Aktuellt datum och tid: 17 10 21, 1:06

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mazda B2500 TD - Niklas "j0nz"
InläggPostat: 13 12 26, 5:23 
Novis

Födelsedag: 30 sep 1997
Fordon: KTM250,Slider,Mazda
Märke & modell: Mazda B2500 TD

Årsmodell: 2002

Historia om EPA/A-traktorn/bilen: Gammal PEAB företagsbil som vi fick billigt och bra för att bygga om till a-traktor, vi valde just denna bil för att ombyggnaden är "relativt" enkel eftersom de sitter en slags fördelningslåda original osv.

Framtidsplaner:

() Bygga hatthylla
() Rostlaga
() Sätta in nytt ljud och stereo
() Spärra växellåderna/bygga smarta spärrar
() Laga motorfelet
() Besiktiga
() Svetsa fast en plåt över flaket (Har 4WD så jag får bessa med det.)
() Äntligen ha en tralla och njuta som fan ;)

Övrigt: Fint köp, 5000:- kostade den mig. I skrivande stund har jag motorproblem, den varvar max 1300-1650 beroende på humör. Jag misstänker starkt luftmassemätaren och har försökt kolla upp det själv men den ska inom snarast in på diagnos på verkstad så då får jag veta exakt! För övrigt så är det min och min fars första traktorbygge och kunskapen inom bilar finns inte riktigt i oss så att säga, därav valde vi just denna bil för att göra det lite enklare för oss. Lite rostig men det är trots allt en japanes så det är ju förväntat. Också så är det min första seriösa tråd. Annars fräsch inredning, endast 14000 mil, fungerande AC, elhissar medmera.. :) Sen ursäktar jag för stavfel, är väldigt nära F i svenska men jag hoppas det inte märks!

Här får ni lite bilder som jag tog med min iPad!

Bild

Bild

Bild

Inläggsrubrik: Re: Mazda B2500 TD - Niklas "j0nz"
InläggPostat: 13 12 27, 12:58 
Burnar på skolgården med epan

Kön: kille
Födelsedag: 23 jul 1997
Fordon: okapad volvo 244 -81
det kan nog bli ett roligt projekt detta :) mazda dieslar brukar oftast gå väldigt snålt också vilket e ett stort plus på en traktor. hoppas det inte är något allt för stort motorproblem

rediga män tar grusvägen istället för motorvägen!

Bild

InläggPostat: 13 12 28, 6:24 
Novis

Har inte fått tag i varken verkstad eller någon som har en luftmassemätare här i trakterna som man skulle kunna få testa. Vill inte spärra den innan jag fixat motorn så jag får se hur den går och så jag kan köra den till verkstad utan att döda liket haha. Så har inte kunnat börja med något ännu, måste ringa bessen här och fråga hur vi ska göra med utrymmet bakom stolarna (hatthyllan osv.) men är ganska säker på att de tar emot 1 och 1 halv hyttare här i Umeå "okapade". Men idag har jag i alla fall varit inne i stan och köpt Finspackel, lite olika våtslipspapper och Zinkspray att grunda med, så imorrn så börjas det förhoppningsvis med rostlagningen! Börjar känna mig lite rastlös här hemma när jag inte kan göra något. Blir att täcka Zinksprayen med bättringsfärg sen men vi hade tyvärr inte koll på färgkoden när vi var inne i stan så det får jag åka in och köpa någon annan dag. Ny lack får däremot göras senare i livet då det är för dyrt för mig just nu. :)

Bild

InläggPostat: 13 12 29, 12:13 
Novis

Kön: Kille
Födelsedag: 19 nov 1998
Fordon: kapad 245:a!
de kan nog bli bra! lite ovanligt!

kolla in min 245:a! http://30traktor.egetforum.se/volvo-rajsing-s-245-a-t24734.html
Bild

InläggPostat: 13 12 29, 7:04 
Novis

Idag har vi i alla fall fått lite hum om vad vi ska ha för ljud. Blir 2 5,25or / 2 4or(4,6??) och 2 små "skrikare" som framsystem, alla dessa hade vi tur nog hemma (se bild nedanför)! Sen har vi beställt en stereo (närmare sagt en Alpine CDE-173BT se bild nedanför) och lite högtalarkabel. Allt detta ska sättas in innan besiktning men vi hade tänkt montera basarna och slutstegen sen så vi slipper tjat om att de sitter i hatthyllan å blablabla.. Blir nog mest trolig ett slutsteg åt framsystemet och ett åt basarna som troligtvis är 2 st Rockford 8" basar. Hehe, allt är bättre än det som sitter i nu, körde hem bilen i ca 22 mil med en sketen 5,25a och en stereo med endast kassetband och radio! (Det värsta var att de första 7 milen fick jag bara in p2 å p3..). Sen kan jag ju också nämna att den maxade 42-60 på femman i de skicket motorn är i nu.. . Sen imorgon fick jag låna garaget hela dagen, så då blir det rostlagning! Så ska vi ringa bessen imorgon också för då har de öppet och höra med dom hur vi ska göra med bygget, det är ju så olika från ställe till ställe. Verkstaden får vi nog dessvärre inte komma in på diagnos hos föränns efter nyår men så länge vi har annat att göra så är det lugnt. Saker rullar på sakta men säkert! :)

Bild

Bild

InläggPostat: 13 12 30, 1:18 
Burnar på skolgården med epan

Kön: Kille
Födelsedag: 27 aug 1997
Fordon: ´64 Duett stepside
Vettigt utgångsobjekt, trevligt med fler umebor! Lycka till me bygget :)

Kolla in min beauty: volvo-duett-64-zakke-uppdate-23-8-kommentera-t24379.html

InläggPostat: 13 12 30, 9:16 
Novis

Idag fick jag börja med rostlagningen, kan även tillägga att det är första gången jag gör något sådant, aldrig ens blandat spackel förut haha.. Men jag kollade runt lite online på hur jag skulle göra och det var ju inte direkt raketforskning, så jag gjorde det jag kunde och det blev ganska bra ändå! Det duger i alla fall så att rosten inte sprider sig mer men mer finns det att göra och ska fortsätta sen efter nyår, klart de är partaj imorrn ;) . Här har ni lite bilder!:) (Gråa färgen är bara Zinkspray som jag har som grund/rostskydd och sen har jag använt biltemas finspackel!)

Bild

Bild

Bild

Bild

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ]