30traktor.egetforum.se
http://30traktor.egetforum.se/

Växellådsintyg till a-traktorbyggen, Excelfil med intyg
http://30traktor.egetforum.se/vaxelladsintyg-till-a-traktorbyggen-excelfil-med-intyg-t7540-120.html
Sida 13 av 15

Författare:  volvo240tdi [ 14 03 22, 10:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Växellådsintyg till a-traktorbyggen, Excelfil med intyg

finns ett intyg för den som håller på att bygga eller funderar på att bygga på en volvo valp, årsmod 1961-1970.




Bilmodell: Volvo 3314 Valp
Reg nr :
Chassi nr :

Växellåds nr M40 :
fördelningslåda nr ZF VG50 :

Motor : b20a
Maxvarv : 4700 v/m
2/3 maxvarv : 3132 v/m


Främre låda :
Utväxling på 1:an på m40 : 3,13
Utväxling på 2:an på m40 : 1,99
Utväxling på 3:an på m40 : 1,36

Fördelningslåda:
Utväxling lågväxel : 3,45
Utväxling axlar : 5,48
Rulldiameter däck : 2,67 m

Formel:

1 :a växel : 3132/3,13/3,45/5,48*2,67*0,06 = 8,47 km/h
2 :a växel : 4700/1,99/3,45/5,48*2,67*0,06 = 20,0 km/h
3 :a växel : 4700/1,36/3,45/5,48*2,67*0,06 = 29,2 km/h
Hastighet på 1 :an vid 2/3 av motorns maxvarv : 8,47 km/h

Hastighet på 3 :an vid maxvarv : 29,2 km/h

Spärrar:

Främre växellåda : (volvo M40 4-Växlad)
nedslipade drev på 4 :an, växelförare spärrad med hylsor, för att förhindra skador i växellådan om man skulle flytta på växelföraren.




Fördelningslåda : (ZF VG50 Hög/låg 2 växlar)
Nedslipade drev, växelföraren spärrad med hylsor för att ej skador ska uppstå i växellådan.



Uppgifterna är tagna ur Volvos reparation/handbok.

Företag:______________________________________________

Organisationsnummer:_________________________________

Telefon nr:____________________________ Datum:_________

Företagschef:__________________________________________

Företagsstämpel

Författare:  förknasere99 [ 14 03 22, 7:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Växellådsintyg till a-traktorbyggen, Excelfil med intyg

Det dära 3 växlade intyget går tyvärr inte då traktorn måste gå 10kmh vid 2/3 av motorns maxvarv på 1an.

Författare:  volvo240tdi [ 14 03 23, 9:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Växellådsintyg till a-traktorbyggen, Excelfil med intyg

förknasere99 skrev:
Det dära 3 växlade intyget går tyvärr inte då traktorn måste gå 10kmh vid 2/3 av motorns maxvarv på 1an.


Sök på reglerna för ombygnadtion på bilprovningens hemsida.
Då kan du läsa att den får göra högst 10km/h på lägsta växlen på 2/3 maxvarv ;)

Gjorde en edit så du slipper söka på de;)
Bild

Författare:  Bananafr0g [ 14 04 05, 2:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Växellådsintyg till a-traktorbyggen, Excelfil med intyg

Finns det någon anledning till varför ni skriver motorvarv, hastighet osv... När det står i reglerna att:

Intyg
Vid registreringsbesiktningen kommer det att krävas ett intyg från en välkänd verkstad. I intyget ska det finnas med:
• fordonets registreringsnummer och identifieringsmärkning(chassinummer)
• typ av växellådor och tillverkningsnummer
• en beskrivning av vidtagna åtgärder(spärrning av växlar mm)
• uppgifter om verkstaden (organisationsnummer, namn, adress, telefonnummer)
• underskrift namnförtydligande från verkstadschef

Det borde alltså räcka med att bara skriva hur den är spärrad och utväxlingen då om jag har fattat det rätt?

T.ex:
Intyg för spärrning av växellådor vid ombyggnation av bil till a-traktor.

Bilmodell : Volvo 740 -87
Regnr :
Chassinummer:

Motor : Volvo D24t

Utväxling

1:a växeln på främre växellåda (volvo m45): 4,03:1

1:a växeln på bakre växellåda (volvo m40): 3,41:1
2:a växeln på bakre växellåda (volvo m40): 1,99:1
3:e växeln på bakre växellåda (volvo m40): 1,36:1

Bakaxel: 3,54 :1

Fälgdiameter: 14'
Rullomkrets: 1.93 m

Spärrning av växellådor

Främmre(volvo m45) svetsade drev 2, 3 och 4:an. Svetsad växelförare så endast 1,2 och R kan fås i för att undvika växellåds ras ifall ett svetsat drev skulle fås i.

Bakre(volvo m40) Svetsat drev 4:an. Svetsade växelförare så endast 1, 2, 3 och R kan fås i för att undvika växellåds ras ifall det svetsade drevet skulle fås i.

Företag:________________________________________________
Adress:_________________________________________________
Telefonnr:____________________________Datum:_____________
Underskrift:______________________________________________
Namnförtydligande:_______________________________________

Företagsstämpel:


(Ursäkta fulingen)

Kom igen nu grabbar! Vad tror ni?

Författare:  förknasere99 [ 14 04 07, 9:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: Växellådsintyg till a-traktorbyggen, Excelfil med intyg

Åfan, då har jag fattat det hela fel, tack för rättningen! :)

Författare:  Johnlindbergtrio [ 14 05 01, 10:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: Växellådsintyg till a-traktorbyggen, Excelfil med intyg

Någon som har utväxlingar å sånt till 740 kombi b230f? dubbla m45or? Och en till fråga om någon vet. Kollar dem på besiktningen om man har några spärrar om man har fått ombess? tack å bock

Författare:  Sydis [ 14 05 02, 2:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Växellådsintyg till a-traktorbyggen, Excelfil med intyg

Johnlindbergtrio skrev:
Någon som har utväxlingar å sånt till 740 kombi b230f? dubbla m45or? Och en till fråga om någon vet. Kollar dem på besiktningen om man har några spärrar om man har fått ombess? tack å bock


Det är väll 3,73:1 som är standard har jag för mig?:)

Författare:  brandel [ 15 05 24, 2:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Växellådsintyg till a-traktorbyggen, Excelfil med intyg

Tjenare!

Har en fråga ang intyget.

För det första varför skriver alla med sina uträkningar? De behövs ju ändå inte, detta är vad som skall vara med i intyget enligt reglerna.

• fordonets registreringsnummer och identifieringsmärkning(chassinummer)
• typ av växellådor och tillverkningsnummer
• en beskrivning av vidtagna åtgärder(spärrning av växlar mm)
• uppgifter om verkstaden (organisationsnummer, namn, adress, telefonnummer)
• underskrift namnförtydligande från verkstadschef

De kommer ju räkna om allting inne på bessen ändå.

Men det jag funderar på är hur man ska skriva att man spärrad lådorna? Går det tex att svetsa dreven på en m47 lr m40? Är det inte så att vissa drev används på både växel 2 och 4 tex? Så vad ska man skriva så de inte fattar att det är bluff?

Författare:  Bananafr0g [ 15 05 24, 9:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Växellådsintyg till a-traktorbyggen, Excelfil med intyg

För mig räckte det att svetsa hylsor(rörbitar) på växelförarstagen.

Författare:  brandel [ 15 05 24, 8:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Växellådsintyg till a-traktorbyggen, Excelfil med intyg

Bananafr0g skrev:
För mig räckte det att svetsa hylsor(rörbitar) på växelförarstagen.


Skrev du det på båda lådorna (m47+m40)?

Sida 13 av 15 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/