva mer just nu. Även bilder på inredningen. Hoppas jag gjort rätt. Mitt första projekt här.

Har gjort en del på epan. Endast haft möjlighet att arbeta på 245:an under helgerna eftersom jag har börjat gymnasiet nu så därför det gått så sakta..

Iallafall. Flakramem är klar sedan lång tid tillbaka
Bild

Bild

Ville göra det riktigt stabilt jämfört med gamla där flakbottnen sviktade när man ställde sig på.
Bild

Dränering, blev lite tajt mot fyrkantsprofilen men det ska inte vara några problem.
Bild

Rostgrundat:
Bild

Målat svart sedan börjat montera flaksidorna samt silikonat! Dräneringen syns även.
Bild

Bild

Punktade fast dörrarna
Bild

Lätt nerslipad, maskerat allt utom förardörren och vindrutan med papper.
Bild

Dörrarna är relativt färdigslipad/spacklad, endast lite småjobb kvar där.
Bild

Såhär ser den ut nu, taket är även färdigspacklat och slipat.
Bild

Fräschade upp denna för den var så ful innan.
Bild

Har beställt grundfärg och den beräknas grundas i helgen eller nästa helg. Sedan blir det nog så att jag kör med grund i vinter och lämnar in den till lackerare som får spruta baslacken.
Som tur är har man kompisar som kan hjälpa en att slipa den. Annars skulle det gå sakta!

Nu vill jag gärna har kommentarer! Positiva och negativa
Kommentera! Och tipsa mig om saker jag kan göra på den. /Simon

Inläggsrubrik: Re: Volvo 245 - simonn - Update 30 September sida 5!!!
InläggPostat: 13 10 01, 4:31 
Novis

Födelsedag: 19 maj 1999
Fordon: 940
ser bra ut du har ingen m40 över?

InläggPostat: 13 10 01, 5:44 
Thinnersniffare

Födelsedag: 27 aug 1997
Fordon: ´64 Duett stepside
Bra jobbat flaket blev ju bra. Smart att köra med grund över vintern om olyckan skulle vara i farten

InläggPostat: 13 10 01, 9:44 
Novis

940 a traktor skrev:
ser bra ut du har ingen m40 över?

Tack! Jo, har en spärrad på ettan. Osäker på om jag ska sälja den dock.

Zakke skrev:
Bra jobbat flaket blev ju bra. Smart att köra med grund över vintern om olyckan skulle vara i farten

Tack så mycket! Jo jag kom på det själv också, är ju lätt hänt att man råkar sladda in i något till exempel. :roll:

InläggPostat: 13 10 05, 12:39 
Thinnersniffare
Användarvisningsbild

Födelsedag: 09 apr 1998
Fordon: s60 T5 -01
croner spärren du har funkar väll bara 1 gång sen måste man plocka ner lådorna och sätta tillbaks de va?

InläggPostat: 13 10 09, 5:54 
Novis

dillpöjken skrev:
croner spärren du har funkar väll bara 1 gång sen måste man plocka ner lådorna och sätta tillbaks de va?

Ne, min spärr funkar så att jag kan återställa den med en skruvmejsel ifrån hytten. dock såfungerar den inte helt 100 så jag tänkte göra en ny och smartare spärr som jag skrivit om i en uppdatering.

Kan berätta för alla att 245:an förmodligen blir "klar"(körklar iaf) i helgen!

InläggPostat: 13 10 14, 10:45 
Novis

Hej!

Har inte haft tid att uppdatera förns nu men har fått på grund på traktorn nu.

Bild

Tog bakrutan från reservdelsbilen för den gamla hade inte bakruteuppvärmare (jobbigt på vintern) Dock osäker på hur den ska kopplas in då det inte är något kablage draget, någon som vet hur man kopplar in den? Det går en jordkanel på ena sidan av rutan som bara ska jordas sedan en kabel går ut på andra sidan. Är de bara koppla plus på den eller måste det gå via ett relä??
Bild

Maskerade
Bild

Bild

Bild

Fick inte till grunden jättebra men det är ju bara en slipgrund :)
Bild

Original liten klocka från min kompis
Bild

Efter en stressig monteringsdag hann jag köra hem igår kl 23 ungefär (söndag) Blev orangea blinkers för de vita glasen var usaglas som inte passade i lyktan, ska nog köpa ett par vita blinkers.
Inredningen tog ett tag iom att jag skulle dra in elsystemen till centrallås samt elhissar och jävlas med mattan som hade kass passform osv. Men inredningen blev fin, Dock ska hatthyllan kläs in med något tyg och lite andra smådetaljer
Flaket är inte helt färdigt heller. Ska tätas lite till sedan ska det på några lister.

Hann ta några bilder på vägen hem iaf
Bild

Bild

Bild

Blir mer bilder när jag har monterat "klart" den
Kommentera nu!

Inläggsrubrik: Re: Volvo 245 - simonn - Update 14 oktober sida 5!!!
InläggPostat: 13 10 15, 7:01 
Novis

Födelsedag: 26 sep 1996
Fordon: Volvo 142 okapad
den vart ju tok snygg :mrgreen: akta dig för snuten nu bara för själv åkte man på ombesiktning o olovligkörning :/

InläggPostat: 13 10 15, 9:54 
Novis

Födelsedag: 18 jun 1998
Fordon: duett-67
skitsnygg ju :) hade också tänkt bygga av en 245 under vintern
fast vart int nå. keep up the good work 8)

InläggPostat: 13 10 16, 10:03 
Novis

volvonörd skrev:
den vart ju tok snygg :mrgreen: akta dig för snuten nu bara för själv åkte man på ombesiktning o olovligkörning :/

Tackar! Fan vad tråkigt, ja jag aktar mig för polisen som vanligt men dom kommer väl när man minst anar det..

Kevin17 skrev:
skitsnygg ju :) hade också tänkt bygga av en 245 under vintern
fast vart inte nå. keep up the good work 8)

Tack så mycket :) Jasså det var ju tråkigt.. :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa