30traktor.egetforum.se
http://30traktor.egetforum.se/

Chevrolet Sedan 1957 Epa-traktor
http://30traktor.egetforum.se/chevrolet-sedan-1957-epa-traktor-t3398-10.html
Sida 2 av 3

Författare:  Thomsen [ 07 12 29, 12:43 ]
Inläggsrubrik: 

croner skrev:
Den är ur registret. Därför det knappt finns n åinfo på vv och står antal ägare 1 Den står några mil härifrån å han vägrar sälja,.


gör han inget me den å vill samtidigt inte sälja ska han ju bara döö :evil:
sicket slöseri på en så unik traktor asså

Författare:  gandalf [ 07 12 29, 3:24 ]
Inläggsrubrik: 

fan va ja HATAR folk som bara låter sina bilar å i de här fallet trallor bara stå å rosta isönder ist för att sälja dom :evil:

Författare:  Ghost Rider [ 10 05 06, 3:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Chevrolet Sedan 1957 Epa-traktor

katt börjes gammla ju :D

Författare:  Du1Dåre [ 10 05 06, 3:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Chevrolet Sedan 1957 Epa-traktor

dannepersson skrev:
den ska min kompis kanske köpa nu ;) hans far är kompis med den som äger den :D

:o
DU FÅR TVINGA HONOM ATT LÄGGA UPP EN PROJEKT TRÅD HÄR!!

Författare:  volvo_for_fan [ 10 05 07, 11:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Chevrolet Sedan 1957 Epa-traktor

Fan vad grym! synd att den inte rullar.. :(

Författare:  förknasere99 [ 15 08 08, 10:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Chevrolet Sedan 1957 Epa-traktor

Riktigt gammal tråd det här! men har fått tag på info från sidan som var länkad tidigare här! allt är saxat från den sidan!!
bilder längst ner!

Chevrolet 2103 4 d Sedan 1957 Epa-traktor

reg.nr NLB 822

Det var en gång en 4 dörrars Chevrolet 210 från -1957
en billig variant med 6:a, trepetad låda ,helsoffa och rattväxel

Den byggdes om till epatraktor i östersundstrakten redan på sextiotalet .
Den byggdes med en spånskiva som bakvägg och flaket byggdes av trä och plåt .
Användes väl förmodligen ett tag innan den blev stående sent 60 -tidigt 70 tal

fin epatraktor

En kille utanför östersund köpte den på sjuttitalet för att plocka delar till sin 57:a utställningsbil
(ball bil ..guldfärgad med plyschinredning)sedan ställdes den undan på en myr.

i skick som ny

Våren 1985 annonserades den ut i tidningen trailer för 1500:- jag såg annonsen
jag bad honom skicka ett par bilder och jag tyckte inte det såg så farligt ut
Så jag skulle bara ha den ...Chevrolet 1957 har alltid varit en av mina favoritbilar.

Det blev väl inte så lite övertalning innan min far och bror gick med på att hämta den dryga
30-40 mil uppöver i landet.

Motorn gick runt så efter hemkomst så revs den igång med ett underbart ljud
(3,7 liter gammal sexa med avrostat avgasrör låter fränt)
Första gången den gick på över 10 år.
Men det gick inte att köra den pga att växellådan inte funkade.

Hela Epan revs raskt isär med allt vad det innebär av rostiga bultar mm.
Flaket var det bara att kasta och karossen var det bara att lyfta av ramen
efter att ha svetsat i golv och lite rör som förtärkning
(den var så rostig att den hade ramlat ihop som ett korthus annars)

Ramen var så rostig att det bara gick att använda främre halvan
som även den delvis lagades upp med 3 mm plåt.
Resten skarvades med ett par profilrör av grövre dimension

När ramen var klar och framvagn och bromsar renoverade så började arbetet med karossen .

Golvet fick bytas från torpedväggen och bakåt eller rättare sagt det fick byggas golv.

nån har varit framme med penseln
jaja..tänk på att det var på åttiotalet det här ..då var det fränt med vit torpedvägg

mycke svetsa blev det
Här ser man bakväggen växer fram efter att golvet har lagats. 2 dec 1986

Bakväggen kontruerades med hjälp av bakdelen från en 59:a transit som modifierades
på alla sätt för att passa in emot karossen...allt för att få till snygg avrundad bakdel.
(en del från bakluckan på en vauxhall victor finns med också)knepigast var radien
runt midjan men det löstes med ett ventilationsrör som kapades upp och svetsades dit

Bensintanken från en Ford Capri 70 klämdes in bakom soffan.

Flaket byggdes upp med hjälp av profilrör som kläddes med plåt och
bakre skärmkanterna från en volvo 240 hade faktiskt ungefär samma profil som
chevans framskärmar som förövrigt också behövde en hel del plåt.

Totalt gick det åt över 6 kvm plåt till epan och då var ändå bakväggen från transiten.
Sen slipades den plåtren och spacklades upp...många burkar plastic padding blev det.

Samtidigt med all rostlagning så renoverades motor,låda,bromsar,framvagn m.m

Ett tag var det meningen att det skulle bli v8 i den men efter att ha blivit pålurad en
okomplett 327:a för alldeles för mycket pengar så hade jag bara råd med sexan.
som helrenoverades med delar från en 56:a motor....kostnaden var ca 1500:-
En kromad Hurstspak monterades också (three on the floor?)

När epan var klar för lack och den skulle backas upp ur garaget(som låg i källaren)
så spann det lite i uppfarten och jag blev tvungen att åka ner igen för att ta ny fart
då tog inte bromsarna (luft?)så jag brakade in i ett element och förstörde hela fronten.

Men Börje tog med den till Mora ändå och riktade upp den och lackade den blanksvart.

Inredning syddes upp i svart och vinröd krossad plysch ..rätt snyggt faktiskt.
(lyckade limma fast mig själv i overallen en gång...pga en kontaktlimstub i bakfickan på jeansen)

epan utanför centrumkiosken i venjan

Jag körde obesiktigat i drygt ett halvår (det är inte så noga med sånt ute i glesbygden)
innan jag besiktigade den med en drös tvåor bla gick det inte att regga den som epa igen
eftersom den hade varit avställd för länge..stum a-traktor alltså...och då gick den lite för fort .
sen såldes den till piteå för 16 000:-sommaren -88!!!
Sist jag hörde av den fanns den i Bygdsiljum utanför Skellefteå...fortfarande obesiktigad.
Så våren 2000 när jag praktiserade i Örnsköldsvik så tog jag en tur för att se hur den såg ut idag
epan 12 år senare
Jorå den såg ut ungefär som när jag sålde den...lite risigare men inte så farligt.
Men den var i goda händer...dom hade väl 10-20 projekt på gång men dom funderade ungefär
som jag att den borde kunna bli en tuff stepside pick-up...kapa bort flaket och förläng ramen
och lägg på ett snyggt flak med ett par skärmar från en femtitalspickis eller nåt..

the iron wonder
Smaken jag hade som 16-åring är väl lite diskuterbar...men det är orginellt
jag hade tydligen skrivit chevy med svetsen på tröskeln också.

Nu hoppas jag att den kommer ut i trafik snart....det vore roligt och om ni ser det här
så hör gärna av er jag har tappat bort telefonnumret.

Bild
Bild
Bild
Bild

Författare:  Bananafr0g [ 15 08 10, 11:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Chevrolet Sedan 1957 Epa-traktor

fränt! det finns en till som fortfarande är äkting som jag var väldigt nära på att köpa ifjol. Den fanns utanför Norrköping. kan lägga upp bild sen

Författare:  Lantifjuel [ 15 08 10, 11:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Chevrolet Sedan 1957 Epa-traktor

När jag var mindre (12-13 år) och jag å farsan letade epor för fullt, så fick pappa tag på han som har denna. Sökte upp han och fick tag i regnr. Han som ägde den DÅ? Var han som hade den när han var 16. Han hade köpt tillbaks den och vägrar sälja den :)

Författare:  dillpöjken [ 15 08 10, 11:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Chevrolet Sedan 1957 Epa-traktor

Det står i alla fall om man söker på biluppgifter.se att det är en 35 årig man från Burträsk som har ägt den i 17 år.

Författare:  förknasere99 [ 15 08 11, 10:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Chevrolet Sedan 1957 Epa-traktor

Bananafr0g skrev:
fränt! det finns en till som fortfarande är äkting som jag var väldigt nära på att köpa ifjol. Den fanns utanför Norrköping. kan lägga upp bild sen

Bild
denna du mena?

Sida 2 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/