30traktor.egetforum.se

Sveriges största a-traktor/epatraktor forum!
Aktuellt datum och tid: 19 11 12, 12:55

Ny tråd Svara på tråd  [ 596 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 60  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Thorres Amazon Coupe
InläggPostat: 09 10 20, 5:16 
Tittar på porrfilm i epan

Kön: Kille
Fordon: Volvo Amazon 1962
Märke & modell: Volvo Amazon

Årsmodell: 1962

Historia om EPA/A-traktorn/bilen: Hela historien började med att far min köpte en veteran bil som renoveringobjekt, och samtidigt så hittade vi denna billiga amazon bara någon mil ifrån där vi bor. Så vi slog till, 2500kr. Först tänkte jag renovera den och sälja för en slant men hade i tanke hela tiden att kanske göra om den till a-traktor.
Så jag började laga rost. Sedan i sommras då vi hade bestämt oss för att det skulle bli a-traktor och började ta ut inredning så hittade
jag och min far ägar-plåt inuti bilen.. och då far läste namnet på vem som hade köpt bilen så blev han chockad! Det var hans flickväns far från 20-25år sedan. Så det var lite roligt, eftersom han hade åkt i den där bilen ett par gånger.

Framtidsplaner: Få den så lik en rockabilly kärra som möjligt! OBS! tänker ej kapa av taket och sätta dit en plåt, utan jag tänker behålla
den runda formen på taket och även flaket. Hela iden är att få den lik 1950 tals kärra. Så det blir annan högre huv, kromlist i mitten utav
fönstret, byta grill så småning om. 50tals inspirerad inredning. Hel-svart med röd, vita detaljer, pinstriping. Ja ni förstår nog iden med
detta projekt.
Kolla gärna in våran hemsida ''www.plymouthcars.se'' där finns bilder på en Plymouth 1939 som far min renoverar och även en Plymouth 1937 i bruksskick!

Klart [X] Håller på [/] Inte börjat [ ] Beställt [B]

Rostlaga golv [X]
rostlaga kaross/ bagage m.m [X]
Kapa [X]
lacka [/]
Ljud [X]
Bygga dubbla lådor [X]
Fixat bromsar [X]
(Kapa/svetsa in PV 444 huv) [Ideen borttagen]
Grundmålat inuti bilen [X]
Måla inuti bilen [X] ( Köpt färgen )
Fixa inredning [/]
Fräscha upp motorn [/]
(Montera baksoffan där framme) [Ideen borttagen]

Skall köpas:
*50tals bakspeglar [ ]
*Babymoon Kapslar/ Original [X]
*Helröda baklysen [X]
*Dixie horn [ ]
*Stereo [X]
*Ljud [X]
*Röd/vit Galon [X]
*Tändningslås [X]
*Strålkastarpotta [X]
*Basar [X]
*Mycket mycket mer som ni får se nedan.
OBS, ursäkta dom suddiga bilderna. Har ej skaffat ny kamra än.

Då jag köpt den
Bild

Det var en hel del rost....mycket fusklagning
Bild

Fick kapa bort hela golvet, på förar sidan.
Bild

Nya golvet..
Bild

Nya balken vi gjorde
Bild

Inför kapning, förstärka
Bild

Så här långt hann vi den dagen
Bild

Galonet!
Bild

Länge sen update nu! Ursäktar för det :) Men nu kommer det lite bilder
Bild

En liten helhets bild på den delen vi jobbat mest på
Bild

Bild

Det blir en stor baklucka!
Bild

Vi sparade en massa jobb med att bulla ut baklucka upptill istället för att bredda-av den!
Bild

Bild

Amazon coupe
Bild

Inom den inringade ringen har det varit rost, Skulle ni sett de om jag inte sagt något? :)
Bild

Bild

m40 lådan utan växellådslocket dock! men det fixas.
Bild

Det där ska ju vara mellan väggen dårå, som inte är klar än.
Bild

Vi gjorde inprincip helt nytt bagage, reservhjulsbalja och allt.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Hoj! update! 18 Januari! Börjat pula på med bakluckan, kan se ut som bakluckan är lite högt upp från denna vinkel men nå lägre ner vill vi inte ha den.
Bild
En liten bättre vinkel kanske :)
Bild
Bild
Börjat slipa svetsfogarna, har även börjat slipa bort lacken, ser så fint ut plåtrent :)
Bild
allt för denna update! hoj.
Bild
Hoj, liten update..24 januari, några få helhets bilder bara :)
Bild
snett bakifrån
Bild
snett framifrån
Bild
Nu var det länge sen update.....igen. Men här kommer den!:) bakluckan bearbetas
Bild
En annan vinkel
Bild
Så ser det ut i nuläget, nu återstår det bara att finjustera :)
Bild
Bild
Blir en bra linje
Bild
En liten bättre bild bakifrån
Bild
Sen hittade man ju mer rost då jag skulle byta ut sido-motor-hus-balkarna
Bild
Sen har jag ju fått ett par beställningar på sistonde med, beställt basar för att kolla lite mått till mellanväggen. Kommer bilder på detta snarast.

Update! Har inte blivit så mkt plåtjobb på sistonde men litegrann iaf! Kommer dock inge bilder på det nu. Sen har det varit lite rostlagning som är klart men tror inte det är så intressant med det så det kommer bilder på lite annat som jag har pysslat med.

Bakljusen, börjat putsa upp dom lite.
Bild
Växelspak och handbroms damask
Bild
Blinkers, börjat putsa upp ena, blir skillnad iaf :) Det hade börjat växa mossa i båda :P
Bild
Sen har jag börjat tvätta upp gamla klädseln, som sedan skall säljas!
Bild
12" basarna
Bild
Dom nya lyktpottarna, beställde fel.. det är igentligen p1800 pottor men dom funkar ändå.
Bild
Det var nog allt för denna update, OBS! Om någon har ett par fina amazon kofångare, pm:a mig!

Update! nu är det drygaste exteriör plåtjob klart, dock är det ju fin slipning men härnäst kommer vi nog börja med växellåds delen i detta projekt:). Andra sidan klar. OBS.. (glömde skriva i förra updaten att jag även börjat med pappen för klädseln på båda inner dörrarna med).
Bild
Lite andra vinklar..
Bild
Bild
Tänkte att ni skulle få se en bild på andra sidan också.
Bild
Slipat och börjat grundmåla dom främre hjulhusen som sedan skall målas svart och strycka på rost behandling.
Bild
Sen har jag börjat rensa upp motor utrymmet för lackering och upputsning utav motorn, lär väll polera ventilkåpa och sådant senare. Hann inte rensa så himla mkt dock.. men tur det är lätt att rensa bort alla kablar, relä och sånt på dessa gamm-bilar :)
Bild
Hittade en väldigt bra bild på hur fälgarna kommer se ut så här kommer en.
Bild
Sist men inte minst så har jag och far min en ny färg ide. (Ursäkta den usla paint målningen men men.. så är det!)
Bild
Update! Hoj allesammans! Jag o far har börjat med växellåds delen i projektet. Så vi har tvättat upp lådan med dieselolja och kapat upp golvet, vi tänker sätta växellådan där bak. Spärrningen är klar på bakre lådan, så nu är det lite pyssel med lådan, måste göras lite modifieringar för att få in lådan.
Bild
Där det är inringat har vi kapat av nu, för att kunna göra ett fäste som drivlinan ska fästas i då.
Bild
Usch för suddig bild! aja orkade inte ta en ny..:D
Bild
Sen har jag köpt lite saker från en äldre man bara två-tre mil ifrån mig, så här kommer det lite bilder på det.
Vi köpte även en ny bakruta och fram och bak gummi lister till fönstrena av den mannen. Så har dubbla uppsättningar utav helröda baklysen med kromlist runtom.
Bild
Inte en spricka i stoppningen!
Bild
En del av främre kofångarn som skall putsas upp, denna är MYCKET bättre skick än samma del på kofångarn som sitter på nu. Det gröna som syns lite här och där är grön färg, som även fanns på baklysena.
Bild
Ännu en suddig bild :( Blir till att putsa upp dessa med!
Bild
Denna ryttaren var riktigt fin! dock suddig bild också men den är oputsad.
Bild
Sen dom efterlängtade äldre grillhalvorna! <3
Bild
Sist men inte minst så för skojjs skull har vi gjort en väggmålning i vårat andra garage som inte riktigt är ett garage än :D
Bild
Hoj, update! lite små saker gjort, har beställt ferrari röd så jag har slipat/mattat ner instrument panelen.
Bild
Använt färgborttagning på radio locket, så kromet syns! :)
Bild
Resultatet
Bild
Hojj update! Har lackerat grejjer. Här kommer intrumentbrädan bland annat.
Bild
Bild
Använt färgborttagning på signalkringlan, detta är resultatet :)
Bild
Här är signalkringlan igen, fast denna gång på den lackerade ratten :)
Bild
Den gömda kromlisten som sitter runt hastighetsmätaren som vi ska modifiera litegranna!
Bild
Vi fick lov att byta ut våran hemgjorda sparklåda, vi blev inte särskilt nöjd med den så vi köpte en ny.
Bild
Här förbereds det för lackering :)
Bild
Första bilden ni fick se var den bara lackerad 1 lager, denna bild är ratten lackerad 4 varv ungifär och det ska nog räcka
Bild
Börjat putsa upp hastighetsmätar mässingen, det måste ju blänka om det ska vara 50tal!
Bild
Börjat lackera motorutrymmet, mycket jobb innan motorutrymmet är klart. Ser lite tokigt ut på vissa ställen som skall ordnas till omgående.
Bild
Sen är taket klar svetsat och slipat! Stora credits till far min som fått slipningen, formen på taket så bra!
Bild
Bild
Jag tycker det ser sjukt bra ut!
Bild
Så här ser det ut inuti förtillfället
Bild
Bild
Så här ser bilen ut utanpå förtillfället
Bild
Sen har vi monterat växellådan i bakaxeln. Det har varit lite struligt med växellådan.. Vi hade ju endast spärrat den i 3-4an och vi tänkte att vi var klar, sen kom vi ju på senare att vi glömt spärrat 2an. Så då när vi skulle spärra den korrekt så fick vi varken i 1-2an, den var helt j*vla stum, så då fick vi ägna en flera timmar att fixa ordning det men tillslut för vi till det, så nu sitter den där och det ser bra ut, vi måste dock kapa upp kardan tunneln lite, och gör om den med mer utrymme.
Bild
Slutligen så får ni en bild på min gamla instrumentpanel, ni får gärna köpa den till ett vettigt pris, blir ganska billig pga att stoppningen är lite sjabbig längst bak där den fästs i skruvarna mot rutan.
Bild
Update! Sparklådorna är helsvetsade och ena sidan är helt klar! Vi ska även göra om detta parti på bilen, vi skulle igentligen behålla dessa linjer som en feature på bilen men eftersom hur bygget har förändrats så istället för att tennspackla eller spackla vanligt så ska far min göra helt ny plåt med bättre form utan dessa spår på båda sidorna men inte än dock.
Bild
Nya sparklådan, fogarna är inte slipade men det skall göras omgående.
Bild
Andra sparklådan som är slipad o grundmålad
Bild
BONUS BILD Tänkte någon kanske ville se våran plyma 1937a? =)
Bild
Hallå, Har fått hem lite tradera-fynd alldeles nyss. 2st höger stoppningar till dörrarna, stoppningarna från instrumentpanelen som ska fortsätta ut på dörren om jag säg så och även Vänstra bagagehandtaget från dom äldre amazonerna mellan 1957-1959. Dock är dom oputsad och så men det görs senare :) Här kommer bilder.
Bild
annan vinkel
Bild
Hoj, update! Min o far's första försök med att göra bilklädsel :)
Bild
Bild
Så här ser växellådan ut nu.
Bild
Hejsan! Ursäkta att jag inte har uppdaterat på länge, har mest jobbat med växellåds delen och gjort andra saker med. Sen har vi inte haft internet nu under helgen då jag tänkte uppdatera men här kommer en update iaf. Det som gjorts är att vi har kapat mellanaxeln, gjort om balkar, stag osv. Iaf här är dom nya balkarna över mellan axeln.
Bild
Här är bakre o främre växellådan. Det som är kvar är att spärra främre lådan sen äre bara o köra upp allt igen.
Bild
Sen har jag börjat koppla ihop elsystemet, lackat värmepacketet, kylarn, små polerat lite för kul. Har även beställt 1l ferrari röd och lite svart penselfärg för detaljer i motorutrymmet. Har säkert glömt något men kommer update så fort något nytt hänt. Hoj.

Hoj, update. Beställningen har kommit, bestod utav volvo original bultar med muttrar x8, 2st packningar till värmepacketet, helvita fina blinkers med ny damask, oranga lampor till blinkers, motorfärg. Kommer bilder på detta. Sen har vi monterat främre växellådan, mellan axeln, bakre växellådan, enda som ska göras nu är 2st stag och svetsa igen luckan vid övre bakreväxellådan. Sen har vi skrivit dokumentation på växellådan och skaffat ett intyg. En balk under passagerar sidan är dit svetsad, målat detaljer i motorutrymmet. Nu kommer bilder.
Bild
Bild
Sen har jag glömt o lägga in en bild på dessa som i nuläget är nu slipade o pappa min har slagit ut bucklor på dem. Sen ska dom lackas röd.
Bild
Ska försöka uppdatera så fort det händer något. Hoj.

Hoj! Växellåds delen är nu klar i detta projekt :) Vilket känns skönt! Så nu ska jag o far börja med mellanväggen så småningom. Bilder ->
Bild
Bild
Bild
Bild
Ska bara helsvetsas och målas.Sen skall mellanväggen göras, sedan då mellanväggen är klar ska vi lackera inuti coupén och börja montera tillbaka delar. Uppdaterar så fort det händer något :)

Senast redigerad av Thorre 13 01 02, 12:37, redigerad totalt 86 gånger.

Inläggsrubrik: Re: Thorres rockabilly projekt - Amazon
InläggPostat: 09 10 20, 5:27 
Bitter

Födelsedag: 15 okt 1993
Fordon: Volvo 145 -73 Kapad
Ballt projekt, lite synd att du inte körde med formpressade plåt vid pedalerna.
Men blir nog bra ändå, blir ju rostfritt iaf :)

InläggPostat: 09 10 20, 7:12 
Epamekarn

Födelsedag: 15 sep 1992
Fordon: Audi S4
kan inte bli annat än grymt 8) lite synd att bygga tralla av den, men de är bättre som du gör ngt vettigt av den än att den blivit reservdels bil :wink:

InläggPostat: 09 10 20, 7:31 

Duett_Anders_ skrev:
Ovanligt med amazon epa :D Vart i Sverige hålls du?
I örnsköldsvik, västernorrland

InläggPostat: 09 10 20, 9:20 
Amatör

Födelsedag: 06 okt 1994
Fordon: Cross o moppe
Detta kommer följas :D

InläggPostat: 09 10 20, 10:54 
Spränger däck
Användarvisningsbild

Kön: Tjej
Fordon: Flera stycken.
Hade den varit min då byggt om & haft den som bil, nu har du redan flyttat fram c-stolpen då finns ingen återvändå. :P Kommer bli ett grymt stuk på den när e klar. :D

InläggPostat: 09 10 21, 10:07 
Däcksvarvare
Användarvisningsbild

Födelsedag: 30 maj 1994
Fordon: volvo 244gl 92a
Kommer nog bli jävligt bra. :D

Se till att du inte får någon konstig vinkel på taket som det är på vissa amazon epor. :wink:

InläggPostat: 09 10 21, 11:09 

Födelsedag: 06 apr 1993
Fordon: för många
ser ut att kunna bli någet bra av detta :D ska följas

InläggPostat: 09 10 21, 2:04 

Erik skrev:
Kommer nog bli jävligt bra. :D

Se till att du inte får någon konstig vinkel på taket som det är på vissa amazon epor. :wink:

Jadå, förstår hur du menar! och det skall ej bli så :)

InläggPostat: 09 10 21, 2:05 

93Nisse skrev:
ser ut att kunna bli någet bra av detta :D ska följas

Tackar tackar :) joda! nog kommer det de ;)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 596 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 60  Nästa