30traktor.egetforum.se

Sveriges största a-traktor/epatraktor forum!
Aktuellt datum och tid: 23 05 28, 9:30

Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 179 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Patrik´s 945 -93 projekt. Update 25/1 lite växellåda
InläggPostat: 10 06 02, 9:00 
Dieselsniffare

Kön: Kille
Födelsedag: 12 aug 1993
Fordon: Volvo 245 -83 D24
Märke & modell: Volvo 945

Årsmodell: 1993

Historia om EPA/A-traktorn/bilen: Köpte bilen ett par mil hårifrån. Förvånande pigg :wink:

Framtidsplaner: Jadu. bygga en fin rak traktor me finfin lack och möjligtvis turbo konvertering

Övrigt: andra projektet :P så blir ett seriöst denna gång

Samt lite bilder åt folket!

När vi hämtat hem den å tvättat av den så skruvade vi av fronten till att börja med. skulle behöva ny vänster framskärm :P

La igen dom där så fort jag kunde

pärlan i solen, helt nedplockan innuti bakom förarstolarna

finaste innertaket jag någonsin sätt :P blir på me teddy senare. köpa tonade rutor ????

plasten duger fint som den är!

Han me ena dörren ikväll också. börjar bli dåligt me gas i svetsen så blir å köpa ny sån me :P

Haha gör lite seriösare här än förrut där ja punktade me kanske 1.5 cm mellanrum haha :lol:

B230fb. bra topp för turbo konvertering skulle jag tro :P

Update 5/6
pyntat bilen lite me svetsen nu :)

skärde ut å bockade en vanlig 1mm bit så passade den perfekt i dörrspringan :roll:

krämade igen de här me.

:wink:

inte så spännande men lägger upp på andra sidan med :mrgreen:
.
väntar mest på balans magneter nu innan jag ska kapa taket.

lite bonusbilder då :wink: skulle börna lite, och till min stora förvåning gick det inte me 225/18'' ;)

haha blev lite gla att det inte var främre lådan eller dreven i m40in som paja :P blir å svarva ur centrumet nu å sätta m47 medbringare där

Men du satan han e pörrig även om den e rasad

ett par av älsklingarna. komentera nu

Update 9/6
Har haft lite å stå i nu sista dagarna me skola å skit nu när den e slut för ett tag men har hunnit me en del ändå!

Kapning pågår

det e bra att ha kvar balken :)

Kapat och bara framflyttat

pungtat och e rätt nöjd. :) TIllfälligt stöd för D stolpen också det tas bort när sidorna ska svetsas

Inte hunnit mer än det här på taket än, det gör jag när jag e klar me sidorna :P men än så länge e det rakt

Blev i stort sett klar me ena sidan idag. tar ju hur lång tid som helst om man vill ha det bra :mrgreen:

Pungtat

Ska bli helsvetsat : är inte riktigt klar för jag orkade inte vara ute längre :lol:

:roll:

Nya svetshjälmen. det gör skillnad med en avbländande gämfört med en konstant kolsvart :P

Nya fälgarna! Jp mk 18 :D helnöjd! nya däck beställda. sen ska dom blästras å målas i någon färg. några förslag? :)

allt för nu! DÅLIGT me komentarer :P

UPDATE! 28/6
vart dåligt med updates nu men det e pga en gammal 740 som får växellådor å rasa å fästen till stag för bakaxeln att gå av. har vart lite me jobb å så också...
men nu äntligen blir det lite update igen.

Hytten e så gott som färdig svetsad

punktat tills det blev helsvetsat. la en 1mm plåt under

slog sig inte ett dugg :)

jodå

det blir fint som fan :P

rakt här med

Såhär ser fälgarna ut i skrivande stund :wink: blir så blanksvarta som möjligt. lämnar dom till lackarn imorgon förmodligen :D

Sen fick man post! Bilen körde upp ända till garaget med ett par betalda paket så det var bara öppna å se glad ut

Sen för övrigt ska man väl köpa drygt 20 utmåtta meter fyrkants och vinkel profil nu i dagarna :mrgreen: :roll: komentera nudå!

UPDATE 01/07
En liten update nu kännde jag för.

En helhets bild. har hunnit kapa baklyckan :) blir nog att nita fast en bockad plåt eftersom ja inte har tillgång till tig svets :?

tröck upp lite fyrkantsprofil i springan så det blir lite stabilare. blev rätt rakt å bra :D

Man ska svetsa ordentligt

dryga 26 meter. räcker sålänge :roll:

Update 08/7

håller ju då på med flaket :) bra mycket pill me att få till vinkelprofilen i baljan men det gick väl rätt bra tillslut :shock:

kommit en bit me flakramen med. så gott som klar me flaket så det e bara mellanväggen kvar :D

tror flaket blir lagom stort :P ska man köra durkaluminium eller plåt??????

Kanten blev bra duglig, går längs med karossen och i lagom höjd så som jag planerat

var svårt att få ordentlig skärpa

Fick fälgarna för någon dag sen :P pulver och klarlackade för en 500 duger! kommer bättre bild imorgon kanske :wink:

bonusbild på Efc me jp fälgarna på

UPDATE (äntligen?) 20/7

har inte updaterat på länge nu eftersom jag jobbar 6 dagarsveckor sen en tid tillbaka :shock: :wink: måste ju kunna betala för 943an :P ha tagit lån än så länge :roll: men har betalat av bra mkt ändå...
här e lite bilder iaf

plåten ser lite mögig ut .. men det gör den väl alltid innan man slipat :lol: 2mm för övrigt

Borrat hål längs med alla flakplåtarna och punktat i flakramen
mhm
japp

blir inte mycket spackel här inte :D :D

Kanterna blev också som ja planerade :wink:

jodå

vänster d-stolpe fölängd.(dålig bild för kameran fick ingen skärpa)

bonusbild på vad pappa och jag håller på att bygga när vi hinner :)

liten update igen då. hoppas på att få lite coments :wink: 21/7
det här hann jag med ikväll:
vänstersidan är helt klar nu och skulle kunna börja spacklas om man skulle prioritera så...

tog en bild på andra sidan som jag gör på fredag, bara för att jämföra :P

La igen springan med.

hitta den här på jobbet så tog hem den :D ser nya ut!

UPDATE! tråkiga nyheter som fan.. :shock: fått ombes på den okapade så lägger det här projektet på is nu ett tag. kanske lånar projekt tråden för att visa hur det går me den okapade :lol: :wink: om det går bra för moderatorerna självklart. För övrigt så är Efc till salu när den är besiktigad igen om det e någon som e sugen. :)
men.. nu står 943an såhär. har fått på fronten med. tog från reservdelsbilden för den var fräschare! :roll:

här e prototypen för bakrutelåsningen. ser för jävlig ut jag vet. men kan skylla på farsan för det var han som svetsade medans jag höll :roll: använder centrallås motorn från bakluckan

jadå alla förstår väl hur den fungerar :)?

här e lite bilder på pappret jag fick av våran älskade polis Stefan ''lunkan'' Lundqvist var vänlig å skrev åt mig.

autograf å allt!

anledningarna :P

jaja kul..... sympati kommentera

Update nu den 17/8 :) har stått still nu och har inte updaterat på ett bra tag, men har jobbat å vart me polare istället :wink:
men här kommer lite bilder på vad jag har hunnit med nu den senaste tiden

Svetsat dit plåten mellan lysena. 2mm fortfarande såklart

Helsvetsat med lagom genombränning såklart :wink:

haha, kommer bli svårt att spackla så lite :roll:

här ser man hur kanten blev lite bättre

har byggt klart bakrute låset :P kanske inte det vackraste men det är helt funktionellt :) e faktist skitnöjd.

Drog elen till knappen där längst in, hyffsat diskret tycker jag ;)

hehe sen passade jag på å trimma lite!

sen en bonusbild på efc och volvokrille´s finfina 740 :mrgreen: till salu för övrigt

Update 21/8 hej :) updaterar nu igen. hoppas på många coments :wink:

Hatthyllan har fått en rätt unik form enligt mig. är helnöjd :mrgreen:
det ska helsvetsas såklart :)

Vinkeln

här e överdelarna ditpungtade också.

jahaja

så ser det ut me luckan stängd. :)

sen fick man en finfin present av tanten 8) mocca såklart!

hittade man på sista dagen av jobbet :) kan komma till användning.. och vem har inte samlat på kalle anka :roll: :wink:

Liten skriftlig update nu =)
Har inte varit aktiv här på ett par veckor eftersom projektet har stått under pressening hehe. men nu e det på gång igen, har inga bilder idag men hytten är färdig spacklad och sidorna är åter upptagna! så ska försöka skaffa fram bilder så fort som möjligt

Update! nu kommer en del bilder på spacklingen hittills. står i nytt garage nu, här kommer förmodligen lådbyggnation och motering hända också :mrgreen: . ser ut att vara mera än vad det är :) man vill ju ha det rakt!

spikrakt blir det den här gången!

hade inga mera bilder idag, får se nästa gång ja tar me mig kameran. ska spacklas på flaket så det blir rakt och fint också. :wink:

Btw så används hagmans spackel så det inte kommer att spricka :)

Tänkte lägga in lite roligare bilder än spackel också så här e ett par bilder på min 240 när jag och ett par polare körde på åkern. Svinkul var det när man var 6 -7 bilar! ska nog turbo kovertera den snart :) ska man låna den här tråden eller göra en ny eller vill ni inte se det? :wink: iallafal...

Update 22/12. nu e första lagret grudfärg på :)
lite bilder från alla möjliga vinklar. :P

så kommentera nu :D

UPDATE! 12/01
Nu e 943 lackad i pärlemovit, riktigt snövit och snygg färg enligt mig! :) jag blev väldigt nöjd! ser bättre hur färgen ser ut när man står och tittar på den, dvs inte på bilder, men inte så pjåkigt ändå =) här kommer bilder

Ljuset är ju dåligt, men har blivit lite bekväm av mig och eftersom jag inte är ute på praktik i skolan den här terminen ska jag förmodligen ta den dit och meka lådor och montera, å där är det bättre ljus så då blir det bättre kort

sådär. nu kräver jag kommentarer :wink:

Liten update.

Nu har jag fått hem epan efter lack. ska montera allting, men först ska jag ta ner växellådan för att senare ta med till skolan där jag fick sysselsätta mig med att bygga dubbla lådor. roligare än slå på rostiga bromsar på en kundbil :roll:
iallafall fick jag inte tag på något släp, men som ni ser, löste jag problemet 8) tog ett par timmar att skotta fram släpet som var täck med säkert 1.5 meter snö :?

Tog ett tag att få hem skiten eftersom när jag var halvvägs uppe gick ena rampen av, som är gjorda av trä. som tur var så hade vi en kubbe under så den inte ramlade av släpet. sen har jag ju bara sommardäck på så det var ett riktigt pul att få upp den.

lite fryssen :wink:

UPDATE 22/1

Nu har jag börjat montera lite exteriör. fast har mest städat bort det centimeter tjocka lagret med blött slipdamm. det var ingen höjdare och vilken tid det tog :o :shock: :?
Men tror ja har en del roliga bilder också :) flaket sitter där det ska nu också. bottendelen av det är kryssbockat så vattnet rinner mot mitten där det finns ett dräneringshål!

Lyktlisterna är inte lackade än men får väl hem dom snart :lol: här ser man att undersidan av huven e målad med..

stöt och baklysen. e det någon som har helvita eller rödvita baklysen till salu så kan den ju höra av sig till mig :)

Riktigt rak och fin!

dörrinsteget. kommer ta bättre kort när alla lister och plast å sånt e på över hela instegen.

andra raka sidan

Flakbaljan.

sådär ja! ska väl fortsätta montera ihop inredningen nudå och svetsa lite mera i mellanväggen så den blir riktigt stabil. Sen måste jag svetsa vinkelprofil för listen under bakluckan. så det blir till att använda många gamla blöta handdukar då :P :lol:

Liten update :)

Har haft den här i skolan idag och mekat litegrann. blev dubbla fjädrar så att spärren verkligen hoppar i! sen har jag en fråga till den som känner sig lämpad att svara... om man borrar hålet som går i godset ser i växelpinnen snett bakåt, kommer den hålla på att hoppa ur då? alltså inte överdrivet mycket, bara så det blir lite lättare att rycka?

Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild

Bild

Senast redigerad av Robro-Volvo 11 01 25, 6:37, redigerad totalt 25 gånger.

Inläggsrubrik: Re: 945 -93 projekt. Robro-volvo. första update
InläggPostat: 10 06 02, 9:09 
Amatör

Födelsedag: 12 feb 1993
Fordon: Volvo 244 kapad
Ser ut att kunna bli något fint av den här. Den svarta blev ju jäkligt frän så tror väl det här blir något bra oxå :)

InläggPostat: 10 06 02, 9:19 
Tittar på porrfilm i epan

Födelsedag: 18 mar 1993
Fordon: 740x2,340,745,Moppar
gött med ett nytt projekt! ska följas :) lycka till ;)

InläggPostat: 10 06 02, 10:26 
Ölhävare
Användarvisningsbild

Kön: Tjej
Fordon: Flera stycken.
Ser ut att vara ett bra utgångsobjekt. :) Förväntar mig denna kommer bli finare än ditt förra bygge. :P

InläggPostat: 10 06 03, 12:42 
Dieselsniffare

pärfekt skrev:
Ser ut att kunna bli något fint av den här. Den svarta blev ju jäkligt frän så tror väl det här blir något bra oxå :)

jo, har ju några idéer och nya resurser ;)

InläggPostat: 10 06 03, 12:43 
Dieselsniffare

amazon-93 skrev:
gött med ett nytt projekt! ska följas :) lycka till ;)

jo det e fint det. gör det ;P komentera!

InläggPostat: 10 06 03, 12:43 
Dieselsniffare

Dobelko skrev:
Kommer följas med glädje! 945 blir så grymt fina! :shock:

jo det e fina bilar :P

InläggPostat: 10 06 03, 12:44 
Dieselsniffare

Lina skrev:
Ser ut att vara ett bra utgångsobjekt. :) Förväntar mig denna kommer bli finare än ditt förra bygge. :P

jo finfin e den. klart den kommer! bättre färg å mera svets å mindre spackel ;)

InläggPostat: 10 06 03, 3:00 
Amatör

Födelsedag: 15 maj 2010
Fordon: volvo 240 Glt
kmr bli as nice det hära patta ;)

InläggPostat: 10 06 03, 5:14 
Bitter

Födelsedag: 15 okt 1993
Fordon: Volvo 145 -73 Kapad
Ser kul att ska följa det så gott jag kan :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 179 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Nästa