30traktor.egetforum.se

Sveriges största a-traktor/epatraktor forum!
Aktuellt datum och tid: 22 08 15, 11:26

Ny tråd Svara på tråd  [ 91 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Research innan traktorbygge på Saab V4
InläggPostat: 14 02 11, 11:00 
Epamekarn

Kön: k
Födelsedag: 11 jun 1968
Fordon: Inaktiv profil
Hej alla mer traktorkunniga än jag, detta är mitt första inlägg på forumet! Snart är sonen tonåring och då är det ju bara tre ynkliga år kvar att få ihop en A-traktor på! Sonen älskar VW-bubblor, själv är jag saabgubbe. Folkabubblan går bort som traktorbas eftersom en släpvagnsvikt på minst 1000kg är ett grundkrav. Saab V4 av "nyare" årgångar får dra precis 1000kg så de borde vara ok att traktorregga. På Internet har jag också hittat bilder på några sådana A-traktorer men reglerna har ändrats sedan de registrerades, dessutom har jag en del egna idéer som behöver lite granskningshjälp från er mer erfarna traktorbyggare.

---
Bild
(bilden föreställer en Saab 96 s.k. "kortnos" med tvåtaktsmotor. V4:an har en något längre front)

Planen är alltså att bygga om en Saab 96 V4 från 1976 till A-traktor. Vad jag förstått har Bilprovningen med åren blivit allt mer gnällig kring blindutrymmen, flak, hatthyllor och utrymme bakom stolarna. Byggen som godkändes för tiotalet år sedan är alltså dåliga förebilder när man planerar ett nybygge. För att vara på säkra sidan tänker jag redan från början minimera kupéutrymmet genom att kapa, flytta och stöka om karossdelarna och eventuellt hela chassit.

KAROSS:

Reglerna talar om att man får ha kvar säte för en eller två passagerare VID SIDAN av förarplatsen men inget nämns om att i stället ha passagerare BAKOM föraren. Betyder detta att det är helt omöjligt att göra karossen smalare i stället för kortare? Saab 96 ser ju nästan ut som ett flygplan utan vingar så det hade varit häftigt att göra den smal som en flygplanskabin. Om regeln om passagerarplatsen är omöjligt att töja på får jag så klart acceptera det och bygga därefter.

Om bilen från början hade två passagerarplatser (vissa pickupper) vid sidan om förarstolen antar jag att den som A-traktor också får ha två passagerare, men att det på en vanlig personbil INTE är ok att "uppfinna" plats för två passagerare genom att byta framstolarna mot en helsoffa. Kapning av kupén/hytten nämns i reglerna som något självklart men ingenstans står det att det MÅSTE vara bakänden som flyttas framåt. -Så varför inte i stället flytta vindruta, instrumentbräda, pedaler och ratt bakåt så att förare och passagerare hamnar i baksätet? En sådan ändring faller inom ramarna för vad som accepteras för Ombyggt fordon och borde därför vara ok även för A-traktor. Baksätet är ju en soffa med plats för tre personer! ;) På köpet får man en kaross som påminner om en sportbil från 1940-talet.

Saabgurkan har en brant sluttande bakruta precis bakom baksätet. Hatthyllan är ganska djup men hög och något sluttande. Hoppas innerligt att den kan få vara kvar. Barlastflak är vad jag förstått inget krav när minst 60% av fordonsvikten vilar på drivhjulen (framhjulsdrift) men om man inte får ha blindutrymmen är ett litet flak enda möjligheten att slippa kapa bort rumpan från bilen. Till en så lätt bil som Saab 96 blir flaket ganska litet men det stämmer nog ganska bra mot dess bagageutrymme och reservhjulsbalja.
Vad jag förstått accepteras inget som helst tak eller annat överhäng över barlastflaket. Om man ritar en lodlinje från bakkanten på saabens bakruta och svetsar en vägg/framstam där kommer det lika förbannat uppstå ett ca 30cm djupt utrymme bakom baksätets ryggstöd, ovanpå bensintanken. Kan detta accepteras? Kan man t.ex. fylla upp utrymmet med en "nyttopryl" som t.ex. en hydraultank och hydraulcylindrar för en bakmonterad snöplog/hydraularmar eller höj/sänkbar dragkrok? Barlastflaket är ju som sagt inget egentligt krav på en så pass lätt A-traktor, bättre då kanske att fylla upp med trovärdigt maskineri?

Om vindrutan och förarplatsen flyttas bakåt blir det en förbaskat lång motorhuv. Stuket av en klassisk sportbil är ett faktum! Det blir väldigt mycket luft bakom motor och växellåda, men jag tycker inte det kan klassas som blind- eller förvaringsutrymme. Min tanke är att placera motorn BAKOM framaxel och växellåda, alltså precis framför den bakflyttade torpedväggen. Det borde då bli gott om plats för en extra växellåda. Nu uppstår i stället ett tomrum FRAMFÖR framaxeln, men detta borde gå att fylla ut med glest placerade tekniska prylar som batterier, kylare, hydraulpump och annat jox som hör motorrummet till. Jag kan också tänka mig att flytta hela fronten bakåt så att framhjulen blir traktorns främsta punkt precis som på en jordbrukstraktor eller hotrod.
"Ratrodstuket" intresserar mig väldigt mycket, tyvärr är inte sonen inne på samma spår. Får se vad det kan bli...

Oavsett hur jag i slutänden bygger om karossen är min grundtanke att INTE ändra något alls i bilens bottenplatta, åtminstone inte i det mellan fram- och bakaxeln. Axelavstånd, bromsar, styrning, golv, trösklar, balkar, hjulhus m.m. lämnas orört när jag flyttar omkring
karossens övre delar.

MOTOR & TRANSMISSION:

Jag vill bygga en mycket bränslesnål A-traktor! Det behövs inte många hästkrafter för 30km/h och att få ner hastigheten ihop med varvvilliga bensinmotorer innebär låga utväxlingar, strypningar och törstiga varvtal. Min tanke är att byta till en liten tvåcylindrig Kubota dieselmotor av industrityp som från fabriken är inställd på max 3200rpm där den ger 12hk. Alternativt stryper jag original V4 bensinmotor genom att helt brutalt plocka bort två eller t.o.m. tre kolvar! (har gjort sådant på annan bilmotor och kört 4000 hårda mil)

Med klent vridmoment och få hästkrafter lär traktorn sacka i uppförsbackarna och extra växlar blir ett måste. Det kostar att åka billigt liksom... :) Å andra sidan kan första utväxlingen vara uppbyggd av kilremmar! En enkel remväxel är billig och mycket kompakt. Kan byggas som en ganska platt "pannkaka" eller adapter mellan motor och ordinarie växellåda. Med svetsade gavlar eller stolpar ganska tajt kring remskivorna blir det också helt omöjligt att ändra utväxlingen efter besiktningen. Gör jag å andra sidan tricket med den bakflyttade torpedväggen och förarplatsen blir det gott om utrymme för en extra växellåda av mer traditionell typ.

Om idéerna med liten kubotadiesel eller kolvstympad original bensinmotor är oacceptabla (eller bara dåliga) är alternativet att stoppa
in en 70-hästars 1,9-liters mercedesdiesel och dubbla växellådor, vilket åtminstone borde bli mer snålåkt än den högvarviga original V4 bensinmotorn. Främmande motorer och växellådor ska enligt byggreglerna inte vara något principiellt hinder.

Så vad tror ni, kan det bli något besiktningsbart av mina idéer? Jag har tänkt komplettera inlägget med några skisser om intresse finns.

/John

Inläggsrubrik: Re: Research innan traktorbygge på Saab V4
InläggPostat: 14 02 11, 1:42 
Epa glidare

Kön: kille
Födelsedag: 11 mar 1999
Fordon: okapad 142a- okapad 244a
Angående motorn så får du inte strypa ner mer en 10% av motorns maxvarv så det bästa alternativet vore en lågvarvig dieselmotor från t.ex en Kubota medans en Mercedes diesel vore lite mer svår att få ner i en sån liten bil (nu vet ju inte jag ur stora 1,9l:s motorerna är dock), i så fall så skulle du nog satsa på en Golf diesel eller liknande men jag skulle rekommendera bakhjulsdrift.. Annars så har jag väl inget att klaga på.

Senast redigerad av 19EMIL99 14 02 11, 3:02, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 14 02 11, 2:41 
Inofficiell amatör mekare

Födelsedag: 23 jul 1997
Fordon: okapad volvo 244 -81
baksäte är inte godkänt på något sätt! bygg efter dom vanliga reglerna!barlastflak(alltså måste du kapa bilen till ett pickup stuk) hatthylla 10cm bakkom stolarna max fart 33 km och för att göra det på smartaste och lättaste sätt hade jag byggt en kardantunnel och satte dit volvo bakaxel och volvo maskin b18 såklart och dubbla m40 lådor. bilen blir mycke mer eftertraktad när den är bakhjulsdriven för ingen vill ha en framhjulsdriven epa. och med dubbla lådor blir det inget sakkande i backarna då den blir stark som en bil med lågväxel. lycka till

Bild

InläggPostat: 14 02 11, 2:55 
Epa glidare

håller med eparaggarn men jag skulle nog kasta i en diesel motor istället

InläggPostat: 14 02 11, 6:43 
Sladdar runt korvkiosken

Kön: Kille
Födelsedag: 15 apr 1997
Fordon: BMW 530i TDS
Förstår inte varför du inte skulle få flytta bak hytten så länge det inte finns en massa plats där du kan lägga saker.
Det bästa vore att rita upp allting och åka till besiktningsstationen där du tänkte regga och prata/diskutera med dom.
Det är väldigt olika fårn station till station hur dom ser på reglerna

InläggPostat: 14 02 11, 9:28 
Epamekarn

Kön: k
Födelsedag: 11 jun 1968
Fordon: Inaktiv profil
Tack för snabb respons! Mitt mål är inte bara att göra sonen glad och förhoppningsvis ge honom en hobby, det handlar (minst)
lika mycket om att jag älskar udda och galna lösningar. :D

En annan viktig del i projektet är att vända och vrida på skrot jag redan har liggande typ "man tager vad man kadaver sade nekrofilen".
MB 190 Diesel med femväxlad låda och bakaxeldiff finns på gården. Kubota 600cc diesel likaså, En risig Saab 96 från 1976 med
1000-kilos dragkrok har jag också fått över, samt en drös växellådor, motorer och annat saabjox. Sedan kommer det förstås
kosta att svetsa ihop skrotet och framför allt att få det genom besiktningen. -Ja vad kostar själva omreggningen till A-traktor förresten?

Drivlinan (motorval, dubbla växellådor eller mer udda transmissioner samt bak-/framhjulsdrift) som ryms inom ramarna för ombyggt
fordon ska vad jag läst också gå att stöka med ganska fritt på en A-traktor. På något vis löser jag det säkert, det känns viktigare
och mer grundläggande hur jag bygger om karossen. Vågar man tänka fritt och utmana regelböckerna kan det förstås bli en massa
jobbiga onödigheter, men det kan också kläckas något riktigt briljant. De bästa idéerna kommer sällan från kopierandet av det
traditionella.

Efter min första presentation av idéerna kom jag senare att tänka i lite andra banor: Hur sitter man i en klassisk jordbrukstraktor?
Jo mitt i hytten med fötterna på var sida om maskineriet och näsan en god bit innanför vindrutan. Framför fötterna brukar det vara så pass mycket utrymme att gårdens ungar kan stå där och åka med. Förarstolen är nära bakrutan för att man ska ha bra uppsikt över redskapen bakom. På sidorna är det fullt av spakar. Jag har aldrig sett en jordbrukstraktor där man kan ha folk bakom förarstolen.
Kanske kan man som A-traktorbyggare flirta framgångsrikt med jordbrukstraktorerna som ju en gång i tiden var det man ville efterlikna
med ombyggda (last-)bilar.

Idén som slog mig var att flytta med sig ratt och pedaler till mitten av baksätet men låta karossens yttre vara orört. Eftersom jag vill ha framhjulsdrift och dubbla växellådor vänder jag hela motorpaketet 180 grader så att föraren nästan får motorn under hakan! Torpedväggen ryker och inne i kupén byggs en rejäl motorkåpa som mot torpedväggen har nästan hela bilens bredd men som sedan smalnar av bakåt mot ratten och pedalerna. Det blir då ett väldigt stort motorrum i stället för förvaringsutrymme, passagerarutrymme eller blindutrymme. Bland oljestänk, snurrande axlar och glödheta rör säger det sig själv att man inte placerar en storpack Redbudd eller flickvännen. För säkerhets skull bör man kanske sprida ut batteri, kylare, hydraulpumpar, behållare och allt vad man nu behöver i ett motorrum. Väl hos Bilprovningen borde den udda lösningen ha viss hjälp av att jämföras med hur det ser ut i en jordbrukstraktor.

Sitter man i baksätet blir ju sikten framåt begränsad, i synnerhet uppåt. Men väljer man rätt höjd på sätet behöver inte siktvinkeln uppåt/nedåt bli sämre än när man takchoppar en streetrod maximalt. Sedan kanske traktorer har andra krav på siktvinklarna men hos
Trafikverket och andra liknande huvudvärk har jag inte sett ett ord om detta, så det är rimligen kraven för Ombyggt fordon som gäller här också. Inom dessa ramar ska det i princip vara möjligt att flytta upp förarplatsen PÅ TAKET på en vanlig personbil!

Vid tjänstevikt under 2000kg är det vad jag förstått inget direkt krav på barlastflak. (med framhjulsdrift är det dessutom ganska idiotiskt) Däremot antar jag att man nästan alltid VILL bygga ett flak, och det så stort som möjligt för att slippa de blindutrymmen Bilprovningen blir så griniga på. A-traktorn ska i första hand vara ett DRAGFORDON och att då ha hydraularmar som på en jordbrukstraktor borde ju inte vara fel. Förstärker man upp väggen bakom baksätets (=förarplatsen) ryggstöd och kapar ur hela reservhjulsbaljan blir det helt öppet ner till gatan under den lutande bakrutan och där passar det fint att fästa hydraularmarna så att själva dragkroken hamnar i änden på dessa precis bakom bakskärmarnas slut. Hatthyllan kan man av psykologiska skäl göra av plexiglas så att man har full uppsikt över hydraularmarna från förarplatsen.

Hmm, står alla i forumet och ruskar på huvudet nu eller finns någon seriöst intresserad som vill se en skiss?

InläggPostat: 14 02 11, 10:05 
Epa glidare

Det enda är väl att den måste ha pickup stuk men fram med skisserna så får vi se hur det ser ut.

Senast redigerad av 19EMIL99 14 02 11, 10:09, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 14 02 11, 10:05 
Dieselsniffare

Födelsedag: 12 feb 1998
Fordon: Duett Äkta epa, M.Go, 740 Tdic kapad projekt
Väldigt intressanta och nästan lite galna idéer du har...

Problem finns alltid och alla tolkar reglerna helt olika. Jag tycker att du borde ta kontakt med den besiktning som du tänkt besikta den på för att höra vad de tycker.

Det där med att blidutrymme inte får finnas stämmer inte till 100%. Däremot får det inte vara något utrymme som går att komma åt. kolla t.ex. på nästan alla kapade A-traktorer så ser du att de inte har flaken ända ut i skärmarna, det för att ett flak på en A-traktor inte får överstiga en area på 1,25m^2. Det utrymmet som blir mellan flaket och yttersidorna av bilen är bara igensvetsat och så är det tillåtet att göra, bara man inte kommer åt utrymmet på ett enkelt sätt. Men du får t.o.m. ha så att du kan öppna upp där med verktyg för service på bilen t.e.x. för att byta lampor om du har satt igen det utrymmet.

Jag vill gärna se dina skisser, vore det väldigt intressant att se hur du tänkt.

Alltid FFF! (funktion före finnish)

InläggPostat: 14 02 11, 10:11 
Sladdar runt korvkiosken

Födelsedag: 15 apr 1997
Fordon: BMW 530i TDS
Ja du du har ju en hel del galna och ja...idiotiska ideer enligt mig men för det ska man inte vara negativ :D

Omreggningen går på allt mellan 1300kr-2000kr beror lite på vart,när,hur mycket pappersarbete(hur mycket som är ombyggt) etc.

Drivlinan är det inte så stora krav på bara växellådan(växellådorna) är spärrade på lagligt sätt och den gör 30 på maxvarv enligt papperna.
Varför man inte skulle kunna använda remskivor etc ser jag inte. tror det står bara att den ska med stor svårighet kunna gå fortare än 30 om du fattar vad jag menar.

Det enda negativa jag ser med att ha traktor stil och sitta i mitten blir såklart att man bara får åka 1(Om man inte centrerar pedaler,ratt,etc och har helsoffa med 1 plats på vardera sida om sig?)

Varför du vill behålla fwd förstår jag dock inte, blir lättare att bygga med rwd (enligt mig) kan inte så värst mycket om fwd.

när det kommer till sikten så tror jag inte dom är så kinkiga då dom släpper igenom taksänka duetter.

så som jag har fattat det med flak så är det att om den väger under 2000kg och mindre än 60% av vikten ligger på dom drivande hjulen så måste du ha flak,
om den väger över 2000kg eller mer än 60% av vikten ligger på de drivande hjulen så slipper du flak.
blindutrymme är skitsamma bara du inte kommer åt utrymmet på något sätt.

Den där ideen med att flytta bak taket kan bli knepigt då dom kan gnälla väldigt mycket på lutningen på bakrutan.
Sånt fall ut med bakrutan och sätt en rak ruta så går det nog.

det här kommer bli ett helt unikt bygge men den kommer nog vara rätt så omöjlig att sälja dock tror jag :/
men det är väl skit samma om man sparar den och skickar vidare till din grabbs grabb? ;)
3 år KAN bli tight om du vill bygga det här seriöst så du får skynda dig med att klura hur du ska ha allt och ett tips.
skriv en kort sammanfattning av hela ditt inlägg i slutet eller något, blir jobbigt att läsa och försöka svara på allt när det är så mycket text :)

InläggPostat: 14 02 12, 12:36 
Rock`n`roll

Födelsedag: 05 jun 1996
Fordon: volvo 940GL -94
För att vara på säkra sidan tänker jag redan från början minimera kupéutrymmet genom att kapa, flytta och stöka om karossdelarna och eventuellt hela chassit.

* Bakom framstolarna då de är i det bakersta läget med normal lutning så ska det vara 1dm utrymme till där bakrutan börjar. dock så är det inte så noga hos de flesta bilprovningar. hatthyllan ska vara precis bakom stolarna i bakersta läget.

*Ifall bilen är registrerad med 2 passagerarplatser fram så får du ha kvar det.

*A-traktorn ska vara försedd med barlastflak (ej flak under tak) i de flesta fall, iaf på saab 96 och måste alltså ha ett flak som sitter ovanför bakaxeln. exakt på mitten är inget krav men sunt förnuft är ett krav. du kan få nedslag ifall det är riktigt dåligt placerat. Storlek ska vara minimum 100mm per 100kg, så du får alltså ha ett flak som är 100x100mm. Flak under tak fanns i reglerna innan 2003. Många säger att det ska vara ett pickup stuk på a-traktorn.

*Framhjulsdrift är inget alternativ, såvida du inte har lust att hitta på en finurlig lösning som kommer kosta väldigt mycket pengar. Det finns saab 900 a-traktorer med framhjulsdrift men om jag inte är helt fel ute så har de tagit en växellåda från en valp (rätta mig om jag har fel).

*Du kommer förmodligen måsta skrota iden om att ha bakrutan och det kvar och bygga eget med lodrät lutning. Har sett en saab 96 på blocket för ett tag sen som hade gjort det och det vart riktigt bra.

*Ifall du verkligen vill göra annorlunda och skippa barlastflak så måste du nog regga om bilen så viktfördelningen ändras. rätta mig om jag har fel.

*Du får ha hur många växlar som du vill, sålänge a-traktorn går i 33km/h då maxeffekten tas ut (på bensinare, på dieselmotorer är det på maxvarven).

*Har för mig att du kan strypa motorn också men det finns lagar på det också. i insugen kan du svetsa in något så du därav tappar effekt. Men kom ihåg att a-traktorer är avsedda som dragfordon, inte till en tonårings bruksbil!!!

Därför tycker jag ifall du vill att din son ska köra en "bränslesnål" a-traktor, så ska han köra med justerbara spärrar på en bakhjulsdriven bil. Det är olagligt, men det är bara de som inte sköter sig som åker dit, och straffet är inte brutalt. På så sätt kan han köra på lägre varv i 30km/h på 2ans växel och då slipper ni byta motorer efter varje 200 mil eller så.

Rätta mig om jag har fel på något som sagt!

/mvh

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 91 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa