Sveriges största a-traktor/epatraktor forum!
Aktuellt datum och tid: 22 12 08, 7:47

Ny tråd Svara på tråd  [ 560 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 56  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Allmänt bilsnack!
InläggPostat: 10 08 14, 8:52 
Burnar på skolgården med epan

Kön: Man
Födelsedag: 08 sep 1986
Fordon: PV, Merca W123 osv.
Ja Opel Omega är en jävligt underskattad bil. Kanske något av det bästa Opel har gjort. :shock:

Farsan hade en -89, snacka ändå om tyst, bekväm och rymlig bil, som ändå höll sig runt 0,7 landsväg och inte fasen krånglade den så mycket heller. Rosten tog den dock... Kommer ihåg när vi skrotade den, kapade taket, då ramlade hela B-stolpen lös, med både bakdörr och bälte... :shock:

InläggPostat: 10 08 15, 12:34 
Hobbyamerikan

Kön: Kille
Födelsedag: 06 nov 1993
Fordon: Volvo Amazon 1967
Svarar på PipaZ inlägg, men har ingen lust att gå off-topic i blockettråden.

PipaZ skrev:
Jänkare kan jag med hålla med om, Men inte skokartonger :mrgreen:
Nå 50-60tal eller varför inte ÄNNU äldre? mycket fiiinare:)

I don't know, alla andra är så sålda på sådana bilar och talar om att amerikanerna tappade sin själ och började se ut som Volvo på ut och insidan efter 1969. Well guess fucking what, den som tar den här 85:a Capricen för en Volvo hör hemma på ett sjukhus.
Bild

Bild

Volvo ifrån 1985
Bild

Bild

Bild

Bild
Anledningen till att jag valde Caprice att jämföra med är att den var medelklassens bil i USA, som Volvo var här hemma.

Now, hur är Capricen lik en Volvo? Den är ungefär lika kantig. That's it. Capricen har detaljer. Den har ett huvemblem, betydligt flear kromlister, däck med vit rand ifrån fabrik, kromlister innuti osv. Och dessa detaljer gör att Caprice, eller valfri amerikansk bil, har "själ, medans en detaljlös Volvo blir själlös.

Now, varför jag föredrar 70-tal och nyare är därför att 60-talarna och tidigare håller på att bli så uttjatade just därför att det är sådant och inget annat man ser på Power meet och liknande. Dessutom har dom nyare minst lika mycket själ som dom gamla. Dom nyare är också ovanligare och klart underskattade, och dessutom gillar jag kulturen/livsstilen dessa bilar var acosierade med när dom var nya. Så yeah, det är svaret på din fråga. :)

InläggPostat: 10 08 15, 12:38 
Dieselsniffare

Födelsedag: 22 jul 1994
Fordon: plyma volare 76
Transitepa skrev:
Vill bara flika in lite, när ni snacka om komfort.
Förr nångång sen så åkte vi ner på en väg vi har till våra åkrar, typ kostig två spår med gräs i mitten.
Vi åkte en gång med farsan 745 -91 det skramlar lite o dunkar elr va man ska säga, sen en annan gång åkte vi med våran rekord coupe -70 o det lät ju ingenting :shock:
Även fast jag gillar Volvo o jänk så har tyska bilar mer komfort o lite mer stil än en traktor från Sverige.
Som när morsan hade Audi 100 -87 kanske. När man fäller ner handsfacket så har man två mugghållare som är djupa o inte som 240/740 som har "mugghållare" som är 1mm djupa. Lycka till o göra en tvär sväng med dom utan att spilla.
Och det är ju inget fel på ljudet från en Audi femma heller :)

men på volvo 960 har man ju mugghållare :roll:

InläggPostat: 10 08 15, 1:04 

Visst är Capricen lite lik en Volvo 740, men det var ju trots allt Capricen som kom först... Volvo har ju mer än en gång hämtat inspiration från USA...

PV60 var en blåkopia på Pontiac 1939, PV444 var kraftigt inspirerad av det tidiga 40-talets Fordmodeller och Amazonen liknar till rätt stor del en krympt 1949 Ford med Chrysler 1955-front och Cheva 1954-bakdel...

Jag begriper inte heller de som dömer ut 70-, 80- och 90-talets amerikanska bilar för att de inte är lika tuffa som säg en Cheva 1959... Man ska väl jämföra det med vad som fanns samtidigt? Nog fasen åker jag hellre i en Pontiac Bonneville från sent 80-tal än en Toyota Camry från samma år, till exempel? Är det verkligen någon som tycker att en VW Caravelle är tuffare och skönare än en Cheva G20? Peugeot 504 pickup eller El Camino? Jag tar i alla fall chevan i det fallet... Listan kan faktiskt bli lång....

InläggPostat: 10 08 15, 1:06 
Dieselsniffare

Födelsedag: 03 jan 1995
Fordon: Många!
Cpt Tuttle skrev:
Visst är Capricen lite lik en Volvo 740, men det var ju trots allt Capricen som kom först... Volvo har ju mer än en gång hämtat inspiration från USA...

PV60 var en blåkopia på Pontiac 1939, PV444 var kraftigt inspirerad av det tidiga 40-talets Fordmodeller och Amazonen liknar till rätt stor del en krympt 1949 Ford med Chrysler 1955-front och Cheva 1954-bakdel...

Påtal om amazon så är det väl någon custom byggare som gjorde om en amazon så några americaner trodde att dom hade krympt en mercury, Dock et jag ej om det är sant:P

InläggPostat: 10 08 15, 1:10 

Det stämmer bra det, dock vet jag inte om den blev SÅ ruggigt lik som vissa säger, men visst fanns det likheter, och snygg var den.
Finns i nån bilsport från sent 80- eller tidigt 90-tal.

InläggPostat: 10 08 15, 1:15 
Däcksvarvare
Användarvisningsbild

Kön: Tjej
Fordon: Flera stycken.
En rödlackad Amazon med gälar på huven? Väl dax titta i farsans tidningsamling igen då.

InläggPostat: 10 08 15, 1:30 
Dieselkåt
Användarvisningsbild

Födelsedag: 14 aug 1993
Fordon: För många
hehe men ni viste väll att volvo 700 serien hämtade designen just från cheva caprice? :mrgreen: och viss likhet finns det ju mellan dom bilarna det säger jag inte emot!

// Åslund

InläggPostat: 10 08 15, 1:52 
Tittar på porrfilm i epan

Födelsedag: 14 jan 1994
Fordon: PV Coupé-54, 164 -75
Illousion skrev:
Alltså, far min berättade att när han körde dragracing 1984 så hade han sin 64 Chevelle som dom körde runt på släp. Dragbilen var en tre eller fyra år gammal Chevrolet Van som drog 1.3/mil med den där Chevellen på släp.

Även, när han var I USA 1983 köpte han en väl inkörd 67:a Galaxie med 390 6.4 liters med någon tvåportsförgasare. Den bilen körde han ifrån Mclean, Virginia till Los Angeles, California. Över hela landet med andra ord, och han räknade noggrant ut att den drog 1.2/mil i snitt, vilket absolut inte är dåligt för en sån stor bil.

Så yeah, inte alla amerikanska bilar drar mycket soppa, bara motorn är somewhat frisk.

sen får man ju tänka på att skulle de vart en 740 då den klenare 4an får jobba hårdare. En van med samma luftmotstånd som en ladugårdsvägg drar mindre om den skall dra lika mycket, eftersom att 8an jobbar inte lika hårt! men har man det som brukis så drar ju naturligtvis en 4cylindrig volvo mindre än en v8försedd jänkare 8)

InläggPostat: 10 08 15, 3:18 
Inofficiell amatör mekare

Födelsedag: 27 sep 1992
Fordon: Saab 9-3 2-0T
Cpt Tuttle skrev:

Jag begriper inte heller de som dömer ut 70-, 80- och 90-talets amerikanska bilar för att de inte är lika tuffa som säg en Cheva 1959... Man ska väl jämföra det med vad som fanns samtidigt? Nog fasen åker jag hellre i en Pontiac Bonneville från sent 80-tal än en Toyota Camry från samma år, till exempel? Är det verkligen någon som tycker att en VW Caravelle är tuffare och skönare än en Cheva G20? Peugeot 504 pickup eller El Camino? Jag tar i alla fall chevan i det fallet... Listan kan faktiskt bli lång....

Och titta på 164, den har de nog kikat väl mkt på Rovers bilar när de ritade ;) (det är ju dock ett brittiskt märke) men att de kopieras behöver man ju inte tveka mkt på.

Men angående din sista jämförelse mellan bonneville - Camry, Peugeot 504 - El Camino. Jag tror inte att NÅGON tvekar i vilken de gillar bäst, men skillanden sitter ju även i priset!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 560 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 56  Nästa