30traktor.egetforum.se

Sveriges största a-traktor/epatraktor forum!
Aktuellt datum och tid: 20 08 08, 10:46

Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Spärr till växellåda, ryckspärr tråden! Många bilder!
InläggPostat: 14 09 15, 5:07 
Novis

Kön: Kille
Födelsedag: 17 maj 1999
Fordon: king cab -88 mt5 -90
Är de någon som har en smart king cab ryckspärr isf skicka bilder i pm

InläggPostat: 14 10 13, 3:31 
Epamekarn

Kön: k
Födelsedag: 11 jun 1968
Fordon: Inaktiv profil
Jag kom nyss igång med traktorbygge tillsammans med sonen. Vi satsar på liten industridiesel för att få en hållbar och bränslesnål traktor utan att behöva fuska så brutalt. Så som vi planerar drivlinan blir det en fast reduktionsväxel FÖRE den egentliga växellådan. Vi får då 29 km/h på trean vid maxvarvet 3200 = perfekt! Fyran ska då spärras så klart.

Trots att jag ser mig som en ansvarsfull fader funderar jag nu på något slags "ryckspärr" av mer sofistikerad och för poliser och bilbesiktare av svårbegriplig konstruktion. Vår fjuttiga motor lär inte räcka för mer än mopedbilsfart på fyran. Grabben kommer dessutom köra med AM-kort, alltså samma som för mopedbil så det känns inte speciellt vansinnigt. Skulle sonen glömma bort sig och brumma på aningen för fort i polisens synfält eller råka ut för en flygande besiktning gäller det förstås att bygget ändå ser helt lagligt ut. Vi ska alltså ha säkrast möjliga spärr på fyran trots att vem som helst kommer begripa att denna traktor varken gör burnisar eller kör om Svensson på 90-väg.

Hur grungliga är misstänksamma poliser när de inte har tydliga bevis på fortkörning? Händer det att de tar traktorer i beslag eller skickar dem på regbesiktning bara på känsla om de är övertygade om att det är något fusk på gång? Jag utgår från att besiktningsbehöriga trafikare kallas in ibland men sätter de igång och skruvar isär saker på plats eller ger de upp om de inte hittar det kluriga spärrfusket?

Den idé jag grunnar på kommer inte synas på utsidan mer än som en backljuskontakt. Utanför lådan kopplas kontakten via en kraftig backlampa till +12V från tändlåset eller direkt från batteriet. Inuti växellådan sitter en riktig backljuskontakt som tänder backljuset när man lägger i backen. Så här långt ser det alltså väldigt normalt ut och funkar också precis som väntat.
Fullifantricket är att inuti växellådan sitter en liten servomotor eller solenoid som spärrar fyrans växel och dess manövrering sker via samma ensamma kabel som till backljuslampan! Detta är möjligt med hjälp av en pytteliten AVR mikroprocessor som göms inuti växellådan (jag är elektronikkonstruktör). Mikroprocessorn strömmatas via backlampan så länge inte backväxeln läggs i och kortsluter matningsspänningen. För att aktivera spärrfusket gör man fyra korta avstängningar med tändnyckeln. Mikroprocessorn är extremt strömsnål och kan arbeta flera minuter från en egen energireserv inuti växellådan (kondensator). De snabba avbrotten i matningsspänning räknas av mikroprocessorn och vid rätt antal avbrott aktiverar den solenoiden/servomotorn och släpper fyrans växel fri igen till nästa gång kraftmatningen försvinner. En solenoid är bättre än en servomotor eftersom solenoiden omedelbart faller tillbaka i spärrat läge så fort matningen bryts. Jag har inte byggt något ännu men är övertygad om att principen fungerar och att jag klarar av att bygga spärren.

Så snart någon misstänksam myndighetsutövare får för sig att skruva av locket på växellådan kommer hemligheten vara avslöjad men de kommer aldrig kunna bevisa att den fungerar. De kan joxa med sladdar bäst de vill utan att lyckas aktivera spärren, annat än om de har otrolig tur med timingen av en ren slump. Vi ser så klart till att lådans lock är omöjligt att komma åt med mindre än att de plockar ur hela växellådan.

Så, vad är oddsen för allvarliga trubbel med lagen, förutsatt att grabben inte gör något uppenbart dumt som att t.ex. brumma sina 45 knyck i svagt uppförslut med civilpolis bakom sig under flera kilometer? Och om man råkar ut för ett föreläggande om kontrollbesiktning utan att de hittat något bevis, då kan väl knappast bilprovningen göra annat än att testköra och godkänna om toppfarten är den rätta?

InläggPostat: 15 01 25, 10:24 
Epamekarn

Födelsedag: 25 aug 2000
Fordon: BMW e36 -92
Kan någon skicka pm till mig om hur man bygger spärr på en bmw växellåda? Eller länka till någon sida! Tacksam för svar!!! Mvh Linder

InläggPostat: 15 01 25, 11:21 
Epamekarn

Kön: kille
Födelsedag: 28 nov 1999
Fordon: BMW E36 316i Coupe okapad
Victorlindeer skrev:
Kan någon skicka pm till mig om hur man bygger spärr på en bmw växellåda? Eller länka till någon sida! Tacksam för svar!!! Mvh Linder

Följer.....

InläggPostat: 15 09 26, 2:22 
Dieselsniffare

Födelsedag: 02 aug 2001
Fordon: Alfa Romeo 75 (projekt), ez go Threeweeler, Sach Madass
Någon som har bilder på en elektrisk spärr på en m40? Behöver en spärr som kan växla mellan 1:an och 2:an.

Alfa Romeo 75 A-traktor (Projekt) - Fiat Uno 45 I.E (Skrotad) - Sach Madass 50 (Krockad)

InläggPostat: 15 09 27, 2:54 
Epamekarn

Kön: Grabb
Födelsedag: 02 jul 1998
Fordon: Kapad 244 D24 Sug
Är väl bara att du tar en modell stark centrallåsmotor och sätter på staget för 1-2 och stumsvetsar dör 3,4 och R.
Så du kan växla mellan dom. Eller att du tar en solonoid som sitter på baksidan av lådan när växelstagen sticker ut. Så när du lägger på ström (när du blir stoppad) drar solonioden ut staget och lägger då i ettan. Sen tar du av strömmen och då trycker den tillbaks 2an igen :P

InläggPostat: 15 10 14, 9:05 
Dieselsniffare

Lantifjuel skrev:
Är väl bara att du tar en modell stark centrallåsmotor och sätter på staget för 1-2 och stumsvetsar dör 3,4 och R.
Så du kan växla mellan dom. Eller att du tar en solonoid som sitter på baksidan av lådan när växelstagen sticker ut. Så när du lägger på ström (när du blir stoppad) drar solonioden ut staget och lägger då i ettan. Sen tar du av strömmen och då trycker den tillbaks 2an igen :P

Går det att göra samma procedur med centrallåsmotorn på m45?

Alfa Romeo 75 A-traktor (Projekt) - Fiat Uno 45 I.E (Skrotad) - Sach Madass 50 (Krockad)

InläggPostat: 15 10 16, 5:04 
Dieselsniffare

Födelsedag: 12 feb 1998
Fordon: Duett Äkta epa, M.Go, 740 Tdic kapad projekt
jakkeholm skrev:
Lantifjuel skrev:

Går det att göra samma procedur med centrallåsmotorn på m45?

Japp det går ännu lättare faktiskt. sätt den direkt på växelföraren för 1:an/2:an och plocka bort hela shiftplattan. Samt sätt en fjäder eller något som spärrar backen från att hoppa i.

Alltid FFF! (funktion före finnish)

InläggPostat: 15 11 08, 1:22 
Amatör

Födelsedag: 15 maj 1999
Fordon: Volvo 945 FTT/V90, Volvo 245 A-traktor, Volvo 245 GLT, Artic Cat 365
Är det någon som gjort en spärr till M90? alltså från 5 vxl till 2 vxl.
PMA eller länka gärna :)

InläggPostat: 16 01 13, 6:26 
Dieselsniffare

Lantifjuel skrev:
Är väl bara att du tar en modell stark centrallåsmotor

Vart får man tag på en modell stark centrallåsmotor?
Och eftersom jag hade tänkt montera den inuti lådan så undrar jag hur det blir med oljan i växellådan då centrtallåsmotorn får massa växellådsolja på sig?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa