LÄS DEN HÄR TRÅDEN INNAN OCH ANVÄND SEDAN DEN HÄR TRÅDEN FÖR FRÅGOR.
fragetraden-dubbla-vaxellador-t17464.htmlFör det första så ska en a-traktor gå i 30 km/h med felmarginal på 10% (max 33).
En a-traktor ska vara byggd så att den går i 30( +10%) på motorns maximala varvtal.
Ett exempel på en duett: Vi spärrar första lådan (M40), då går den i ca 100 på tvåan vid maximalt varvtal. Då hänger vi dit en låda till (M40), den spärrar vi så att endast ettan går att ha i. Genom enkel matematik så kan vi räkna ut att duetten går i 100/3.13=31.9 nästan 32, vilket är okey (3.13 är M40ns utväxling på ettan).
Sen så ska en a-traktor gå i max 10 km/h på lägsta växeln med 2/3 av motorns maximala varvtal, med dom lådorna jag precis beskrev, är det okey. Vilket kort sagt är 15 km/h på maxvarv.
vägverkets regler skrev:
32 § Bil ombyggd till motorredskap klass II skall vara så ombyggd att dess högsta konstruktiva hastighet uppgår till högst 30 km/h på horisontell väg. Ombyggnaden skall vara så konstruerad och utförd att det endast med stor svårighet går att öka fordonets högsta konstruktiva hastighet.
Fordonets hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal
Obs! Den får inte gå fortare än 30 på pappret,men när dom provkör den får den gå 10% snabbare än på papperetMan måste inte ha 2 växlar, det går bra med 5 om man vill det, men då blir det krångligare. Ni får gärna berätta mer om detta :arrow:
Hur sätter man ihop lådorna då?Du måste fixa en sk medbringare på andra lådan, på den axeln som man vanligtvis sticker in i lamellcentrumet. Det går att svarva till en medbringare från ett lamellcentrum och lite tjock plåt om man vill det. Men det finns sådana att få tag i som passar.
Sen när du skaffat den medbringaren är de dags att skruva ihop dom, det finns det 100 olika sätt att göra. Här är ett exempel på m45+m40;

Med dom lådorna växlar men med den bakre lådan, m40n. Men det går lika bra med den främre.
Hur hänger jag upp den andra lådan då?Du kan bygga en till växellådsbalk under den andra och skruva upp i karossen, svetsa på en bult på lådan och skruva fast den i karossen med gummidistanser emellan på båda sidor, eller om du bara ska ha lådorna till att besiktiga så går det att köra utan upphägning ett litet tag.
Vilka "spärrar" är tillåtna då?Borttagning av drev (växlarna), igensvetsning av drev eller ned slipning av drev är de enda tillåtna. Inga "ryckspärrar" är tillåtna.
Men kan jag inte bara spärra lådan med ryckspärr och skaffa en varvtalsregulator?Absolut inte, då blir det för lätt att reglera hastigheten så att den går mycket fortare är 33 km/h.
Så varvtalsregulator får inte användas alls?Jo, men som ett övervarvskydd, inställd på varvtalet där maxeffekt tas ut, enligt uppgift från tillverkare.
Kan man inte sänka varvtalet på andra sätt?Jo, 10% innan motorns maxieffetk tas ut, ca 4400 rpm på b20, det gör man tex genom att svetsa fast pluggar i topplocket ( i insugskanalerna). Men det finns många andra metoder också.
Men kardanen är ju för lång för att få plats med mina dubbla lådor?Du får såklart kapa ner denna till passande längd. Men var väldigt noga annars kan du få vibrationer i din a-traktor. Mät alltid två gånger och ev. svarva kardanen efter kapning för att eliminera vibrationer. Endast svetsningarna ska du svarva ner!
Men jag har ju automat i min bil, hur gör jag då?Precis på samma sätt fast du sätter upp 2 lådor istället, vis äger att bilen toppar 200 vid maxvarv. Vi sätter upp en m40 bakom automaten och spärrar den på ettan. Enligt mina kalkylationer borde den gå i 66.6. För fort alltså. Vi sätter upp ytterligare en och spärrar den på tvåan, ettan blir för högt. Då kommer bilen gå i 33.5. Men detta problem kan lösas med ett övervarvningskydd som du ställer in på lämpligt varvtal, mer om övervarvningskydd finns högre upp.
Vilka lådor passar på min B23?B21, B23, B19, B230 (oavsett tillägsbokstav) är bara och ta m46,m47,m45,m90 och laborera hur mkt man vill!

Citera:
Intyg
Den som inställer fordon för registreringsbesiktning ska enligt 6 kap 9 § Fordonsförordningen lämna och på begäran styrka de uppgifter om fordonet som behövs för besiktningen. Följande uppgifter/intyg kan till exempel bli aktuella efter ombyggnad:
* Skriftlig redogörelse för hur spärrning av växlar utförts. Denna handling ska vara undertecknad av person i ansvarig ställning på välkänd verkstad
* Uppgifter om motorns maximala varvtal, alternativt det varvtal där max effekt tas ut
* Uppgifter om utväxlingsförhållande
* Hållfasthetsberäkning eller utfört belastningsprov om hytt/störtbåge i efterhand byggts upp
Citera:
Begränsning av maxhastighet till 30 km/h
Beräknad konstruktiv körhastighet får uppgå till högst 30 km/h. Uppmätt maximal körhastighet får uppgå till högst 30 km/h + 10 procent . Dessa båda begränsningar kontrolleras vid registreringsbesiktningen. För att kunna åstadkomma detta måste som regel de högsta växlarna spärras och/eller en extra nedväxlingsanordning monteras mellan växellåda och drivhjul. Automatlåda får inte spärras. Således måste en extra nedväxlingsanordning monteras. Hastigheten på lägsta växeln får uppgå till högst 10 km/h vid 2/3 av motorns maxvarv.
Spärrning av växlar
Växlar kan spärras genom något av följande alternativ:
* Bortmontering av drev
* Nedslipning av kuggar
* Igensvetsning av kuggar
* Montering av hylsor på axlar med förskjutbara drev så att dessa spärras (hylsor ska inte kunna demonteras utan att axeln demonteras helt)
* Fastsvetsning av synkroniseringsringar kan godtas i vissa växellådstyper
* Vid bestämning av hur många växlar som måste spärras måste följande iakttas
o Är fordonet försett med dieselmotor ska motorns varvtal vid kontroll av maxhastigheten uppgå till det maxvarv, som motorn monterad i bil, enligt tillverkaren är avsedd för. Varvtalet får således inte sänkas genom ändring av regulatorn.
* Är fordonet försett med förgasarmotor får motorns varvtal begränsas genom lämplig åtgärd. Begränsningen ska vara så utförd att motorn inte utan svårighet kan ändras till högre varvtal än det som motsvarar 30 km/h på högsta användbara växel. Varvtalet får begränsas endast genom följande alternativ:
1. Fastsvetsning av strypringar i insugningskanalerna i motorblock eller topplock.
2. Ändring av ventiltider genom byte eller omslipning av kamaxel eller
3. Montering av varvtalsregulator. Denna ska vara inställd på det varvtal vid vilket maximieffekt erhålls enligt tillverkaren. Regulatorn kan således endast ses som ett skydd mot övervarvning, och får utgöras av t ex en rotor som bryter vid detta varvtal. Begränsning av varvtal Varvtalet får vid 1) och 2) inte minskas till mer än 10 % under det varvtal maximala effekten tas ut.
Ej godtagbara begränsningar
Begränsning genom strypning i insugningsrör eller förgasare godtas inte. Ej heller begränsning av gasreglagets rörelse godtas
Länk:
http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... 64004a8991volvo740turbo skrev:
nu kommer det bilder som jag lovat över en vecka :roll:
en hardyskiva som är monterad på lådan org+ ett lamellcentrum från en m40 på skruvat!
hardyskivan sitter skruvad i 3 av dom 6 hålen i org drivgrejjen,sen är det skruvat 3 skruv i hardyskivan från lamellen,så om det skulle bli nå "brytningar" så tar hardyskivan upp det efter som det inte sitter stumt monterat :P
aja,bilder åt dom som inte förstår:

:

sen såhär menade jag med att sätta lager på m40 axeln så den inte skär ihop efter 2mil :P fråga gärna om ni inte fattar nått :D EDIT: svarva hellre en adapter som svetsas fast på röret över axeln och som är borrat/gängat med m6 skruv som gör det möjligt att byta lager vid ev haveri! adapter funkar så att man skuter i lageret där man svarvat ur så lageret styr ingående axeln och hålls fast med hjälp av m6 bultarna,bild kommer ev upp senare så ni förstår exaxt!
:

EDIT: Såhär bygger man en rejäl medbringa/stag mellan låderna för m46/m47+m40!
först tager man ett lamellcentrum och slaktar för att sedan svarva till det såhär ungefär:

sen tar man en utgående axel från en m46:a(funkar med m47ans utgående axel med men m46:ans är ännu kraftigare!) svarva sedan av axeldelen som fästs i lådan så du endast har triangeln kvar och svarva ut exaxt mått så lamellcentrumet får platts med presspassning,svarva också en v-fog så du har nått att lägga svetsen i! själv svarvade jag v-fogar från båda sidor vilket gör att det blir extra hållbart för allt bus :wink:

Färdig att svetsa ihop! pungta den på 3-4 ställen så den inte slår sig innan du helsvetsar!

svetsa sedan en kraftig ram runt allt, 5mm vinkeljärn med massa förstärkningskryss gör det praktist taget omöjligt att få det att ge med sig när man ska göra en rivare :)

här har jag gängat och skruvat i 2 bultar från baksidan för att enkellt kunna byta bakere lådan utan att passa in 4 skruv från ett och samma håll samtidigt, Men lådbyte lär det inte bli tal om när man bygger såhär :wink: :P

färdiga resultatet,bara att hinka upp och åka :)

Om ni har några uppsatser eller något som ni tycker skulle passa i denna tråden så kan ni PMa nån moderator/admin så klistrar vi in den i den här tråden
// Ledningen på Epatraktor.org