Sida 1 av 1

Polerad ventilkåpa

InläggPostat: 08 07 01, 11:21
av B230A
Vill du ha en polerad ventilkåpa istället för din gammla fula kåpa men inte har råd med att köpa en kromad ? Då kan du läsa vidare, annars kan du bara strunta i de.

Det första du gör är naturligtvis ta bort ventilkåpan från motorn.
När du har gjort de så börjar du tvätta av den, gärna i varmt vatten och med avfettning.

När du har tvättat den och fått den hyffsat ren så tar du slippapper, just det, helt vanligt slippapper. Om den är väldigt dålig så borde du ta ett papper med ganska grov kornstorlek.

Sen när du har fått bort så mycke som möjligt med det papper tar du ett finare, sen finare, sen finare.

Till sisst tar du vattenslippapper. Detta moment kan ta lång tid, men det är det verkligen värt.
När du har slipat ett tag med våtslippappret sköljer du av kåpan, och tar ett finare vattenslippapper och börjar slipa. Så gör du ända tills önskad blankhet blir.

Efter du har slipat klart så skölj den väldigt noga, använd gärna kromglans om du har.
Sätt tillbaks kåpan och visa hur fin din "nya" kåpa är för dina vänner.

Har tyvär inga bilder jusst nu, men fixar det tills imorrn.
Hoppas någon får användning av denna guide.


FÖRE
Bild
EFTER OBS ! VÄLDIGT SKITIG ! OBS !
Bild
Har bara dom två bilderna på denna dator.

InläggPostat: 09 02 10, 10:45
av Persson
Kan väl visa mitt arbete. Tog 6timmar per fälg...
Bild


Började med 40 papper å ökade sen till 60-80-120-240-320-400-600-800-1000

Tog tid. Sen slipa ja centrum med grönduk å på med lack sen.

Att tänka på när man polerar kanten på fälgen ä väl att de går troligen fortare om man pallar upp bilen å lägger i 2an så den får gå på tomgång :wink:

Men ja tar inget ansvar för om ni skulle förstöra epan eller skada er...
:roll:

Sen bör man försegla den. Alltså vaxa ett par gånger i månaden så slipper ni porer å fläckar. Sen blir de lätta att tvätta.