Hittade denhära tråden, å tänkte det vore kul att skriva lite om den samlingen jag haft ;) Då epatiden snart är över så är det lika bra att yttra av sig lite!
Iallafall, min första epa köpte jag när jag var 12. En duett, ett dunderprojekt som jag köpte helt utan motor etc etc. Satte i en Nissan SD23 diesel från en kingcab 2wd, självklart 5-petad enkellåda. Den startades aldrig dock i duetten, då jag tröttnade.
Regnr: CZD911
2 Dagar innan jag skulle skriva teoriprovet för am-kort så sa pappa till mig att om jag klarade kortet så skulle vi åka och köpa min första bruksepa ;) Sagt och gjort å det blev så!
En Bedford 250CF-71 med B20 och enkel m40. Absolut det sämsta skrot jag någonsin har ägt! Men kul hade jag med den. Den första epan man körde med, visste ju inget bättre? Psst, ibland saknar man den faktiskt. Dock var den full av konstiga fel, ibland startade den inte alls även fast den hade gnista, så stod den en natt. Så startade den dagen efter. Ibland när man hade kollat gnista så kunde den hoppa igång på 3 burkar, men inte 4. Den var riktigt speciell. Så den sålde jag efter några månader!
Såg ut sådär när jag sålde den. En polares äkta epa som står bredvid! :)
Regnr: BNU131
Efter att den blev såld så var jag utan epa en natt. Det sög, köpte iallafall en ny dagen efter!
Vad kan det ha varit då? JO! En Bedford 250CF-71. Med b20!
Dock var denna lite roligare. Satt som sagt en B20 i den som hade setat i en rallycrossbil, Portad och planad E-topp, hårdare ventilfjädrar, större ventiler, h-profilstakar, smidda opelkolvar, block uppborrat till 2,1l. Förgasare från en B23A, K-kam, skelettsvänghjul etc etc. Satt riktigt fräsch koppling på den. Tro fan att den slirade endå! Så den blev ju rätt slut snabbt...
Denna ägde jag iallafall i 28 dagar har jag för mig, innan den såldes till Mora! Nu vet jag att den står med knäckt ram någonstans pga dom hoppat med den.
Regnr: BTA156
När den var såld så var jag utan epa i EN HEL DAG! Fyfaaan, det var hemskt. Låg hemma och hade abstinens typ. Innan jag drog och köpte knäppen!
Sådär såg den ut, mer exakt när jag köpte den. Med ombess då såklart. Men tog inte långa stunden innan den var bessklar! 2 veckor om man ska vara exakt, men fick lov att vänta på besstid en bra jävla stund innan den blev helt klar. Och det värsta var att den gick igenom blankt på reg-bess, och både reg-bess och kontroll-bess så sa dom att det var dom bästa bromsar dom någonsit sett, på både epor och bilar. MEN! Fick en äcklig 2a på EN glapp styrled. Visserligen hade jag bättre begagnade hemma så när vi kom hem vare bara att hissa upp den på trailern och byta styrled, åka in på drop-in bess och ombessa. Fick då beröm igen för riktigt bra bromsar (det var en annan station). Sen när jag åkte därifrån så sa han "Jahapp, då äre bara å åka hem och sätta upp enkellåda då, så ses vi snart igen!" Och så blev det, men vi sågs aldrig igen ;)
Den såldes till min bästa vän, brukar fortfarande åka i den ibland. Den står bara 2km från mig så ;)
Efter att jag hade den, eller ja. Egentligen samtidigt. Så köpte jag den svarta 740in.
Den köpte jag av en nära vän, närmare sagt hon som köpte knäppen's pojkvän.
Denna hade jag mycket tankar kring. Först tänkte jag kapa ner den till pickup, men övervägde det för att lacken var så fin så tänkte ha den som förstabil. Men sen när garaget blev klart så hade jag ingenting att göra. Så då blev det att bygga halvokapad. Tråden har ni nog sett.
Denna såldes även till en nära vän. Som bor ungefär 4km ifrån mig. Brukar åka i denna å ibland. Står nuförtiden turbokonverterad etc etc.
Nåväl, när jag hade sålt både knäppen och svarta 740in (sålde båda på en vecka). Så hade jag ingen epa alls heller. Hade ingen epa i 2 dar!
Så då drog jag till en kompis och köpte röda mercan!
När jag köpte den så stod den på centrumvända fälgar. Det gick inte att åka med dom! För så fort man gasade/bromsade så tog bak/framdäcken i skärmkanterna. Så drog till min kusin och köpte ett par 16" amg. Förövrigt sitter det en turbokonverterad 240D i denna, gick/går riktigt bra. Jag satte dit en intercooler och grejer på den också så.
Samtidigt som jag ägde den röda åkte jag ner till Årjäng och hämtade min okapade w123 (den blåa), som har ombess. Men det börjar närma sig bess nu.
Så såg den ut när jag kom hem med den. Dock var det en besvikelse när jag lyfte upp den på billyften, Helt kabb-slut var den. Men nu är det bara något hål kvar, och en jävla massa spackel och sliparbete. Sen är den klar för gatan! Och efter bess blir det TURBOOO ;)
Regnr: EYP160
Den röda mercan ägde jag i ungefär 1 månad. Innan jag drog och böt bort den (Dock faktiskt bara 1 mil ifrån mig typ). mot den fränaste epan jag haft!
Ford Ranchero - 73. Fyfan va frän den va! Man va då skapligt kung när alla barn bara pekade på en, och alla glodde och skrattade när man åkte förbi ;) Många som kom fram och pratade med en också för den delen! 300D med hoodpipe var fint de, denna satte jag även turbo på etc etc.
Men den såldes! Till örebro, och är numera originalhög etc etc...
Regnr: PAT470
Efter att forden blev såld var jag faktiskt utan epa ett tag närmare bestämt 4 dagar, tills jag och syrran åkte till Ludvika och köpte Kinky Kebaben.
Såg ut sådär när jag köpte den.
Och sådär när jag sålde den. Riktigt bra epa faktiskt. Ångrar att jag sålde den... 100% rostfri, och hade gått 21k mil. Att hitta en king-cab i det skicket är fan omöjligt.. Nåväl, den såldes till Eskilstuna och är numera krockad med en lastbil...
Men aja, nu har jag då köpt tillbaks min gamla röda merca. Tycker den varit på rymmen för länge så saknade den en del.
Den vet ni ju hur den ser ut iallafall.
Det var allt för mig! Och om något vet något om eporna så kan ni ju skriva det. Har inte skrivit regnr på dom jag redan vet all fakta om typ ;) Ha det fint!