Aktuellt datum och tid: 19 04 24, 8:56





Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hållbarhet på Dubbla Lådor
InläggPostat: 10 08 06, 3:34 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 09 12 19, 12:56
Inlägg: 142
Kön: Kille
Födelsedag: 10 nov 1993
Fordon: Volvo 745/V90 Turbo
Tjenare.

Det är såhär, att jag skall förmodligen byta min Duett mot en kapad 745a snart. Det enda problemet är att min far drygar om att jag måste köra med dubbla lådor. Isåfall tänkte jag köra 2an fram, och 4an bak. Saken är såhär också att jag kommer säkerligen att släppa loss och burna och sladda på vintern/när de är blött osv med 740n. Är det större chans att man förstör lådan med dubbla eller enkla, eller någon som vet hur prestationen fungerar när man gör det?

Tacksam för svar.

- Ac1.

_________________
Åk lågt och brett, annars åk av.
När jag var liten fick jag välja mellan att ha stor kuk eller bra minne, dessvärre minns jag inte vad jag valde...

{#¤_¤#} - Jag körde BMW innan jag bytte upp mig! - {#¤_¤#}


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet på Dubbla Lådor
InläggPostat: 10 08 06, 3:38 
Offline
Admin <3

Blev medlem: 08 01 05, 3:11
Inlägg: 1106
Ort: Motala/Linköping
Födelsedag: 27 sep 1992
Fordon: Saab 9-3 2-0T
Det blir vekare, men har du byggt bra dubbla lådor pallar de att börna, sladda osv utan problem.
Prestationen? :roll:

_________________
//Mvh Robin
Bild
Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet på Dubbla Lådor
InläggPostat: 10 08 06, 3:41 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 09 12 19, 12:56
Inlägg: 142
Kön: Kille
Födelsedag: 10 nov 1993
Fordon: Volvo 745/V90 Turbo
subw000fer skrev:
Det blir vekare, men har du byggt bra dubbla lådor pallar de att börna, sladda osv utan problem.
Prestationen? :roll:


Nej, men ägaren som har 745an nu sägs att de Dubbla lådorna är byggda av J.Lindqvist eller någon, vilket värkar vara "Pippz"? Jag vet inte om det stämmer, men jag har själv inte sett dem. Prestationen, då menar jag om det liksom trycker på fel sätt på lådorna när man börnar, sladdar och så på asfallt, då du varvar och släpper kopplingen eller hur man ska förklara det. För då blir de något annat tryck.. jag har hört att Dubbla Lådor är känsliga för att börna och sladda på asfalt och så, men är det sant? För jag vill köra enkellåda, och ha de dubbla lådorna som besiktning ifall jag åker dit och får ombesiktning. Men funkar de samma som enkel.. OCH vad är de som KAN gå sönder lättare på dubbla?

-Ac1.

_________________
Åk lågt och brett, annars åk av.
När jag var liten fick jag välja mellan att ha stor kuk eller bra minne, dessvärre minns jag inte vad jag valde...

{#¤_¤#} - Jag körde BMW innan jag bytte upp mig! - {#¤_¤#}


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet på Dubbla Lådor
InläggPostat: 10 08 06, 4:03 
Offline
Admin <3

Blev medlem: 08 01 05, 3:11
Inlägg: 1106
Ort: Motala/Linköping
Födelsedag: 27 sep 1992
Fordon: Saab 9-3 2-0T
Pippz är inte J.Lindqvist.
Klart att man kan köra på ett snällare sätt mot lådorna, tex släppa upp kopplingen mjukt först så det "spänner" i lådorna innan man dumpar kopplingen om man ska göra så när man börnar..
Det som pajjar är troligtvis upphägning till lådan, dåligt gjorda kardaner och medbringare. kugg osv i växellådan klarar mkt eftersom man inte växlar på den.

_________________
//Mvh Robin
Bild
Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet på Dubbla Lådor
InläggPostat: 10 08 06, 4:18 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 09 12 19, 12:56
Inlägg: 142
Kön: Kille
Födelsedag: 10 nov 1993
Fordon: Volvo 745/V90 Turbo
subw000fer skrev:
Pippz är inte J.Lindqvist.
Klart att man kan köra på ett snällare sätt mot lådorna, tex släppa upp kopplingen mjukt först så det "spänner" i lådorna innan man dumpar kopplingen om man ska göra så när man börnar..
Det som pajjar är troligtvis upphägning till lådan, dåligt gjorda kardaner och medbringare. kugg osv i växellådan klarar mkt eftersom man inte växlar på den.


Så egentligen? Sålänge jag inte kör raceväxling, dvs kopplar, växlar, släpper direkt, och kör rätt mjukt borde de inte vara några problem att släppa loss och burna och sladda? Alltså jag kan ungefär köra likadant som med enkellåda? :)

-Ac1.

_________________
Åk lågt och brett, annars åk av.
När jag var liten fick jag välja mellan att ha stor kuk eller bra minne, dessvärre minns jag inte vad jag valde...

{#¤_¤#} - Jag körde BMW innan jag bytte upp mig! - {#¤_¤#}


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet på Dubbla Lådor
InläggPostat: 10 08 06, 7:36 
Offline
Dieselkåt
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07 07 04, 3:06
Inlägg: 1702
Ort: Sverige
Kön: Kille
Födelsedag: 14 aug 1993
Fordon: För många
kört tusen mil med mina senaste låder,icke ett problem :) och mina gammla låder som var seriöst byggda håller än idag,fick göra om medbringan bara då den var klent byggd först men efter en genomtänkt och hållbart medbringa så höll de fint igen :) och dom låderna har åkt igenom 5 regbesiktningar och efter bes har dom kört och buskörts på både asfalt och snö utan problem :wink:

men tänk på hur du kör som subban skrev så håller dom hur länge som hellst!

_________________
Är du inte rädd att åka dit? -Nej, Varken dit eller hem!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet på Dubbla Lådor
InläggPostat: 10 08 06, 7:57 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 09 12 19, 12:56
Inlägg: 142
Kön: Kille
Födelsedag: 10 nov 1993
Fordon: Volvo 745/V90 Turbo
volvo740turbo skrev:
kört tusen mil med mina senaste låder,icke ett problem :) och mina gammla låder som var seriöst byggda håller än idag,fick göra om medbringan bara då den var klent byggd först men efter en genomtänkt och hållbart medbringa så höll de fint igen :) och dom låderna har åkt igenom 5 regbesiktningar och efter bes har dom kört och buskörts på både asfalt och snö utan problem :wink:

men tänk på hur du kör som subban skrev så håller dom hur länge som hellst!


Så kör jag rätt lugnt, och inte rallyväxling (Ni vet nog hur de funkar) så håller den att släppa loss och busa på asfalt & snö, och grus och vafan de nu kan vara (Blir ju blöt asfalt då). Eller? 8)

_________________
Åk lågt och brett, annars åk av.
När jag var liten fick jag välja mellan att ha stor kuk eller bra minne, dessvärre minns jag inte vad jag valde...

{#¤_¤#} - Jag körde BMW innan jag bytte upp mig! - {#¤_¤#}


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet på Dubbla Lådor
InläggPostat: 10 08 06, 8:52 
Offline
Ölhävare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 12 23, 7:13
Inlägg: 1116
Kön: Kille
Födelsedag: 09 feb 1997
Fordon: En hel del.
Asscore1 skrev:
volvo740turbo skrev:
kört tusen mil med mina senaste låder,icke ett problem :) och mina gammla låder som var seriöst byggda håller än idag,fick göra om medbringan bara då den var klent byggd först men efter en genomtänkt och hållbart medbringa så höll de fint igen :) och dom låderna har åkt igenom 5 regbesiktningar och efter bes har dom kört och buskörts på både asfalt och snö utan problem :wink:

men tänk på hur du kör som subban skrev så håller dom hur länge som hellst!


Så kör jag rätt lugnt, och inte rallyväxling (Ni vet nog hur de funkar) så håller den att släppa loss och busa på asfalt & snö, och grus och vafan de nu kan vara (Blir ju blöt asfalt då). Eller? 8)

rally växling? växla eller utan koppling? varför ska du göra det om du är rädd att låderna inte kommer hålla?

enda "farliga" för låderna är väll som subbwofer skrev.

_________________
Moderator


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet på Dubbla Lådor
InläggPostat: 10 08 06, 9:29 
Offline
Thinnersniffare

Blev medlem: 07 07 03, 10:11
Inlägg: 530
Ort: ÖREBRO! FTW!!
Kön: Kille
Födelsedag: 15 okt 1991
Fordon: Volvo S70 -99
beror ju på vilka lådor man använder oxå! M40 är inte att rekommendera, undre stocken eller va det nu kallas? vill gärna åka ur lådan :roll: M45 är mö bättre iaf om man inte vill kapa för mkt i kardantunneln

_________________
Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet på Dubbla Lådor
InläggPostat: 10 08 06, 9:36 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 09 12 19, 12:56
Inlägg: 142
Kön: Kille
Födelsedag: 10 nov 1993
Fordon: Volvo 745/V90 Turbo
Pontus skrev:
beror ju på vilka lådor man använder oxå! M40 är inte att rekommendera, undre stocken eller va det nu kallas? vill gärna åka ur lådan :roll: M45 är mö bättre iaf om man inte vill kapa för mkt i kardantunneln


Men det är väl M47 om jag inte minns val? :roll:

_________________
Åk lågt och brett, annars åk av.
När jag var liten fick jag välja mellan att ha stor kuk eller bra minne, dessvärre minns jag inte vad jag valde...

{#¤_¤#} - Jag körde BMW innan jag bytte upp mig! - {#¤_¤#}


Top
 Profil  
 


Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
subSilver+ theme by Canver Software, sponsor Sanal Modifiye
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008
phpBB SEO
Portal XL 5.0 ~ Plain 0.2
Skapa forum | Våra villkor | Integritet | ForumPortalen | Rapportera forumet