http://30traktor.egetforum.se/

Gamla Epor Då och Nu
http://30traktor.egetforum.se/gamla-epor-da-och-nu-t25594-30.html
Sida 4 av 4

Författare:  ludvig_duett [ 15 09 01, 10:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Gamla Epor Då och Nu

Fortsätter med denna godingen
Bild

Bild
Vet ej när den krockades men är återställd
Bild

Bild

Bild

Bild

Författare:  Kröken [ 15 09 07, 4:24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Gamla Epor Då och Nu

här är en kul länk. dock inte epa på förr men ändå fränt bygge som är epa nu
http://www.mellbergscustom.com/volvo-amazon/

Författare:  ludvig_duett [ 15 09 08, 2:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: Gamla Epor Då och Nu

Nu får ni börja att dela med er av era bilder!!!
En rod från -36 som äkta epa

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Författare:  ludvig_duett [ 15 09 09, 11:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: Gamla Epor Då och Nu

Lite bild resa på 6o-tals atraktor. Lite snabb fakta från påläst.
"Tänkte dela med mig av ett a-traktor bygge, byggd på en Chevrolet 62:a. Denna a-traktor har cirkulerat runt lite på diverse bil forum på internet under några år.
Och tycks vart den än hamnar väcka viss avsky hos folk. Att det har vart synd och skam att kapa "isönder " en 60-tals cheva.
Men det inte många vet att den inte alltid har sett ut såhär, och vilket jobb, pengar och timmar som är nerlagt.
Ursprungligen byggd på en gammal raggarbil /pilsnerbil som fick sin bakdel kortad/avkapad troligen pga rost. Och blev lackad svart som ni ser på en av bilderna. När den bilden tigs har jag ingen aning om, troligen på 80-talet.
Därefter vet jag inte vad som hände med den. Men 2006 hittade en 13-14 åring a-traktorn och började renovera. När den köptes var den helt isärplockad, ramen och karrossen var separerad och låg under blå himmel.
Hur länge det legat ute är svårt att säga. Men nog länge för att ha samlat på sig lagomt med rost.
Hela golvet byttes ut och trösklarna. En bakdel från ett skogsvrak av samma modell införskaffades. Och skuffen fick helt nytt golv.
Samt att 2 dm byttes runt hela bakändan.
Bättre begagnade skärmar, huv och bagagelucka monterades och slipades plåtrena. Efter ett omfattande karroserri arbete så fick den en ny lack och inredning."
De två första är ifrån 1976
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Bild

Bild

Bild

Bild
idag
Bild

Bild

Författare:  jimmywa94 [ 15 09 19, 3:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Gamla Epor Då och Nu

Lite mer bilder på "Zunken" eller när prins mårten hade den. Före och efter taksänkningen. Den är besiktad med den stora hytten.
Han hade satt i mellanvägg och åkte in på bes i detta utförande. Men bess gubben tyckte inte om hans lack så den blev reggad "flerfärgad"

Efter det så körde han runt ett tag och bestämde sig sen för att taksänka den. Hans kompis skärde ut glasen åt honom.
Därefter körde han väl ganska hårt med den, och bytte motor ett par gånger. Förardörren råkade han buckla när han skadda.

Så en bit plåt fick ersätta dörren. Svårt att hitta taksänkta dörrar... Den sista motorn han satte i innan den blev till salu var han seriös med.
Dock var han lite snål med att byta tändstift och tändkablar. Tror han sålde den för 13000 då, eller det var det han begärde iallafall. Blev omlackad innan försäljning.

Bild
Lite efter den köptes, scoopet gjorde han själv.

Bild
En till bild innan taksänkning.

Bild
Taksänkning påbörjad, har för mig att han skrev att han taksänkte 16 cm.. Men där är jag väldigt väldigt osäker faktiskt..

Bild
Mer bild på taksänkning.

Bild
Klar.

Lite blandade bilder nu:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Författare:  JacoBre99 [ 17 04 08, 1:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Gamla Epor Då och Nu

jimmywa94 skrev:
Lite mer bilder på "Zunken" eller när prins mårten hade den. Före och efter taksänkningen. Den är besiktad med den stora hytten.
Han hade satt i mellanvägg och åkte in på bes i detta utförande. Men bess gubben tyckte inte om hans lack så den blev reggad "flerfärgad"

Efter det så körde han runt ett tag och bestämde sig sen för att taksänka den. Hans kompis skärde ut glasen åt honom.
Därefter körde han väl ganska hårt med den, och bytte motor ett par gånger. Förardörren råkade han buckla när han skadda.

Så en bit plåt fick ersätta dörren. Svårt att hitta taksänkta dörrar... Den sista motorn han satte i innan den blev till salu var han seriös med.
Dock var han lite snål med att byta tändstift och tändkablar. Tror han sålde den för 13000 då, eller det var det han begärde iallafall. Blev omlackad innan försäljning.

http://forumbilder.se/ECI5T/20150918-194737.JPG
Lite efter den köptes, scoopet gjorde han själv.

http://forumbilder.se/ECI5T/20150918-195203.JPG
En till bild innan taksänkning.

http://forumbilder.se/ECI5T/20150918-194917.JPG
Taksänkning påbörjad, har för mig att han skrev att han taksänkte 16 cm.. Men där är jag väldigt väldigt osäker faktiskt..

http://forumbilder.se/ECI5T/20150918-194933.JPG
Mer bild på taksänkning.

http://forumbilder.se/ECI5T/20150918-194821.JPG
Klar.

Lite blandade bilder nu:

http://forumbilder.se/ECI5T/20150918-194844.JPG

http://forumbilder.se/ECI5T/20150918-194901.JPG

http://forumbilder.se/ECI5T/20150918-194716.JPG

http://forumbilder.se/ECI5T/20150918-194640.JPG

http://forumbilder.se/ECI5T/20150918-195025.JPG

http://forumbilder.se/ECI5T/20150918-195044.JPG


Har du fler bilder på den gröna duetten? Den står nämligen nära mig bakom en lada och har gjort i flera år, söder om sthlm. Skulle vara intressant och se lite bilder och kanske videos på den :)

Sida 4 av 4 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/