30traktor.egetforum.se

Sveriges största a-traktor/epatraktor forum!
Aktuellt datum och tid: 20 01 18, 9:01





Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Spärr till växellåda, ryckspärr tråden! Många bilder!
InläggPostat: 13 01 30, 7:17 
Offline
garageråtta
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 07 30, 7:10
Inlägg: 1514
Kön: Grabb
Födelsedag: 25 mar 1998
Fordon: Volvo Duett 68,Rieju
Har ett tips här!
Man tar bort "kåpan" för växelförarna den som sitter bakom med två stycken skruvar. Också där det är en liten prick borrar man hål när 4an är i, så man kan få ner en bult tex, också sätter man starka fjädrar på 1ans växelförare.Sen så sätter man en bult och svetsar fast så när 1an är i så är friläge i på 4ans växelförare.
Sen när man skjuter fram 1ans växelförare så hamnar friläge på 1ans växeldörare och 4an på 4ans förare! DÅ sätter man ner bulten så hålls 4an på plats sen när polisen råkar komma så rycker man bara den så 1an åker i! Då klarar man sig nog! Bara man inte har så stort hål så den syns osv..
http://i46.tinypic.com/n4bc3m.jpg
Dålig bild jag vet...OCH man tar givet vis bort 3an och 2an!

_________________
-MODERATOR-


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spärr till växellåda, ryckspärr tråden! Många bilder!
InläggPostat: 13 02 11, 2:20 
Offline
Novis

Blev medlem: 12 12 13, 10:08
Inlägg: 47
Födelsedag: 06 okt 1999
Fordon: Volvo
men en grej jag inte riktigt fattar, den den där spärren spärrar ju plattan så den inte går i sidleds, sen om man drar ur den så får man i 3,4,5an.... men om polisen kommer måste man hissa upp bilen och stoppa i bulten igen? ska man ha en vajer under lådan som drar ner den i lådan igen eller??


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spärr till växellåda, ryckspärr tråden! Många bilder!
InläggPostat: 13 02 11, 9:11 
Offline
Garageråtta

Blev medlem: 09 12 20, 11:38
Inlägg: 875
Ort: Gävle
Kön: Kille
Födelsedag: 13 dec 1993
Fordon: 240 och Fård Granada
När man har bulten uppe och vajern i så har man 5växlar. Och drar du ur vajern så åker bulten ner och gör så att du bara har 1-2 och R.

Vajern gör ju att bulten hålls uppe så det är 5växlat tills du drar ur vajern ur bulten.

Man släpper på växellådsbalken så man kan vika ner växellådan och sen sticker man upp näven,lyfter på spärren och petar i vajern igen.

Lättast är ju att borra ett litet hål i kardatunneln och dra upp vajern in i kupén.

Att Polisen bemödar sig att ta ner växellådorna för att kolla spärrarna..ptja risken finns ju..men känns högst otroligt att dom skulle göra det.

_________________
Traktortiden är över,hänger kvar och är bitter.
MODERATOR


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spärr till växellåda, ryckspärr tråden! Många bilder!
InläggPostat: 13 02 24, 6:23 
Offline
Novis

Blev medlem: 12 12 13, 10:08
Inlägg: 47
Födelsedag: 06 okt 1999
Fordon: Volvo
Ska nu svetsa lite i m40in. Ser det här korrekt ut?

Röd=Svets mellan stag

Grön=Svets för backen

Gul=Fjäder som drar i 1:an

Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spärr till växellåda, ryckspärr tråden! Många bilder!
InläggPostat: 13 03 08, 8:41 
Offline
garageråtta
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 07 30, 7:10
Inlägg: 1514
Kön: Grabb
Födelsedag: 25 mar 1998
Fordon: Volvo Duett 68,Rieju
Diesepumpen skrev:
Ska nu svetsa lite i m40in. Ser det här korrekt ut?

Röd=Svets mellan stag

Grön=Svets för backen

Gul=Fjäder som drar i 1:an

http://i46.tinypic.com/vcuzc5.jpg

Precis!

_________________
-MODERATOR-


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spärr till växellåda, ryckspärr tråden! Många bilder!
InläggPostat: 13 03 18, 10:17 
Offline
Novis

Blev medlem: 11 03 16, 11:54
Inlägg: 32
Ort: Norrtälje
Födelsedag: 16 apr 1996
Fordon: Volvo 740 kapad
Hej jag har plockat ner mina lådor och ska precis bygga en ryckspärr på den främre lådan (m47). Jag tänkte sätta en bult där det är rödmarkerat på bilden. Då kommer glidplattan ej kunna åka åt sidan. Men kan man fortfarande lägga i backen? Eftersom glidplattan åker åt sidan när man ska lägga i backen så går inte det om bulten sitter fast i locket? Eller tänker jag helt fel?

http://s23.postimage.org/xvpearkff/image.jpg

http://s23.postimage.org/ql3j9hzqj/image.jpg

Mvh


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spärr till växellåda, ryckspärr tråden! Många bilder!
InläggPostat: 13 04 19, 7:17 
Offline
Novis

Blev medlem: 13 04 17, 1:58
Inlägg: 11
Födelsedag: 30 sep 1997
Fordon: KTM250,Slider,Mazda
Tja, undrar om den är möjligt att bygga en enkel låda med nån sorts spärr så man har alla växlar tills farbror blå kommer och ska ta sig en titt så man inte är allt för olaglig :]
Vet hur det funkar om man ska bygga te dubbla så han hoppar från 4 te 1 men har ingen aning hur det blir om man har en låda och ska ha så man har 1,2,3,4 te 1,2 :S Eller
går det inte alls, kanske det är mer värt att köra med enkellåda med bara 2 växlar och varva lite mer? Väldigt tacksam för svar/förklarning och gärna lite bilder!:) Om det
redan finns en tråd om detta så länka den gärna! Har en lång POLISFRI väg till stan och kände inte för att varva så mycket för att få ner på bränsleförbrukningen :)

MVH j0nz :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spärr till växellåda, ryckspärr tråden! Många bilder!
InläggPostat: 13 04 19, 7:58 
Offline
Sladdar runt korvkiosken

Blev medlem: 12 09 29, 4:22
Inlägg: 173
Ort: Järna
Kön: Kille
Födelsedag: 15 apr 1997
Fordon: BMW 530i TDS
j0nz skrev:
Tja, undrar om den är möjligt att bygga en enkel låda med nån sorts spärr så man har alla växlar tills farbror blå kommer och ska ta sig en titt så man inte är allt för olaglig :]
Vet hur det funkar om man ska bygga te dubbla så han hoppar från 4 te 1 men har ingen aning hur det blir om man har en låda och ska ha så man har 1,2,3,4 te 1,2 :S Eller
går det inte alls, kanske det är mer värt att köra med enkellåda med bara 2 växlar och varva lite mer? Väldigt tacksam för svar/förklarning och gärna lite bilder!:) Om det
redan finns en tråd om detta så länka den gärna! Har en lång POLISFRI väg till stan och kände inte för att varva så mycket för att få ner på bränsleförbrukningen :)

Du kör 1,2 på främre med ryckspärr och så kör du croner på bakre?
så simpelt är det

eller om du kör enkel så får det väl bli 1,2 ryckspärr med varvregg eller om du vill vara jobbig men säker så drevar du om 2'an så den bara gör 30 med enkellåda och har ryckspärr


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spärr till växellåda, ryckspärr tråden! Många bilder!
InläggPostat: 13 04 19, 8:05 
Offline
Novis

Blev medlem: 13 04 17, 1:58
Inlägg: 11
Födelsedag: 30 sep 1997
Fordon: KTM250,Slider,Mazda
Dannne11 skrev:
j0nz skrev:
Tja, undrar om den är möjligt att bygga en enkel låda med nån sorts spärr så man har alla växlar tills farbror blå kommer och ska ta sig en titt så man inte är allt för olaglig :]
Vet hur det funkar om man ska bygga te dubbla så han hoppar från 4 te 1 men har ingen aning hur det blir om man har en låda och ska ha så man har 1,2,3,4 te 1,2 :S Eller
går det inte alls, kanske det är mer värt att köra med enkellåda med bara 2 växlar och varva lite mer? Väldigt tacksam för svar/förklarning och gärna lite bilder!:) Om det
redan finns en tråd om detta så länka den gärna! Har en lång POLISFRI väg till stan och kände inte för att varva så mycket för att få ner på bränsleförbrukningen :)

Du kör 1,2 på främre med ryckspärr och så kör du croner på bakre?
så simpelt är det

eller om du kör enkel så får det väl bli 1,2 ryckspärr med varvregg eller om du vill vara jobbig men säker så drevar du om 2'an så den bara gör 30 med enkellåda och har ryckspärr

Tänkte köra med enkel :) Varvregg har jag jag kolla på men hur bygger man en tyckspärr te lådan?:/ Vet du nån tråd eller nått kanske? :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spärr till växellåda, ryckspärr tråden! Många bilder!
InläggPostat: 13 04 19, 8:28 
Offline
Sladdar runt korvkiosken

Blev medlem: 12 09 29, 4:22
Inlägg: 173
Ort: Järna
Kön: Kille
Födelsedag: 15 apr 1997
Fordon: BMW 530i TDS
j0nz skrev:
Dannne11 skrev:
j0nz skrev:
Tja, undrar om den är möjligt att bygga en enkel låda med nån sorts spärr så man har alla växlar tills farbror blå kommer och ska ta sig en titt så man inte är allt för olaglig :]
Vet hur det funkar om man ska bygga te dubbla så han hoppar från 4 te 1 men har ingen aning hur det blir om man har en låda och ska ha så man har 1,2,3,4 te 1,2 :S Eller
går det inte alls, kanske det är mer värt att köra med enkellåda med bara 2 växlar och varva lite mer? Väldigt tacksam för svar/förklarning och gärna lite bilder!:) Om det
redan finns en tråd om detta så länka den gärna! Har en lång POLISFRI väg till stan och kände inte för att varva så mycket för att få ner på bränsleförbrukningen :)

Du kör 1,2 på främre med ryckspärr och så kör du croner på bakre?
så simpelt är det

eller om du kör enkel så får det väl bli 1,2 ryckspärr med varvregg eller om du vill vara jobbig men säker så drevar du om 2'an så den bara gör 30 med enkellåda och har ryckspärr

Tänkte köra med enkel :) Varvregg har jag jag kolla på men hur bygger man en tyckspärr till lådan?:/ Vet du nån tråd eller nått kanske? :)


vill du ha en simpel eller en elektrisk?
Bild

sen om du vill ha en elektrisk så gör du ungefär samma sak fast med en magnetventil eller liknande som drar bulten upp och ner.
kan förklara bättre om du vill


Top
 Profil  
 


Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
subSilver+ theme by Canver Software, sponsor Sanal Modifiye
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008
phpBB SEO
Portal XL 5.0 ~ Plain 0.2
Skapa forum | Våra villkor | Integritet | ForumPortalen | Rapportera forumet