30traktor.egetforum.se

Sveriges största a-traktor/epatraktor forum!
Aktuellt datum och tid: 19 11 19, 5:01





Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: BORTSKÄNKES! Saab 96 V4 - Supersnål framhjulsdriven traktor.
InläggPostat: 16 01 13, 12:26 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 14 02 11, 9:34
Inlägg: 148
Ort: Inaktiv profil
Kön: k
Födelsedag: 11 jun 1968
Fordon: Inaktiv profil
Tiden har sprungit ifrån vårt unika projekt, och med all tid som lagts ner på att forska fram en udda men hos bilprovning och Transportstyrelsen väl förankrad lösning vore det oerhört tråkigt att bara lägga ner och skrota bort.
Vi söker därför någon som HELT GRATIS vill ta över projektet och se till att ruska om alla normer och invand praxis för hur en typisk svensk A-traktor ska se ut. Mer info i mitt sista inlägg på sidan tre.

---------------
Ursprunglig trådstart:


Tjo! Då är vi (jag och sonen alltså, han blir 15 i februari) formellt igång med bygget och lämnar därmed den gamla tråden "Research inför traktorbygge på Saab V4"
research-innan-traktorbygge-pa-saab-v4-t24830.html

Ursprungsfordon:
Saab 96 V4 "päronhalva" eller "gurka", femsitsig sedankaross, tjänstevikt 930kg, max släpvikt 1000kg.
Årsmodell 1976
Originalmotor 1500cc/63 hk Ford V4 bensin, maxvarv 5000 rpm.
Fyrväxlad låda med frihjul, framhjulsdrift.

Historia:
Än så länge personbilsregistrerad, köpt för småpengar som rostig reservdelsbil till övriga saabar.
Var från början inte tänkt att bli A-traktor men då jag använde liket som stilstudie till en framtida ratrod föddes idén att bygga den som A-traktor till sonen i stället. Projektet har pågått som stilstudie i nästan ett år och passerat några ganska olika stadier och stilar. Allt eftersom jag läst in mig på lagtexterna, bollat med besiktningsingenjörer och Transportstyrelsens specialister har vilda drömmar fått lämna plats för andra vilda lösningar som är praktiskt möjliga. Trots att bygget inte liknar något annat och innehåller en del unika lösningar är det vid det här laget så väl förankrat hos Carspect att det "bara é å börja bygga".

Projektbeskrivning:
Vi bygger på en gammal Saab 96 för att det är en bilmodell jag kan väldigt väl, har massor av delar till, älskar som både bruks- och hobbyfordon samt att jag råkar ha ett överblivet halvruttet exemplar stående. Det blir därför framhjulsdrivet och vi klarar det idiotiska "tioknutarskravet" på lägsta växeln utan extra växellåda. Detta är möjligt genom väl valda utväxlingar och en fast primärtransmission med kilremmar och en utväxling på ca 2,5:1. Vi ersätter originalmotorn med en relativt lågvarvig liten industridiesel på endast tolv hästkrafter vid maxvarvet 3200 rpm. Eventuellt kommer vi att inkludera en steglös hydraulisk transmission i drivlinan, en s.k. hydrostat. Vårt bygge är egentligen mer en mopedbil, bara lite större, tyngre och långsammare! :)

Eftersom A-traktorn behåller framhjulsdriften kan vi inte ha flak där bak. Lagtexten ger oss rätten att ha ett barlastflak över drivhjulen, men det skulle se oerhört dumt ut med ett flak framför vindrutan så vi avstår från detta. Eftersom vi bör få mer än 60% av fordonsvikten över drivhjulen finns heller inget lagkrav på flak. Vi räknar med en slutlig vikt på 500-600 kg för traktorn, tankad och klar, vilket borde göra den till världens lättaste A-traktor! :) Med den lågvarviga dieseln på endast 600cc borde bränsleförbrukningen också hamna i rekordklass, kanske t.o.m. lägre än för en mopedbil!

Allt lusläsande av lagtexter och bollande med specialister och besiktningsingenjörer har lett fram till att vi kapar hytten på det traditionella sättet för A-traktorer. Lagtexten säger ju att det "tydligt ska framgå att fordonet ej längre är avsett för person- eller godsbefodran" och då kan det varken få finnas takhöjd för passagerare bakom framstolarna eller något flakliknande som för tankarna till en liten lastbil. Vi har därför kapat karossen väldig brutalt och extremt precis vid bakaxeln. Eftersom usprungsbilen har en mjukt rundad takform och väldigt sluttande bakruta av panoramatyp var det hopplöst omöjligt att göra den vanliga framflyttningen av bakfönstret så som man gör på t.ex. Volvo 740/940. För att slippa tjafs om hållfastheten i de hembyggda delarna som garanterar styrka/bärighet mellan bakaxel och det kapade taket bygger vi av grovt material och rörprofiler. Vår kontaktperson och besiktningsingenjör hos Carspect har tagit del av konceptet och gett sitt godkännande så det bör inte bli några problem i besiktningshallen.

Eftersom hela hastighetsbegränsningen sitter i industridieselns maxvarv och den fasta primärtransmissionen behöver vi inte spärra växellådan och klarar oss därför utan intyg. Vi monterar en äldre treväxlad saablåda från tvåtaktstiden och kan då om vi vill och vågar byta till en fyrväxlad låda senare och får då en toppfart på strax under 45 km/h på högsta växeln. Detta är visserligen olagligt för en A-traktor men med AM-kort i en traktor som inte är mycket mer än en mopedbil finns viss chans att snacka sig ur böter för olovlig körning. Den högre toppfarten är värdefull här ute på landsbygden och med en fiffig spärr lär även en nitisk polis ge upp ganska snart efter att ha sett motorn och fått konceptet förklarat för sig.

Dags för bilder!


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Senast redigerad av JohnA 16 09 25, 9:00, redigerad totalt 3 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 96 V4 - JohnA - Supersnål framhjulsdriven A-traktor
InläggPostat: 16 01 13, 1:06 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 14 02 11, 9:34
Inlägg: 148
Ort: Inaktiv profil
Kön: k
Födelsedag: 11 jun 1968
Fordon: Inaktiv profil
Vi rullade in det påbörjade bygget från vinterkylan så sent som igår. Med dieselvärmare i garaget går det äntligen att bygga vintertid i den kalla bunkern. Det första att ta itu med blir att styva upp och rostlaga bakänden, fixa nytt uppflyttat fäste för dragkroken och nya fästen för bakfjädringen som i nuläget är klent, rostskadat och får fjädrarna att gnaga mot de feta bakdäcken.

Vi behåller original bränsletank men flyttar den från ursprungliga platsen i reservhjulsbaljan precis bakom bakaxeln till blindutrymmet över platsen för baksätet. Karossen kommer därför sluta som på bilderna, 20-30 cm FRAMFÖR bakhjulen. Dragkroken kommer bara sticka ut 20 cm bakom bakaxelröret och därför inte synas från sidan. Det blir en jobbig traktor att backa släp med, men det kan vi leva med. :) Vi kommer troligen att bygga ut "locket" till korta stänkskärmar över bakhjulen så man slipper få hela karossen nedstänkt. Bilderna ger inte rättvisa åt det sjukt brutala stuk man upplever i verkligheten. Fjädringen kommer byggas låg och hård med minimal markfrigång, både fram och bak. Spiralfjädrarna blir nästan rent symboliska, gropar i gatan får hanteras av mjuka genomslagsgummin i stället. Att bakänden är styv kan knappast vara dåligt på ett dragfordon. :)

Inuti hytten kan det bli plats för max 10-20 cm hatthylla. Om vi bygger en sådan eller ej får bestämmas av hur högt bränsletanken hamnar över platsen för baksätet. Väggen bakom framstolarna helsvetsar vi från tvärplåten som baksätet vilat på. Förmodligen bygger vi väggen av en Saab V4 motorhuv enbart för formens skull. Det kommer inte gå att komma åt detta utrymme inifrån kupén, däremot blir det en stor inspektionslucka från utsidan, mellan bakhjulen. Detta behövs för att komma åt att laga rost, byta bromsrör/handbromsvajrar och se över bränsletank och ledningar. Tanken kommer sitta omedelbart innanför luckan som i sin tur ska fästas med 30-40 st. sexkantskruvar så det tydligt kan begripas att utrymmet inte kan användas för bagage.

Interriören blir enklast möjliga. Sannolikt inte ens en instrumentbräda. Krav på hastighetsmätare finns inte för A-traktorer. Några signallampor, knappar och en temperaturmätare till motorn är allt. Motorn är vattenkyld med självcirkulation och kupévärmen fixar vi genom att leda in motorns kylluft via några spjäll.

Bakänden är i stort sett bestämt sedan jag mest på skoj släppte ner bakfjädringen på genomslagsgummina och såg vilket oerhört fräckt stuk det blev. Fronten ser inte klok ut på bilderna, inte heller i verkligheten. Vi har kapat bort innerskärmarna och ersatt dem med stålrör. (godkänt på detta från Carspect). Det ser just nu ut som en mopedbil eller en Smart for two, men motorn kommer sticka ut framför framhjulen och för att få plats med den kilremsbaserade primärtransmissionen måste vi förmodligen höja upp motorn ganska mycket ovanför växellådan. Motorn har visserligen liggande cylindrar men kylaren sticker upp ovanpå och kan på grund av självcirkulationen (ingen vattenpump alltså) inte flyttas så lätt. Vi räknar därför med att bygga en ganska hög front och dessutom ha ett hungrigt scoop för kylaren.

Saabarna har helt slät undersida och det blir inte plats för avgasrör under karossen så som vi sänker den. Det lutar mot att röret måste dras rakt upp genom huven som på en jordbrukstraktor men sonen gillar inte detta. Jag antar att avgasrörens dragning följer samma regler på A-traktor som för personbil och lätt lastbil, d.v.s. att de antingen måste mynna ut bakom dörrar och öppningsbara fönster, eller gå rakt upp. Det hade annars varit trevligt att kunna släppa ut röken åt sidan mellan vänster framhjul och förardörrens framkant.

Hur vi bygger fronten och eventuella framskärmar blir definitivt något att grubbla över. Det ska passa både den rundade hyttformen och lira bra ihop med den tvära bakänden. Motorns placering är som sagt inte bestämd i detalj och den kommer bestämma vad vi får för utrymmen att leka med. Om vi offrar lite av den otroligt låga bränsleförbrukningen och monterar i den hydrostatiska transmissionen kan vi förmodligen placera motorn ovanpå växellådan precis framför torpedväggen och då kommer inget att behöva sticka ut framför framhjulen. Kör vi en mer normal motorplacering sticker motorn ut säkert 20-30 cm framför framhjulen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 96 V4 - JohnA - Supersnål framhjulsdriven A-traktor
InläggPostat: 16 01 13, 7:47 
Offline
Skiftnyckels proffs

Blev medlem: 14 07 06, 4:39
Inlägg: 309
Ort: Värnamo,Småland
Kön: Pajk
Födelsedag: 20 okt 1999
Fordon: Volvo duett x 2, Yamaha dt x 3, Rex Comet cross+Dt 50 x
Helt klart ett av de allra fräckaste byggena bland a-traktorer! Hitintills så ser det bra ut! Ska bli kul att se hur den blir sen :D
Ska bli intressant att se hur ni löser fronten, trodde ni skulle köra på original men det funkade alltså inte då. Men tror det kan bli riktigt, riktigt fräckt. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 96 V4 - JohnA - Supersnål framhjulsdriven A-traktor
InläggPostat: 16 01 14, 11:50 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 14 02 11, 9:34
Inlägg: 148
Ort: Inaktiv profil
Kön: k
Födelsedag: 11 jun 1968
Fordon: Inaktiv profil
Original V4-front skulle funka rent tekniskt men det skulle ge ett framtungt intryck och få den brutalt snaggade bakänden att samspela dåligt. En original V4-huv känns som en landningsplats för helikoptrar! :-o

Vi har testat några varianter med huvar från tvåtaktare, s.k. kortnos, men vi har inte varit överens om stilen. Jag blev själv förtjust i en modifierad huv som smalnade av likt en 20-30-talsbil med delvis friligande framhjul, medan sonen tyckte "urrk". Jag sparar det konceptet till min framtida saab-rod.

Mest lutar det åt att vi kapar av en V4-huv i framkant och bygger något eget kring detta. Vår kontakt på Carspect har godkänt flippfront och innerskärmar ersatta med rörprofiler så vi är väldigt fria. Den slutliga motorplaceringen kan bli avgörande för frontens form och nu koncentrerar vi oss på att bygga ihop bakänden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 96 V4 - JohnA - Supersnål framhjulsdriven A-traktor
InläggPostat: 16 01 14, 11:56 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 14 02 11, 9:34
Inlägg: 148
Ort: Inaktiv profil
Kön: k
Födelsedag: 11 jun 1968
Fordon: Inaktiv profil
Någon som vet om avgasrör får blåsa ut på sidan FRAMFÖR förardörren på A-traktor? På personbil och lätt lastbil är det INTE tillåtet. Vårt bygge blir så lågt att avgasrör under karossen skulle bli skrot på nolltid.

En fräck lösning kan vara att bygga utsläppet mellan framhjul och förardörr, och just till besiktningen skarva på en förlängning utmed dörrens underkant och blåsa ut åt sidan precis bakom dörren.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 96 V4 - JohnA - Supersnål framhjulsdriven A-traktor
InläggPostat: 16 01 14, 4:36 
Offline
Skiftnyckels proffs

Blev medlem: 14 07 06, 4:39
Inlägg: 309
Ort: Värnamo,Småland
Kön: Pajk
Födelsedag: 20 okt 1999
Fordon: Volvo duett x 2, Yamaha dt x 3, Rex Comet cross+Dt 50 x
JohnA skrev:
Original V4-front skulle funka rent tekniskt men det skulle ge ett framtungt intryck och få den brutalt snaggade bakänden att samspela dåligt. En original V4-huv känns som en landningsplats för helikoptrar! :-o

Vi har testat några varianter med huvar från tvåtaktare, s.k. kortnos, men vi har inte varit överens om stilen. Jag blev själv förtjust i en modifierad huv som smalnade av likt en 20-30-talsbil med delvis friligande framhjul, medan sonen tyckte "urrk". Jag sparar det konceptet till min framtida saab-rod.

Mest lutar det åt att vi kapar av en V4-huv i framkant och bygger något eget kring detta. Vår kontakt på Carspect har godkänt flippfront och innerskärmar ersatta med rörprofiler så vi är väldigt fria. Den slutliga motorplaceringen kan bli avgörande för frontens form och nu koncentrerar vi oss på att bygga ihop bakänden.

Okej, låter som att det kan bli bra. Ser fram emot nästa uppdatering!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 96 V4 - JohnA - Supersnål framhjulsdriven A-traktor
InläggPostat: 16 01 15, 12:17 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 14 02 11, 9:34
Inlägg: 148
Ort: Inaktiv profil
Kön: k
Födelsedag: 11 jun 1968
Fordon: Inaktiv profil
Bild


Vi plockade bort stötdämpare, kapade "dökött" från bakre tvärbalken och har experimenterat med dragkroken som är originaldraget. Eftersom traktorn blir lååååg fick det bli ett hål i tvärbalken där dragbalken sticker in på lagom höjd. Originaldragets vinkeljärn kan vi använda som viktig del i bakändens bärande delar.

En stor del av kvällens garagesession gick åt till att fundera ut hur den bärande stommen ska byggas. Fjäder- och stötdämparfästena var helt fel, -på tok för höga och fjädrarna skrapade i däcken. Det blir en slags bur- eller fackverksklnstruktion som tar emot fjäderkrafterna och släpvagnsvikten. Av originalfjädrarna lär bara hälften återstå när vi är klara och vid normal körning kommer bakändens ganska spetsiga genomslagsgummin få jobba ganska duktigt. Blir nog inte mer än 5-7 cm total fjädringsväg så det vill till att den bärande ramkonstruktionen är stabil! Tror inte bakaxeln får bära mycket mer än 200kg utan släpvagn. Trots en del ganska tjocka material ska det bli lättviktsrekord jävlar anamma av detta!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 96 V4 - JohnA - Supersnål framhjulsdriven A-traktor
InläggPostat: 16 01 15, 1:10 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 14 10 11, 10:19
Inlägg: 146
Kön: Kille
Födelsedag: 25 aug 2000
Fordon: BMW e36 -92
På besiktning kan du ha avgas upp genom huven:) det är godkänt

_________________
Jag är inte dum, det blir bara fel när jag tänker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 96 V4 - JohnA - Supersnål framhjulsdriven A-traktor
InläggPostat: 16 01 15, 5:49 
Offline
Epamekarn

Blev medlem: 14 02 11, 9:34
Inlägg: 148
Ort: Inaktiv profil
Kön: k
Födelsedag: 11 jun 1968
Fordon: Inaktiv profil
Upp genom huven hade jag på Fulsaaben/Snabelgalfen, en vanlig personbil för vardagsbruk i början av 90-talet! :-) Detta är möjligt eftersom man skrivit ihop reglerna för personbil och lätt lastbil. Röret måste dock upp över takhöjd, vilket sonen tycker är fult. Vi satsar nog på den fräcka varianten med röret ut framför förardörren men besiktigar med en förlängning under dörren.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 96 V4 - JohnA - Supersnål framhjulsdriven A-traktor
InläggPostat: 16 01 15, 11:55 
Offline
Skiftnyckels proffs

Blev medlem: 14 03 03, 1:02
Inlägg: 322
Ort: Björklinge
Kön: Kille
Födelsedag: 02 maj 2000
Fordon: Okapad 744, Yamaha Aerox
Är väl inget fan av saab, men kul med något ovanligt. :)


Top
 Profil  
 


Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
subSilver+ theme by Canver Software, sponsor Sanal Modifiye
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008
phpBB SEO
Portal XL 5.0 ~ Plain 0.2
Skapa forum | Våra villkor | Integritet | ForumPortalen | Rapportera forumet